Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

El bakluke - programmere maks høyde?

Startet av Erlingni, mandag 30. januar 2017, klokken 09:37

« forrige - neste »

Erlingni

Jeg har reservert en model 3 og følger også med på brukt model S med premium pakke.

Saken er at jeg har en meget lav garasje, så bakluken kan ikke gå helt opp uten å treffe porten/taket.
På min forrige bil, Audi A6, hadde jeg også elektrisk bakluke. Den kunne programmeres til å alltid stoppe i ønsket posisjon ved å holde åpne knappen inne i fem sekunder i den høyden jeg ville at den skulle stoppe. Så husket den dette ved alle fremtidige åpninger, og stoppet i mitt tilfelle alltid ved 3/4 åpning.

Er dette også mulig med Tesla sine el-bakluker?

Spinner

På Model S ja. Regner med at dette blir videreført til Model 3 :)

Erlingni


grodum

Skulle ønske dette var GPS basert.

Har selv programmert inn lavt pga høyde i garasje, men når jeg ikke er hjemme skulle jeg ønske den åpnet helt. Irriterende når jeg skal putte noe i bilen på en parkeringsplass e.l., -da må jeg alltid åpne den siste delen manuelt.

vnm

Sitat fra: grodum på mandag 06. februar 2017, klokken 15:18
Skulle ønske dette var GPS basert.

Har selv programmert inn lavt pga høyde i garasje, men når jeg ikke er hjemme skulle jeg ønske den åpnet helt. Irriterende når jeg skal putte noe i bilen på en parkeringsplass e.l., -da må jeg alltid åpne den siste delen manuelt.
Definisjonen av luksusproblem :)

Ditt forslag høres bra ut, men problemet er at denne funksjonen i hovedsak gjelder innendørs bruk. Innendørs mister man som regel GPS-signalene, og da er det stor risiko for at bilen bommer på egen posisjonering. Det kan videre føre til at luken åpner seg for mye/for lite, med de konsekvensene det fører med seg.
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

Thor2014


o.b.lix

Eller litt stor takboks som jeg har. Da er det dumt med gps-basert høyde.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

vnm

Sitat fra: Thor2014 på mandag 06. februar 2017, klokken 22:36
Høres ut som du har store innendørsareal  8)
P-hus? Bysitusjon der det er innendørs og utendørs parkering tett i tett? Uansett, regner med du tok poenget :) Dessuten tenkte jeg ikke på takboks, som er en annen faktor...
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

cra

Du kan jo gjøre det omvendt, og stoppe luka manuelt når du er hjemme ved å trykke på knappen igjen? Legg evt. litt padding av et slag i taket (hvis du har fast plass) just in case.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

grodum

Sitat fra: vnm på mandag 06. februar 2017, klokken 22:17
Definisjonen av luksusproblem :)

Ditt forslag høres bra ut, men problemet er at denne funksjonen i hovedsak gjelder innendørs bruk. Innendørs mister man som regel GPS-signalene, og da er det stor risiko for at bilen bommer på egen posisjonering. Det kan videre føre til at luken åpner seg for mye/for lite, med de konsekvensene det fører med seg.

Har stort sett bare luksusproblemer, ja :)

Jeg har forøvrig en ganske alminnelig en-bils garasje med port ut til åpen himmel. Bilen har full oversikt hvor den er til enhver tid. GPS basert HomeLink har fungert her i 3 år, så skulle tatt sjansen på at bakluka også ville åpnet til "lav høyde" basert på GPS. Kritisk vil det uansett ikke være om den dulter borti taket, kunne jo evt satt en skumgummilist i garasjen.

For meg hadde dette uansett det hadde vært nyttig.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA