Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde i-MiEV

Startet av TantePose, søndag 02. januar 2011, klokken 21:27

« forrige - neste »

Mollerup

Jeg kjørte Think fra Oslo til Moss her om dagen for å teste rekkevidden. Varmeapparatet var slått av. Når jeg kjørte nedover i 100 km/t brukte jeg 60% av batteriet. Rakk bare å lade litt før jeg skulle hjemover, så kjørte litt forsiktig, ca 80 km/t. Da brukte jeg bare 35% av batteriet. Så hastighet har veldig mye å si på rekkevidde. Regner med det samme gjelder for i-MiEV/C-Zero.
Oslo - Saxo 2002 - C-Zero 2011

hma

#196
Sitat fra: Mollerup på tirsdag 15. mars 2011, klokken 13:15
Når jeg kjørte nedover i 100 km/t brukte jeg 60% av batteriet. Rakk bare å lade litt før jeg skulle hjemover, så kjørte litt forsiktig, ca 80 km/t. Da brukte jeg bare 35% av batteriet. Så hastighet har veldig mye å si på rekkevidde.

Hei,

For maksimal rekkevidde er det viktig å holde "lav" hastighet (innenfor veitrafikklovens paragrafer naturligvis).

Min Rav4 EV på 1700kg konsumerer eksempelvis ca 30kW ved forsering av en lengre stigning i 80km/t (ut fra Trondheim sørover). Øker jeg hastigheten til mellom 90-100km/t krever dette hele 40kW! Reduseres farten derimot til 70km/t forbrukes omlag 24kW (alle eksempel er ved konstant hastighet).
Det er altså svært lite man vinner i tid ved å øke hastigheten 10km/t samtidig som batterikapasiteten tapes unødvendig mye.

Gammel-Th!nken min (på 950 kg) makter ikke å forsere nevnte stigning i 80, men holder såvidt 65km/t på toppen om man tyner 150-180A ~ 20kW ut av batteripakken. Velger jeg en annen kjørerute med konstant 55km/t konsumerer bilen "bare" 10kW, batteriene lever samtidig et langt lykkeligere liv.

Hva som er optimal hastighet for en Tesla eller i-MiEV må man prøve seg fram til, all den tid man ikke har tilgang på data fra bilens batterikontroller (BMS). Bassert på egne erfaringer vil jeg påstå/fastslå at en større batteripakke med høyere nomeniell spenning og kapasitet er langt mer fleksibel og robust enn en liten pakke på mange måter.

Hastighetsøkning i motbakke er en annen ting som bør unngås om man vil rekke langt.  Gjør som Northug; avanser framover i feltet på de lette partiene og slipp deg tilbake i motbakkene  ;)

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

TheAgent

Har de siste dagene fått prøvekjøre en i-miev. Syntes bilen er flott, god å kjøre, god plass og god oversikt. Jeg som flere av dere er også overrasket over antall kilometer på en ladning.

Temperatur fra -5 til + 5, kjøring fra Lillestrøm til Slependen ca. 4.2 mil. Motorvei 95% - småveier 5%. A/C av, varme av. Hadde jeg ikke ladet på jobbet er jeg usikker på om jeg hadde kommet hjem.

Snakket med selgeren som antar kjørelengden på vinterstid til alt fra 60km og mer, sommerstid selvsagt mer.

At man "reklamerer" med 150 km er selvsagt å dra den for langt. Skal du klare det må det være 40 varmegrader, dønn flatt og medvind :-)

Jeg har også sett på Think City 4 seter og denne kan man ikke sammeligne med en i-miev. 4 seteren til Think City er en spøk, baksetene og gulvet er nesten i samme høyde og du sitter med knærne i haka. Personlig syntes jeg i-Miev er mye mer bil en Think City. Men batterikapasiteten til Think City er mye bedre en i-Miev. Ser det er mange som sammenligner disse to bilene, det er nesten litt urettferdig.

Ønsker du en bil som flere en 2 voksne og to små barn skal kunne sitte i så er ikke Think City et alternativ. Må du ha mer en 60-80 km en vei er ikke i-miev noe alternativ, iallefall ikke på vinteren.

Spørsmålet jeg stiller meg er om jeg bør vente til Nissan Leaf kommer.

Lunde

De har vel aldri påstått at det er en "fireseter" heller, men en to pluss to der man forbeholder baksetet til barn.
Men du er jo inne på noe vesentlig her. Folk har ulikt behov og ulik smak. Det som passer for den ene passer ikke for den andre osv.

Hjelper lite med fire mer komfortable seter om du ikke kommer frem om du mot formodning uansett ikke skulle hatt mer enn to små bak ;-)

Ikke glem at iMiev også vil bruke ekstra om sommern på AC. Jeg tror de fleste vil slite med å komme over 100KM enten det er sommer eller vinter. Om man nå ikke virkelig legger sjela i det  ;D
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Malawi

Sitat fra: Lunde på tirsdag 15. mars 2011, klokken 18:52
Ikke glem at iMiev også vil bruke ekstra om sommern på AC. Jeg tror de fleste vil slite med å komme over 100KM enten det er sommer eller vinter. Om man nå ikke virkelig legger sjela i det  ;D

En fossilbil bruker stort sett mere enn 10% ekstra på vinteren i forhold til sommeren i praktisk bruk (inkluderer varme/AC/lys/radio osv).

Siden batteriene yter langt mindre på vinteren, og AC bruker mindre strøm enn oppvarmingen på vinterstid, tror jeg det vil være veldig stor forskjell på sesongene.

Men det er jo et problem at forbrukstall på fossilbiler regnes med optimal kjøring uten bruk av lys/varme/AC osv. slik at det er veldig vankelig å faktisk oppnå det oppgitte forbruket. Der har man tross allt vært bedre til å stipulere ekte forbruk på EL-biler. Når nå Mitshubishi oppgit tall i forhold til EU-syklusen, ser det jo langt bede ut på pairet enn i virkeligheten.

TheAgent

re Lunde

Ja det handler om ulike behov.

i-Miev ser ut som det beste valget for meg.


  • Jeg har 4.2 mil til jobben - har lademuligheter på jobben ( kan hende jeg kan få jobben til å sett inn en hurtigladestasjon
  • Jeg kjører alene til og fra jobb og bruker da mindre kraft
  • Trenger 4 seter hjemme, korte turer. Think City blir da uaktuell
  • Ønsker en elbil som ser ut som en bil

Det snakkes mye om dette med bruk av A/C, varmeapparat, setevarmer osv. Jeg forstår at disse enhetene trekker strøm og at dette reduserer kjørelengden. Men det er jo egentlig helt utrolig at man skal kjøpe en bil men at du må være forsiktig med å ha det varmt/kaldt i bilen fordi du da kanskje ikke kommer helt frem.

Dette forteller oss vel egentlig at vi er i den spede begynnelse når det gjelder kapasitet på elbiler. Om kort tid, 2-5 år tror jeg vi ler av disse diskusjonene her.

Ettersom elbil ikke ennå er innkjøpt tar jeg gjerne imot argumenter for andre alternativer.[/list]

Lunde

Som sagt må man kjøpe bil som dekker behovet med margin til daglig. At man en sjelden gang må tilpasse litt for å nå helt i mål er en annen ting.
Elbil Norge med Buddy var i sin tid og fremdeles svært opptatt av akkurat dette, De luket ut potensielle kunder med urealistiske krav eller foventninger, de fikk rett å slett beskjed om at bilen ikke var noe for dem. Ikke så rart at så mange var fornøyde med sin Buddy  ;)

Fører ikke statistikker, men det er få prosent av mine turer pr år som er i nærheten av grensene for hva bilen klarer. PÅ resten av turene er det som å ha en helt vanlig bil.

Hvilken bil som ser normal ut eller ei kan sikkert diskuteres   ;D

Men TH!NK har egenskaper jeg setter pris på som går utenpå det meste på markedet, tro meg det er testet og dokumentert  :D

Naboen hadde en kommentar da jeg hadde iMiev hjemme. Hun tok på den blanke lakken, nikket anerkjennende å sa at dette var som en vanlig bil hehe måtte nesten le litt der å da  ;D
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Carl Anton Stenling

#202
Pendling 4,2 mil [rettet skrivefeil km -> mil]  med sikker lading på jobben burde gå greit for i-MiEV. Vær imidlertid obs på at det blir vrient om vinteren dersom du iblant ikke får ladet på jobben.

Restkapasiteten etter pendlingen er liten om vinteren, men dersom turene nær hjemmet er korte burde dette gå greit.

Med en Think ville du hatt god margin og mer fleksibilitet rekkeviddemessig.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

TheAgent

Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 15. mars 2011, klokken 23:00
Pendling 4,2 km med sikker lading på jobben burde gå greit for i-MiEV. Vær imidlertid obs på at det blir vrient om vinteren dersom du iblant ikke får ladet på jobben.

Restkapasiteten etter pendlingen er liten om vinteren, men dersom turene nær hjemmet er korte burde dette gå greit.

Med en Think ville du hatt god margin og mer fleksibilitet rekkeviddemessig.

Carl Anton


Ingen tvil om at batteripakken til Think er bedre. Skulle ønske Think hadde en "skikkelig" fireseter. Da hadde valget vært mye enklere.

Noen som vet noe konkret om når Nissan Leaf kommer og hvordan denne er rekkeviddemessig?

Baltor

#204
Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 15. mars 2011, klokken 23:00
Pendling 4,2 km med sikker lading på jobben burde gå greit for i-MiEV.
Burde gå greit? 4,2 km?
Vi må ikke overdrive denne hetsingen av i-Miev :D
Ulike biler fyller ulike behov, og takk og pris for at utvalget har blitt bedre. Det er de bevisstløse fossilkjøperne vi må rette energien imot
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

cra

Sitat fra: Baltor på onsdag 16. mars 2011, klokken 10:05
Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 15. mars 2011, klokken 23:00
Pendling 4,2 km med sikker lading på jobben burde gå greit for i-MiEV.
Burde gå greit? 4,2 km?

Hvis det fortsatt er samme tråden som lenger oppe så er det vel 4,2 mil det snakkes om, så jeg tror ikke det var meningen å hetse noen. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

TheAgent

Ser jeg skrev 4,2 km, typo skal være 4,2 mil :-)

Carl Anton Stenling

Skal selvfølgelig være 4,2 mil.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

commiesoft

SitatNoen som vet noe konkret om når Nissan Leaf kommer og hvordan denne er rekkeviddemessig?

Den har omtrent samme batteripakka som Think og veier et halvt tonn mer, så jeg regner med at den har litt kortere rekkevidde.

Granheim

Da kan jeg rapportere fra min første "langtur" med i-Miev. Har vært to dager på kurs hos Mitsubishi i Østre Aker vei 62 (i Oslo) og har kjørt Kongsberg-Oslo tur/retur begge dager. Opplevelsen har vært fantastisk!

Ja, jeg er enig i at bilen ikke har de mest påkostede setene, og det er litt irriterende at utetemperatur mangler (ikke minst på en elbil hvor temperaturen har sterk innvirkning på rekkevidde). Jeg har også merket meg at bilen ikke har klokke, den finnes kun på den ettermonterte navigasjonen. Det er dessuten til dels litt pinlig at alle ladestasjonene er avmerket på kartet men det lar seg ikke gjøre å be navigasjonen guide deg til en.

Så finnes det mange morsomme og flotte ting med denne bilen også men disse to dagene er det først og fremst den ubetalelige og ubeskrivelig deilige følelsen av å "eie" veien og føle seg uendelig priveligert, ja som en skikkelig VIP, når man i 80 km/t suser forbi hele køen og turen inn til Oslo har blitt en time kortere - og det til den latterlige pris av ca 16 kroner.
Jeg har kjørt mange dyre og eksklusive biler i min tid, men i dag ville jeg ikke byttet den lille "pusen" med noen bil. Og sett i lys av hvor mange det er som bor i moderat avstand til Oslo og som pendler inn til byen på jobb hver dag er det rart at vi (Mitsubishi) ikke har solgt både dobbelt og tre ganger så mange i-Miev for det kan ikke være mye å lure på; kø og betaling i bommen eller egen fil rett inn til byen og gratis passering i bommen så mye du orker?

OK, nok om det og over til det denne tråden egentlig handler om, nemlig rekkevidde.
Tørre tall fra meg er: 112,7 km hvorav 9,4 ble kjørt etter at skilpaddeikonet dukket opp.
Strekningen var Østre Aker vei 62 - Kongsberg + en liten ekstra runde oppover Numedalen for å tyne ut de siste kilometerene. Da jeg kom inn i gården var det aller siste krampetrekning, kunne ikke kjørt en meter til og kom ikke helt inn til støpselet. Varmeapparatet var skrudd av under hele turen og jeg fulgte trafikken med unntak av stigningene opp mot Liertoppen hvor jeg "nøyde" meg med å holde 80-90 km/t. Hvis rekkevidde hadde vært hovedpoenget og jeg hadde satt 80 som tak på flatmark og i oppoverbakke er jeg ikke i tvil om at jeg hadde fått ut noen kilometer til, men jeg orker ikke tanken på å bli sett på som "mopedist" i trafikken og når alle kjører fortere enn meg blir jeg rastløs og gir gass.
For øvrig var vi to i bilen i går, og varmeapparatet ble skrudd på da vi passerte Liertoppen.

Ha en fortsatt super kveld alle sammen - fremtiden er elektrisk og det er jeg også.
forhenværende Mitsubishi selger og i-Miev sjåfør
2012 Rasberry red Mitsubishi i-Miev

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA