Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Faktisk forbruk pr 100 mil

Startet av Bowers, torsdag 02. februar 2017, klokken 09:36

« forrige - neste »

Bowers

Som en fullstendig uvitenskapelig test så har jeg målt faktisk forbruk fra stikkontakten de første 1000km bilen har gått (i3 94ah FC 2017).

Det har vært mellom -3 og +5 grader hele perioden og bilen går primært på korte turer. Typisk 2-6 mil pr tur.

De fleste morgener har bilen vært plugget inn med forvarming aktivert, men ikke alle. Tipper ca 7 av 10 morgener.
Jeg kjører bilen som en hvilken som helst annen bil og klimaanlegget har stått på 24c hele perioden.

Bilen lades med en 1-fas 32A ladestasjon, men den har stått på 16A hele perioden. (Dedikert kurs og jeg har kontrollmålt med en måler i begge ender av kursen for å eliminere måler-feil).

Det totale forbruket fra stikkontakten første 1000km er på 390 kw/h. Altså snaut 4 kroner pr mil.

Andre erfaringer?

JorgenM

#1
Virker litt høyt...
Hvilken strømpris har du? :)


Edit: måtte sjekke min strømpris:
Strømpris 35 øre/kwt
Nettleie 47 øre/kwt
Totalt 82 øre/kwt
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Bowers

Usikker på prisen akkurat pr i dag, men ink nettleie osv så ligger jeg som regel rundt 1 krone kwh på vinteren. Det vil jo variere på hvor man bor osv, så det er vel egentlig bare kwh forbruket på bilen i seg selv som er interessant i denne sammenhengen ;)

JorgenM

Joda, bare lurte på utregningen din.
Hos meg blir resultatet drøyt 3 kr/mil med dine 390kwt på 1000km :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Kanon


Det var da høyt forbruk.  Hva sier iRemote appen din? Min sier et snittforbruk på 16,3 kwh/100km. Dette på ca 22000 km.
Se under effiktivitet/statistikker.
På alle i3 med på målingen er snittet16,1.

JorgenM

Det er vel endel svinn mellom stikk og det som faktisk havner i batteriet. 15-30%?

Men fortsatt høyt da...
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Orbit

Det går jo også med 2-3kWh per tur til forvarming om vinteren, som blir fort nærmere 100kWh per måned. Bilen beregner ikke dette inn i "sitt" forbruk, selv om det bidrar til å få forbuket ned når du faktisk kjører. Det synes jo uansett på strømrengingen da.....
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Bowers

Min iRemote viser 20,3 kwh/100km. (Som sagt så kjører jeg denne bilen som en hvilken som helst annen bil. Kjøpte ikke elbil for å spare på strømmen).

Jeg tror ikke bilen bruker mer enn den skal, så dette var kun for å få et overblikk over hvor mye ekstra som går med i virkelig praksis til ting som forvarming, tap under lading osv.
Skal gjøre samme øvelse når været blir varmere og behovet for forvarming ikke er der lenger. Antar at den reelle kostnaden da vil synke endel.

KapteinLefso

#8
Jeg har snitt på 18 KWt/100km nå i vinter. Kjører også som vanlig og i comfort, men kjører sikkert på veger med lavere hastighet. Merker også at det går mye mer strøm en snittet på småkjøring, og mindre på lengre turer.
2017 BMW i3

SveinJ

Mine 8 mil til jobben koster ca. 17,6 - 18,2kW/100km, har variert litt opp når det er kaldere. Kjører mest i Comfort men ser at i EcoPro kan jeg krype litt ned. 25 grader på klima.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Pallesnekkern

Jeg har et snittforbruk på rundt 17-18 Kwh per 100km, men det stiger til ca 30 Kwh hvis jeg tar med forvarming. Kjører korte turer på ca 2 mil, og forvarmer i begge ender. Med litt tap i lader og i batteri blir forbruket enda høyere selv om jeg synes 39 Kwh per 100km var høyt.

Jeg lader gratis på jobb, og har sikkert ikke brukt mer enn 300-400kr på hjemmelading på 6000km.

Bensinbilen øker snittforbruket fra ca 0,7 til 0.9 på vinteren , så det er jo 3 kroner mer per mil det også.

Luniboy

Jeg lader KUN hjemme og har målt snittet ut fra måleren min, og den sier at jeg ligger på rundt 2,7kW/mil. Kjører kun korte turer for det meste, med forvarming hver morgen. iflg. bilen (appen) har jeg et snitt på 2,03 kW/mil.
På vei hjem i dag kom jeg opp i 25% effektivitet  ;D
Det at man ikke kan se hvor mange kW man faktisk gnur inn på selve batteripakken (på en enkel måte) er jo litt irriterende. Nå går jeg inn her https://www.bmw-routes.com/no/no/index.jsp og velger en litt for lang tur, og får da opp hvor mange kWh som er på batteriet.

Eks. med varmt batteri, 5 graders utetemperatur sender jeg ut 4,256 kW, men kun 3,71kW kommer inn på batteripakken ..... tap på 546 watt (ca.13%)
Regner med dette er normalen .... ?

... Er jo klar over at dette er kun for spesielt interesserte geek'er, men ser for meg om jeg hadde hatt en Tesla model S eller X hadde nok forbruket mitt vært det dobbelte .....  ::)

Uansett alvorlig billig å kjøre med  ;D
2017_BMW 94 Ah i3_FC
2018_TMS100D_med alt

TorAtle

Med forvarming, mener dere tidsinnstilt forvarming av batteri og kupe 3 timer før avreise? Jeg har aldri skjønt hvorfor man varmer opp batteriet før man pendler en kort tur. kWh rett ut vinduet.

Kanskje jeg mangler batteri-sympati? Det eneste jeg er interessert i er at kupeen er passe temperert.
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

Luniboy

Det å forvarme batteriet hjelper til med å kunne dra ut full effekt (og inn ved bremsing), samt for å kunne toppe batteriet helt opp. (for de som er opptatt av maks. rekkevidde ....) ved kjøring bruker bilen ekstra energi på å komme opp i drifts temperatur på batteriet.
Som du ser under, er dette avlesing fra laderen min med tanke på effekt ut.
3 timer før avreise blåser den 571 W for å varme batteriet, deretter 166W på enten litt mer varme på batteriet, eller så fikk den beskjed om at batteripakken hadde plass til litt mer strøm, da temperaturen økte til 10 °C eller noe .... jeg vet ikke ... Deretter 2,1 kW pga klimatisering av kupeen ... husker ikke hvor mange grader det var ute den dagen, men kan ikke ha vært så mange varmegrader .....


2017-01-21 08:39:01   2017-01-21 09:13:55      2.155
2017-01-21 08:31:12   2017-01-21 08:38:52      0.166
2017-01-21 06:09:12   2017-01-21 06:35:23      0.571
2017_BMW 94 Ah i3_FC
2018_TMS100D_med alt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA