Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde i-MiEV

Startet av TantePose, søndag 02. januar 2011, klokken 21:27

« forrige - neste »

svingen

Sitat fra: Kito76 på mandag 04. november 2013, klokken 23:14
Synes det er for dårlig med ca 5-6 mill i få pluss grader... 3-4 mil i januar med -10c?? Blir jo ikke så billig allikevel når bilen må lades hver dag.

kjøre akuratt fra Hagan (nittdal) og til Hegedal (asker) det var vel rundt 0 grader starta med full ladet bil og komme tilbake med 2 streker (fikk akuratt blinkene beskjed om og huske og lade) var vel 18% igjen det er 47km hver vei altså til samme kjørt jeg 94km,skal sies att jeg låg ikke i 90 i motorveien mere 80 (kjørte på kvelden så var ikke kø og var ingen biler bak meg og dem som ville kjørte forbi)


jeg fikk bilen på mandag,så er ikke noen erfaren elbilkjører,men det er bare og passe på gassen ;)
hadde eller ingen varme på kun kald luft får og ungå att vidue skulle ise til :)

fornøg med bilen jeg hverfall :)

turen tok 1 time hver vei ca og ikke 45 som google sa,så tok litt lengre tid og rimlig mye billiger enn og da bensin bilen ;)

så att folk skal 5-6 mil lurer jeg på,er det motorveien i 100 km man kjører da eller?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TB

Sitat fra: svingen på lørdag 14. desember 2013, klokken 22:39
jeg fikk bilen på mandag,så er ikke noen erfaren elbilkjører,men det er bare og passe på gassen ;)
hadde eller ingen varme på kun kald luft får og ungå att vidue skulle ise til :)

(..)
så att folk skal 5-6 mil lurer jeg på,er det motorveien i 100 km man kjører da eller?

Du er nok meir erfaren enn mange som har brukt bilen i lengre tid. Dette gjer at du klarar og strekke rekkevidden godt.
- Ingen varme hjelper mykje. Ikkje alltid mulig for og ha sikt.
- Lange strekk (47 km x 2 er betre enn 2 km x 47...)
- Moderat og jamn fart.

Med varme og fleire stop start er det fint mulig og tømme batteriet ned under 6 mil, rundt 75 km er normalen eg reknar med litt varme om vinteren.
I slike tilfeller er viktig og lade når du kan, og ikkje når du må...
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

tomrh

Prioriterer varme fremfor rekkevidde. Kilowattimene er så billige uansett at den luksusen må vi kunne unne oss. 8)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

svingen

Sitat fra: tomrh på søndag 15. desember 2013, klokken 21:00
Prioriterer varme fremfor rekkevidde. Kilowattimene er så billige uansett at den luksusen må vi kunne unne oss. 8)

helt enig med deg,men jeg skulle bort der og hente noe og så reise tilbake med en gang,så hadde dessvere ikke så mye valg :(
bortset fra og hurtiglada da,men går ikke så fort på vinter der eller.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

marlov

Kjørte i går fra Vålerenga i Oslo, til Lysakertorg, til Nittedal på mosenteret og tilbake til Vålerenga. Vi var 2 i bilen og hadde på litt varme inne imellom. Ca 85km strekning. Da jeg parkerte på Vålerenga stod det at jeg kunne kjøre ca 1,8 mil til, 3 streker igjen. Jeg kjørte ikke veldig påpasselig og lå i gode 100km/t der det var mulig. Jeg er utrolig imponert over hva bilen er god for og langt bedre enn jeg hadde trodd. Var vel ca -2 til 3 grader i løpet av strekket.
En i-miev 2013 modell.
Eier av Svart I-Miev 2013 modell. Min første El-bil. pendler Ski-Drammen fra januar 2014.

TB

Sitat fra: marlov på tirsdag 17. desember 2013, klokken 13:58
Kjørte i går fra Vålerenga i Oslo, til Lysakertorg, til Nittedal på mosenteret og tilbake til Vålerenga. Vi var 2 i bilen og hadde på litt varme inne imellom.

Etter min erfaring, og det eg har lest er ikkje innsparing ved og slå av/på varmen så stor.

Årsaken er veskekretsen som gir kupèvarme i trilling. Slår du av vil veska bli avkjølt, og varmaren vil bruke mykje energi for og varme opp igjen kretsen. Lar du hjulet stå på det raude feltet, men justerar ned på moderat viftehastigheit vil varmaren slå seg av/på for og oppretthalde varmen - og totalt sett bruke mindre energi enn om varmen blir slått heilt av ei tid, og på igjen.

Slik er i falle fall teorien..  ;D

Etter det eg har lest - Leaf har "løyst" dette på dei tidlegare modellar ved at varmen alltid står på.

Trilling har ikkje visning av energimengde til klimaanlegg, så det er ikkje så enkelt og sjekke om dette stemmer.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Mr.Zero

Sitat fra: marlov på tirsdag 17. desember 2013, klokken 13:58
Kjørte i går fra Vålerenga i Oslo, til Lysakertorg, til Nittedal på mosenteret og tilbake til Vålerenga. Vi var 2 i bilen og hadde på litt varme inne imellom. Ca 85km strekning. Da jeg parkerte på Vålerenga stod det at jeg kunne kjøre ca 1,8 mil til, 3 streker igjen. Jeg kjørte ikke veldig påpasselig og lå i gode 100km/t der det var mulig. Jeg er utrolig imponert over hva bilen er god for og langt bedre enn jeg hadde trodd. Var vel ca -2 til 3 grader i løpet av strekket.
En i-miev 2013 modell.

Dette er faktisk veldig bra! Jevn fart og minimalt med varme gjør susen. Jeg kommer ca 10 mil om dagen - med varme på trinn 1 og peeen kjøring. Vel - "varme" er vel kanskje ikke riktige ordet å bruke... 8)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

svingen

dum som jeg er nå jeg spør,er det mulig og montere på varme kabler i front ruta?
er jo ofte kun derfor jeg har på varme får og få bort/hindre IS på ruta
ser att Think har det her.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

tomrh

Sitat fra: svingen på tirsdag 17. desember 2013, klokken 21:37
dum som jeg er nå jeg spør,er det mulig og montere på varme kabler i front ruta?
er jo ofte kun derfor jeg har på varme får og få bort/hindre IS på ruta
ser att Think har det her.
Har ikke hørt om det nei. Men et godt, selverfart og omtrent gratis tips skal du få. Sprut litt ublandet oppvaskmiddel på en tørr klut og smør det på innsida av frontruta og sidevinduene. Polér med en annen klut. Hinna av oppvaskmiddel hindrer dugg i å spre seg, det er faktisk veldig effektivt. Det skal bli veldig kaldt for at dette ikke skal virke, tosifret minus ihvertfall, når vanndampen fryser direkte på ruta.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

asbkar

Salotrikset har jeg planlagt å få gjort lenge... Ruta bør sikkert vaskes ren og tørkes tørr først. Er meldt opp mot 7-8 grader i helgen, fin dag for å vaske bilen til jul.
i-Miev fra 2011 til 2019. TM3 fra mars 2019.

erik e

Sol og varme er her igjen,lettere og sammenligne rekkevidde med tidligere år. Har samme rekkevidde nå etter 3 år/42000 km .   :)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

tomrh

Sitat fra: erik e på lørdag 05. april 2014, klokken 17:25
Sol og varme er her igjen,lettere og sammenligne rekkevidde med tidligere år. Har samme rekkevidde nå etter 3 år/42000 km .   :)
Ulike kjørebehov, min passerte nettopp 62.000 km og fyller 2 år i slutten av mai. Opplevde høy nok utetemperatur i går ettermiddag til at jeg kunne kjøre hjem fra hytta uten varmeapparat - ihvertfall de første 6 milene da hehe, en kjent strekning. Fikk sommer-rekkevidde selv med vinterdekkene på. Så jeg fikk bekreftet to ting: samme rekkevidde som før, og hakkaene ruller så lett som bare det. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

edyrli

Tror dere det vil gå greit med 86,5 km kjøring på landevei med iOn?
Dette er avstanden jeg har dersom jeg skal ta elbilen på besøk til min mor. Mesteparten er 80km/t landevei (sørover på E39 fra Sandnes).
Jurassictest estimerer 19,8% rest med ecokjøring og 80 km/t.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

svingen

Sitat fra: edyrli på mandag 07. april 2014, klokken 13:09
Tror dere det vil gå greit med 86,5 km kjøring på landevei med iOn?
Dette er avstanden jeg har dersom jeg skal ta elbilen på besøk til min mor. Mesteparten er 80km/t landevei (sørover på E39 fra Sandnes).
Jurassictest estimerer 19,8% rest med ecokjøring og 80 km/t.

ja det bør jo gå fint :) bare hold deg i 80 (som nok sikkert er faktisk 75 kmt) og ikke 95km så går det nok fint :) og varme trenger du jo ikke nå.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TB

Sitat fra: edyrli på mandag 07. april 2014, klokken 13:09
Tror dere det vil gå greit med 86,5 km kjøring på landevei med iOn?
Dette er avstanden jeg har dersom jeg skal ta elbilen på besøk til min mor. Mesteparten er 80km/t landevei (sørover på E39 fra Sandnes).
Jurassictest estimerer 19,8% rest med ecokjøring og 80 km/t.

Dette bør gå bra. Eg hadde 70 km idag, uten "ecokjøring", med 34% rest, med to stopp. Frå ca 160 moh, via -40, og opp til 160 moh igjen.

Meir enn 100 km er klart innanfor rekkevidde med litt snill kjøring i slike temperaturer som det er no.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA