Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Alvorlig (dyr) feil på C-Zero?

Startet av HeltElektrisk, mandag 30. januar 2017, klokken 07:21

« forrige - neste »

TB

Det var deler som er synlig under bilen, utsatt for fukt, salt, skit osv du smurte?

For å smøre slike deler er det normalt å bruke "tjukk olje" (eng "Grease") - eller kva smurte du med?

Tyntflytende olje, og "sprayboks produkter" vil vel berre renne av igjen og raskt bli vaska vekk igjen?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

HeltElektrisk

Det var absolutt alle bevegelige/synlige deler under bilen jeg smurte, ja.

Godt mulig jeg må bruke noe "tjukkere -mer greasy" etterhvert, men sprayet med Fluid Film (http://www.bilkontroll.no/fluid-film) som jeg har veldig gode erfaringer med på alle andre steder jeg har brukt dette stoffet.
Uansett tror jeg løsningen på problemet rett og slett er å smøre alle bevegelige deler godt - så får jeg heller oppgradere til noe annet dersom dette ikke gjør jobben...
2021 - Tesla model Y
Hyundai Kona 2019 - 64 kw
Kia Soul EV 2016 - Titanium Silver
C-Zero 2011 - black

bobakka

#17
Sitat fra: HeltElektrisk på mandag 30. januar 2017, klokken 23:17
Sitat fra: erik e på mandag 30. januar 2017, klokken 21:54
Om noen sitter inni bilen og flytter girspaken ser du hva som beveger seg. SMØR.    14000,- for skifte av gearsensor.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Pastor1

Følger med interesse, samme problemstilling her på 2011 i-MiEV
Øyvind Slåtta - Asker
Pastorkjørt 2011-modell i-MiEV siden oktober 2016
Er den lilla? Eller er den rød? Fasiten sier Bringebærrød

nr1rayner

Dessverre er det ikke uvanlig i dag at man ser et problem og bytter en sinnsykt dyr del, som da medfører store kostnader, lang ståtid og likevel vedvarer problemet.
Mange mekanikere må visst gå et kurs "back to basics", hvis det finnes  ;)
På bensinbiler kan man f.eks. si at katalysator er gåen pga høye utslipp og anbefale bytte av den, men så trenger bilen bare nytt luftfilter og tennplugger..

Her nevnes vaier for overføring, sitter den fast, eller går tregt, er det åpenbart at sensoren ikke kan gjøre jobben sin. Min erfaring på håndbrekkvaier er at disse varer +/-10 år før de knekker eller ruster fast.
Sitter vaieren ugunstig til (utsatt for salt, skitt og i tillegg har en kraftig bøy) er det ikke umulig at vi begynner å se problemer med denne på de tidligste bilene.
Men, mekanikeren ser en feil på sensoren og skylder glatt på den, enkelt og greit en slett diagnose!
Mulig man tar lett på diagnosen fordi det fort koster penger? Timer kan rulle ganske fort, og dermed medføre høye kostnader hvis man skal gjøre en skikkelig jobb..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Beamer Screamer

Fint å lese at dette løste seg - det er jo akkurat slike ting man har et forum til!

Skuffende at ikke verkstedet fant den egentlige årsaken til problemet, men bare kjørte diagnose og konkluderte basert på det. De er tydeligvis mer glad i å bytte komponenter enn i å skru bil.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Pastor1

Sitat fra: HeltElektrisk på tirsdag 31. januar 2017, klokken 00:31
Det var absolutt alle bevegelige/synlige deler under bilen jeg smurte, ja.

Godt mulig jeg må bruke noe "tjukkere -mer greasy" etterhvert, men sprayet med Fluid Film (http://www.bilkontroll.no/fluid-film) som jeg har veldig gode erfaringer med på alle andre steder jeg har brukt dette stoffet.
Uansett tror jeg løsningen på problemet rett og slett er å smøre alle bevegelige deler godt - så får jeg heller oppgradere til noe annet dersom dette ikke gjør jobben...

Newbie her, og jekket opp i-MiEV'en for første gang i dag for å rekognosere litt. Ikke første gang jeg har jobbet under en bil, men første gang uten eksosanlegg.... Kan du være litt mer spesifikk på hva du gjorde for oss nybegynnere? Tok du av alle plastdeksler under bilen? Smørte du mest i området under girvelger eller bak ved girkasse? Fortell, fortell!
Øyvind Slåtta - Asker
Pastorkjørt 2011-modell i-MiEV siden oktober 2016
Er den lilla? Eller er den rød? Fasiten sier Bringebærrød

MEIERS

Hej Gutter -

Jeg hadde samme problem med min C-Zero ... faktisk stod den i P og blinkede på R ...og kom med fejlsymbol ...

Skrev på US forum - og etter dette sprayede jeg delene under bilen med cykelkjede spray - og gearvelgeren gik som ny ...

På et tidspunkt vil jeg skille det af og smøre med fedt.


http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=22&t=3703
2011 - C-Zero

PionerThink

Hvis Pastor1 ser på innlegget til Kaiat på forrige side så viser dette den ene siden av gearkassen hvor det bør sprayes der linkarmene sitter:
http://mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/2011/22/html/M122120150001400ENG.HTM
Her vises systemet som består av vaier fra gearvelger og ned til linkarmene: http://mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/img/22/ACA04001AB00ENG.pdf
Tipper det lønner seg å spraye linkarmer og så godt det lar seg gjøre med en forlenger på sprayboksen inn i enden på vaierstrømpen slik at man får løst opp der det er skitt. Kan ikke skjønne at det skal være så mye mellom gearvelger- og kasse, men alle vaiere går jo tregt før eller siden, så det hadde nok vært lurt å få smørt opp hele en gang i mellom ved å løsne oppe ved gearvelgeren slik at olje/smurning renner nedover i strømpa :+1:
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

alda

Sitat fra: PionerThink på torsdag 02. februar 2017, klokken 08:53
Hvis Pastor1 ser på innlegget til Kaiat på forrige side så viser dette den ene siden av gearkassen hvor det bør sprayes der linkarmene sitter:
http://mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/2011/22/html/M122120150001400ENG.HTM
Her vises systemet som består av vaier fra gearvelger og ned til linkarmene: http://mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/img/22/ACA04001AB00ENG.pdf
Tipper det lønner seg å spraye linkarmer og så godt det lar seg gjøre med en forlenger på sprayboksen inn i enden på vaierstrømpen slik at man får løst opp der det er skitt. Kan ikke skjønne at det skal være så mye mellom gearvelger- og kasse, men alle vaiere går jo tregt før eller siden, så det hadde nok vært lurt å få smørt opp hele en gang i mellom ved å løsne oppe ved gearvelgeren slik at olje/smurning renner nedover i strømpa :+1:

OK, tack för info. Har inte sett under bilen så att jag kan se var det är meningen att man ska spraya, om någon har gjort det och kan förklara närmare hade det vart fint - gärna med bild  :)
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

erik e

Gearwire på denne bilen må ikke sammenlignes med håndbrekkwirer på en italiensk eller fransk bil som holder 3-4 år
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

HeltElektrisk

Jeg demonterte ingen verdens ting, og hadde ikke bilen på noe bukk/jekk eller lignende.
Fikk kona til å dra i spaken litt  8), og lå selv på kne bak/under bilen med ei god lykt.
Det er rett og slett en helt åpen konstruksjon under der hvor du ser både vaiere og flere bevegelige deler som er i bevegelse når spaken flyttes. Sprayet godt på alle bevegelige deler - problem solved.
Gearet er som da bilen var ny :)

Er ikke sikker mitt problem var det samme som andre her har opplevd med sin bil, men i mitt tilfelle var det altså bare treg vaier/deler under bilen som var problemet...
2021 - Tesla model Y
Hyundai Kona 2019 - 64 kw
Kia Soul EV 2016 - Titanium Silver
C-Zero 2011 - black

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

bobakka

Sitat fra: HeltElektrisk på torsdag 02. februar 2017, klokken 23:50
Jeg demonterte ingen verdens ting, og hadde ikke bilen på noe bukk/jekk eller lignende.
Fikk kona til å dra i spaken litt  8), og lå selv på kne bak/under bilen med ei god lykt.
Det er rett og slett en helt åpen konstruksjon under der hvor du ser både vaiere og flere bevegelige deler som er i bevegelse når spaken flyttes. Sprayet godt på alle bevegelige deler - problem solved.
Gearet er som da bilen var ny :)

Er ikke sikker mitt problem var det samme som andre her har opplevd med sin bil, men i mitt tilfelle var det altså bare treg vaier/deler under bilen som var problemet...

Takk for god beskrivelse.
Jeg fulgte oppskriften og bruke tynn olje der vaieren kom ut og på den etterfølgende mekanismen.
Gearspaken ble mye lettere!
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA