Kommer du til å senke bilen?

Startet av Sladd, lør 04. feb 2017, kl. 19:15

« forrige - neste »

Sladd

Vurderer selv å kjøre på med 18" felger og senk.
Usikker på om senkefjærer finnes, vil komme til sommeren?

Hva planer har dere, formeninger om 18" felger på ioniqen?

Crown

Sitat fra: Slasto på lør 04. feb 2017, kl. 19:15

Ser i hvert fall for meg at Ioniq vil være mer følsom for tap av rekkevidde pga økt rullemotstand på 18'' enn andre biler som ikke har så lav rulle- og luftmotstand i utgangspunktet. Ellers synes jeg bilen er mer enn lav nok i utgangspunktet, jeg har noen dårlige veier jeg har tenkt å bruke den på uten å måtte kjøre i 10km/t. ;)
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Sladd

Sitat fra: Crown på lør 04. feb 2017, kl. 20:09
Sitat fra: Slasto på lør 04. feb 2017, kl. 19:15

Ser i hvert fall for meg at Ioniq vil være mer følsom for tap av rekkevidde pga økt rullemotstand på 18'' enn andre biler som ikke har så lav rulle- og luftmotstand i utgangspunktet. Ellers synes jeg bilen er mer enn lav nok i utgangspunktet, jeg har noen dårlige veier jeg har tenkt å bruke den på uten å måtte kjøre i 10km/t. ;)

Det er forståelig, har tenkt på det med rekkevidde selv.
Er veldig usikker på hvor mye 8x18 med 215/45 dekk ville påvirket rekkevidde, viss ikke noen har direkte erfaringer fra leaf eller andre elbiler ?
Hvorfor tror du at ioniq ville vært mer følsom enn andre elbiler?

Får bilen min i april, så har i grunn lite erfaring med den selv.

Crown

Sitat fra: Slasto på lør 04. feb 2017, kl. 22:55

Det er forståelig, har tenkt på det med rekkevidde selv.
Er veldig usikker på hvor mye 8x18 med 215/45 dekk ville påvirket rekkevidde, viss ikke noen har direkte erfaringer fra leaf eller andre elbiler ?
Hvorfor tror du at ioniq ville vært mer følsom enn andre elbiler?

Får bilen min i april, så har i grunn lite erfaring med den selv.

Ioniq baserer den gode rekkevidden på ekstremt lav luftmotstand og rullemotstand, hver minste lille detalj er gjennomtenkt fra fabrikk. Den har ikke stort batteri som kan kompensere. Hvis man tukler for mye med det, så mister den det fortrinnet og blir "bare" en Kia Soul :)

Det sagt, så er ikke 215 så veldig stor endring fra 205, så finner du noen lette felger med lav luftmotstand, samt dekk som har energimerking A er det ikke sikkert det blir så stor forskjell. Litt usikker på hva senking har å si for luftmotstand egentlig.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Counterpointer

Sitat fra: Crown på lør 04. feb 2017, kl. 23:25
Litt usikker på hva senking har å si for luftmotstand egentlig.
Senking av bil, senker naturlig nok luftmotstand.

AppleKnocker

baserer den gode rekkevidden på ekstremt lav luftmotstand og rullemotstand, hver minste lille detalj er gjennomtenkt fra fabrikk. Den har ikke stort batteri som kan kompensere. Hvis man tukler for mye med det, så mister den det fortrinnet og blir "bare" en Kia Soul :)

For å redusere den til en Kia Soul må du heve den og bygge på noe lite aerodynamisk. Som f.eks dette:
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

rolandvg99

Ioniq er ikke spesielt høy. Testet klaring til noen fartsdumper her jeg bor og det mangla ikke mye på at den subba nedi slik den er.
"I like soul with a capital S"

nr1rayner

Sitat fra: knut.aulie på søn 05. feb 2017, kl. 18:16

På fossilbiler er nok det riktig, her er det så mye i veien for ren luftstrøm så man vil ha minst mulig luft der.
Men på elbiler er bunnen temmelig flat. Synes å huske å lest/sett at det faktisk da er motsatt, man senker motstanden ved å heve bilen!

Har kjørt flere tester på Leaf med 16" og 17", da med 205/55-16 og 215/50-17.
I noen tester kan det se ut som 17" brukte mer, men jeg kan ikke sette 2 streker under svaret og si at det bruker mer. I andre tester har forbruket vært helt likt. Men andre igjen ser ut til å se en forskjell.
Det kommer nok an på hvilken type vei man kjører på og selvsagt hvilke dekk man velger.
Ser ut som at hjulvekt kanskje har mest å si. Den som senker og setter på store hjul er vel interessert i at bilen skal gå best mulig.
Ironisk nok er store hjul som regel vesentlig tyngre, økt hjulvekt betyr dårligere akselerasjon.
Så vil du ha bedre aks bør du gå motsatt vei  ;)

Jeg er ferdig med senking og store hjul. Kjøpte nylig en -04 Mondeo, med 17" vinter og 18" sommer.
Fikk tak i noen 16"-felger, 18" orker jeg ikke å legge på en gang  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Counterpointer

@nr1rayner

Skal ikke si at det ikke finnes unntak, men så en Teslabjørn video fra  autobahn forrige dagen og da sank forbruket i 200 km/t når han senket model S.
Den er en av de mest aerodynamiske bilene på markedet.

Sladd

Sitat fra: nr1rayner på søn 05. feb 2017, kl. 21:10
Sitat fra: knut.aulie på søn 05. feb 2017, kl. 18:16

På fossilbiler er nok det riktig, her er det så mye i veien for ren luftstrøm så man vil ha minst mulig luft der.
Men på elbiler er bunnen temmelig flat. Synes å huske å lest/sett at det faktisk da er motsatt, man senker motstanden ved å heve bilen!

Har kjørt flere tester på Leaf med 16" og 17", da med 205/55-16 og 215/50-17.
I noen tester kan det se ut som 17" brukte mer, men jeg kan ikke sette 2 streker under svaret og si at det bruker mer. I andre tester har forbruket vært helt likt. Men andre igjen ser ut til å se en forskjell.
Det kommer nok an på hvilken type vei man kjører på og selvsagt hvilke dekk man velger.
Ser ut som at hjulvekt kanskje har mest å si. Den som senker og setter på store hjul er vel interessert i at bilen skal gå best mulig.
Ironisk nok er store hjul som regel vesentlig tyngre, økt hjulvekt betyr dårligere akselerasjon.
Så vil du ha bedre aks bør du gå motsatt vei  ;)

Jeg er ferdig med senking og store hjul. Kjøpte nylig en -04 Mondeo, med 17" vinter og 18" sommer.
Fikk tak i noen 16"-felger, 18" orker jeg ikke å legge på en gang  ;)

enig, har sett litt på amerikanske forum der de sier at åpne eike felger gir også økt luftmotstand og bidrar til økt forbuk. Jeg må uansett ha ett ekstra sett med felger, planen er å beholde originale 16" hjul og sette på vinterdekk på disse. For sommerhjul kommer jeg ihvertfall til å gå for noe 17" med dekk som gir lavt rullemotstand type A eller B om jeg ikke finner A.
Om jeg mister 5% rekkevidde har det for min del ikke så mye å si, jeg har med min bensin drevne bil i dag i 98% av tilfellene aldri tilbakelagt mer en 150-200km på en dag uansett. Ioniqen burde klare dette med god margin om sommeren.

Ser du går for mondeo, jeg går motsatt her, fra mondeo 04 til ioniq 17 ;)

nr1rayner

Sitat fra: Slasto på søn 05. feb 2017, kl. 22:06
Ser du går for mondeo, jeg går motsatt her, fra mondeo 04 til ioniq 17 ;)
Har -04 Mondeo selv. Vi må ha 2 biler, overhodet ikke aktuelt å bytte ut Leafen i noe fossilt  ;)
Dessverre må vi ha hengerfeste og plass til kjerring unger og bagasje med rekkevidde, så må ha en fossilbil også  >:(

Sitat fra: knut.aulie på søn 05. feb 2017, kl. 21:22
@nr1rayner

Skal ikke si at det ikke finnes unntak, men så en Teslabjørn video fra  autobahn forrige dagen og da sank forbruket i 200 km/t når han senket model S.
Den er en av de mest aerodynamiske bilene på markedet.

Teslabjørn testet i norske hastigheter også, 80,90,100,110 såvidt jeg husker, husker ikke om det var MS eller MX, men setter 3 knapper på MS.
Såvidt jeg husker da var det lavere forbruk ved høyere bil, men forskjellen var vel heller liten.
Regner vel med at dette er svært avhengig av hastighet, så en sannhet for 50km/t trenger ikke å stemme for 100km/t og igjen for 150++..

Uansett, for meg er det ikke aktuelt med hverken senking eller større hjul. Det blir bare stivt og trasig å kjøre med til daglig.
Mer sporty følelse i sving, men det får så være.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

rolandvg99

Senking av bil sender større mengder luft over bilen som igjen fører til større marktrykk og større rullemotstand. Men respons og krengningsstabilitet i sving øker.
"I like soul with a capital S"

versus13

Hva blir bilen levert med originalt på sommer? Er det 16" eller 17"?

Kjetil1986

99% sikker på at den blir levert med 16" originalt på sommerhjul.

Edit:
Model 3 long range 2021

tuono

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA