Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Godt kjøp?

Startet av burner, søndag 29. januar 2017, klokken 23:13

« forrige - neste »

kaiat

Sitat fra: nr1rayner på onsdag 15. februar 2017, klokken 18:32
Alle 1.gen har vel LED nærlys og roundview kamera?

Gen.1 har LED, men bare vanlig ryggekamera. 360 graderskameraet kom først på gen.2 Tekna og Nordic.

paulketil

Ser også etter Leaf om dagen. Har søkt på privatsalg av 15 modeller. Finner mange som sier bilen er i daglig bruk men registrert for et par uker siden.

Hvor mye tjener de egentlig på USA importen?

Leaf -15 USA

TorC

Sitat fra: paulketil på fredag 17. februar 2017, klokken 15:13
Ser også etter Leaf om dagen. Har søkt på privatsalg av 15 modeller. Finner mange som sier bilen er i daglig bruk men registrert for et par uker siden.

Hvor mye tjener de egentlig på USA importen?

De mest useriøse får kjøpt -11 og -12 Leafer for $3000-$5000 per stk avhengig av utstyr og tilstand. Så betaler de rundt $1500 i transport. Så kommer norske "avgifter" på rundt 5000,-  Det er ikke vanskelig å få en USA LEAF på norske skilter for under 60 000 norske kroner, så selger man dem for 100 000,-. Avhengig av hvor effektiv man er så kan man gjøre hele jobben på 5-6 timer.

De mer seriøse derimot kjøper bare biler som har alle 12 streker, (og helst byttet batteri) eller de som har færre enn 9 streker og sørger for å få byttet batteriet der borte. Dette gjør at de bilene de kjøper inn er dyrere, og de bruker langt mer tid på det. Og de kan også ha store utgifter til takstmenn og hjelpere i USA. Dette tror jeg det ikke er så mye butikk i lenger annet enn for de store og mer seriøse som Sør-Import og Autonova som kjøper i bulk.

Det var også en periode det var svært populært å ta inn biler til Norge via Latvia, Romania osv. Dette var vrak som ble fikset opp og sendt til Norge som ferskt brød. Flere av dem var totalskadd etter orkanen Sandy. Saltvann en halvmeter inne i bilen...  Og det er tvilsomt om noe av sikkerhetsutstyret ble testet eller byttet....

Hvis du skal kjøpe deg en USA bil må du sjekke at alle 12 batteristrekene er der. Søk også opp VIN nummeret på google eller lign. Be selger om kopi av Carfax. Har han ikke det, gå videre med pengene og vettet i behold.
Husk at USA leaf har i praksis null garantier i Norge fra Nissan uansett hva selger sier. Seriøse bilselgere kjøper ekstern garanti for deg. Nissan voider garantien hvis bilen er mer enn 6 mnd utenfor USA, og for å benyttet deg av garantien innen de 6 mnd må du selv betale for frakt frem og tilbake.

Det finnes også en drøss med EU-importerte biler som selger hevder er "lik norsk" eller "nordisk" eller annet. Disse har begrenset garanti i Norge selv om enkelte selgere hevder noe annet.

Du bør også bruke litt tid på dette forumet.




2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

sylwester

Hvis du vet du skal ha Leaf ville jeg enten ha kjøpt inn ODBII-dongel eller lånt en av en leafeier, slik at du kan sjekke eksakt hva state of health er. Typisk vil en norsk g1 være på 90-tallet og des høyere des bedre er batteriet vedlikeholdt. Du ser og hvor mye den er hurtiglada og et misvisende tall på antall vanlige ladinger som sikkert kan deles på 2 og fremdeles være litt høyt. (er det timer teller nissan 2 ganger, en når du kobler til og en når lading starter)

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA