Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skifte 12V-batteri til annen type?

Startet av nortrahof, tirsdag 31. januar 2017, klokken 11:43

« forrige - neste »

Muffinman

Det vil ikke si deg noe så lenge likestrømskonverteren virker. Den vil nemlig holde spenningen oppe i riktig intervall, nesten uansett hvor dårlig batteriet er. Skal du finne ut noe om dette må du vite hvor mye energi det skal være mellom øvre og nedre grenseverdi, og måle hvor mye det faktisk leveres fra ladingen kuttes (når bilen står parkert) til spenningen er falt til nedre terskel og ny syklus startes.

Spenning kan du alltids måle i 12v uttaket i midtkonsollen, her finnes det dingser med display å plugge rett inn. Ikke at det vil si deg så mye. Tror kanskje Biltema har slike.

Klykken

Hva med å kjøre til under 20% SoC å ta en måling? Stopper ikke vedlikeholdsladinga av 12V da?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Ampéreson

Har byttet 12v batteri fem ganger på fem år. Siste to gangene med to måneders mellomrom. Nest siste gangen måtte jeg betale 2450 kr for det.

Fortsatt verdens beste bil, i tillegg til å være mester i å spise 12v batterier.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Muffinman

Sitat fra: Klykken på mandag 08. juni 2020, klokken 16:34
Hva med å kjøre til under 20% SoC å ta en måling? Stopper ikke vedlikeholdsladinga av 12V da?
Nope. Sist jeg testet var dcdc oppe og kjørte helt til bilen slo seg av pga flatt hovedbatteri. Det var et stykke etter at 0% var passert :)

El-boy

#49
Nå har jeg fått feilmeldingen. :-( Dette blir tredje batteriet på 2013 RWD Model S.

Tenker jeg vil prøve å bytte selv som vist på videoen.

Hvilket batteri er anbefalt (hvis none-Tesla er anbefalt) og hvor kjøper jeg dette?

Edit:

Ser ut som det ikke finnes gode alternativer til orginalt. Dette batteriet passer med krever en adapter jeg ikke vet hvor jeg får skaffet: https://www.ebay.co.uk/itm/151234767870?hash=item23364b6bfe:g:NKAAAOSwx9xe9mpy

Video for skifte av 12V batteri 2012-2014 Model S:
https://www.youtube.com/watch?v=pWddPAF25Y4

El-boy

#50
Fikk dette kostnadestimatet på appen:
Batteri (1083774-00-B) 1705,- inkl. mva
+ 0,4 timer arbeid 825,- inkl. mva = 2530,-
Men ikke ledig tid i verkstedet før 30.juni ...
Ser iallefall at orginalt er billigere enn ettermarked, og ettermarked er så og si fraværende på dette området.


petersv

Ja, på alt jeg har sjekket, utenom bremser ,er Tesla veldig konkurransedyktige på pris.

Amoss

Sitat fra: El-boy på mandag 06. juni 2022, klokken 21:12
Men ikke ledig tid i verkstedet før 30.juni ...

Hadde nylig også denne feilmeldingen, og ja, samme estimat/pris.

Fikk meldingen sent på kvelden torsd. 2/6, og fikk lagt det inn i app'en da jeg kom hjem (rundt midnatt).
Fikk første ledige time neste dag 12:45 på K100.   :+1:
... men om jeg ville hatt mobil service måtte jeg ventet til den 20.

Ps: fikk først ett estimat på drøye 800kr. - men da jeg dukket opp på K100 hadde det blitt endret til det du refererte over. Tesla kunne ikke se noen spor etter noe tidligere estimat/aksept!
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA