Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trenger nye hjulmuttere

Startet av Jejl, mandag 06. februar 2017, klokken 23:58

« forrige - neste »

Spinner

Sitat fra: nortrahof på lørdag 15. april 2017, klokken 17:05
Jeg prøvde først en 21 mm. rørpipe - og denne var for slakk.
Deretter hentet jeg en 13/16"-pipe som er beregnet til tennplugger. Den passet akkurat! (Det bør ikke være belegg på mutteren.)
Begge piper jeg brukte er av "japansk presisjon" (TengsTool). Det er forskjell på presisjonen på "billigverktøy", så bruk skikkelig verktøy!

- Trodde at amerikanerne hadde gått over til metrisk system - for lengst? Det kan være at hjulmuttere "henger igjen" da tommesystem var vanlig der tidligere?

Det jeg glemte å si var at det er kun jeg som har "skrudd hjulmuttere" med dette verktøyet. For de som ikke får på plass annet enn en 21 mm. pipe, kan det være at hjulmutteren allerede er deformert?
Får du på en 13/16" pipe (altså 20,6375 mm) er enten pipa eller mutterne dine svært slitt... Ytterste mål på originale muttere er 20,75 mm, innerst er de nøyaktig 21 mm.

keepitsimple

Noen som vet hvordan du får av plasthylsene som sitter på muttrene på en pen måte? Dro sønder to idag og har stanset hjulbyttet inntil videre.. Dette gjelder nokian r2.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

BMW850

Jeg drar de lett av med fingrene. Har gjort det i tre år nå.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

keepitsimple

Du setter dit dem med fingrene også?
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022


BMW850

Sitat fra: keepitsimple på mandag 01. mai 2017, klokken 15:19
Du setter dit dem med fingrene også?

Ja! Tar meg under ett minutt og ta dem av og på. Har sett noen trøbler litt med disse, skjønner det egentlig ikke. Jeg har plast-hylser på mutterne på mine originale 21" grå Teslafelger. Ikke på 19".
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

petersv

Sikker på at du mener de samme? De nye kom veldig nylig. De gamle et jo basere for å få til å matche med grå felger.

BMW850

Kan godt hende at de nyere er annerledes. Min bil er tre år.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

nortrahof

Sitat fra: Sbr på søndag 23. april 2017, klokken 16:45
Får du på en 13/16" pipe (altså 20,6375 mm) er enten pipa eller mutterne dine svært slitt... Ytterste mål på originale muttere er 20,75 mm, innerst er de nøyaktig 21 mm.

I så fall er bilen levert med "slitte muttere" fra TM! - Det tror jeg ikke!?

Jeg oppdaget dette ved første hjulskift at 21mm. ikke passet da pasningen var for slakk - derfor 13/16" som passet akkurat. Nå har jeg lagt om hjulene 4 ganger med 13/16" og det er ingen utvikling til at dette endres.

For de som bruker 12-kantpiper, vil målene i ytterkant være avgjørende og selv på 6-kantpiper vil en feil pipe legge belastningen på ytterkanten.
Jeg bruker kun det som regnes for kvalitetsverktøy og pipene er ikke slitt. Jeg prøvde flere 21mm-piper første gangen både 6- og 12-kant.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

keepitsimple

21mm passer på mine muttrer.

For dere som sliter med å få bort plasshylsene på muttrene. Jeg brukte demonteringsjern fra biltema i plast.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

Hodetelefoner


JorgenM

Min (kjøpt brukt) har ikke hylser, men det var kanskje ikke det på de første modellene?

Min Grip Tite fra UK har fortsatt ikke kommet så kjører i 10+ varmegrader på piggdekk :(
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

BMW850

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

JorgenM

Langtur med kona og ene ungen til helga og ikke særlig keen på å kjøre i3'n. Grip-tite'n ligger i tollen enda...

Kjøpte latmannsarm og den dyreste 21-koppen de hadde på Jula. Hamret den innpå de to muttrene som var runde og klarte å få dem av. Sitter noen myke metallhylser på dem, er det de dere snakker om på grå felger også eller er disse virkelig så dårlige. Har jo byttet dekk i 25 år uten problemer inntil nå...

Facelift-felgene ser ikke ut til å passe helt... Muttrene stikker ut langt mer, men får de langt nok på til at felgene sitter. Er dette noe problem? Tenker at kanskje dekkene blir lenger inn i hjulbuen...?
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

keepitsimple

Bra jobba! :)

Hvor lang latmanns fandt du på Jula?

Var det 1/2 kobling?
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA