Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Alle parkeringsplasser i Oslo Sentrum fjernes fra 1 juni (Ring 1)

Startet av bmw2002, fredag 27. januar 2017, klokken 15:50

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: AmocoCadiz på lørdag 28. januar 2017, klokken 20:05
De fleste som skal ned i sentrum kommer ikke parkere i kostbare parkeringshus, men fylle opp boligparkering i randsonene til ring 1, hvor allerede  beboere med fossil og elbil vil få et enda større parkeringspress.

Det kan vel greit løses med billig parkering til de som har boligsoneparkeringskort, og grisedyrt for resten (dyrere enn P-husene).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Counterpointer

Sitat fra: Elmo på lørdag 28. januar 2017, klokken 21:20
Sitat fra: Counterpointer på fredag 27. januar 2017, klokken 16:34
:police:
Dette blir litt av en overgang.......
Du tror ikke heller det blir undergang da ??  - for livet i sentrum
Nix, erfaringer fra andre bilfrie sentrum er at det er en hard overgang, men til noe bedre.
Dette ligner litt på når røykeloven kom, da trodde "alle" at utestedene kom til å gå konkurs. Var mye motstand, men det ser ut som det går greit i dag.

Ser mye problemstillinger som vil være vanskelige, med både næringsliv og arbeidstagere som må omstille seg, men ingen undergang.......

AppleKnocker

MDG har høyere ambisjoner enn parkeringsfritt horestrøk i sentrum. På Skøyen som ligger langt unna sentrum skal det legges til rette for færrest mulig parkeringsplasser. Grünerløkka skal bli semi-bilfritt i følge Bymiljøetaten. Og det er bare starten. Folk skal tvinges vekk fra privatbil, koste hva det koste vil.

Vår bedrift med 1000 ansatte vurderer hvor vi skal være lokalisert når vår leiekontrakt i sentrum går ut i 2019. Sjansen for at det blir i et bilfritt Oslo sentrum er som en snøball i helvete. Men da blir det jo bedre plass til studenter, lekeplasser i Oslos forretningsdistrikt og ikke minst flere spontane møter mellom mennesker av ulik alder, samfunnslag og kultur.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

bmw2002

For oss er dette i allefall enkelt. Vi hadde tenkt å flytte vekk fra Østlandet om ca 4 år. Nå kommer vi til å fremskynde flytting. I starten var vi ofte i Oslo, men nå blir det mer og mer sjelden, uaktuelt å bruke 400kr på parkering hver gang. Kollektivtrafikk med småbarn er også slitsomt.

elektrolux

Hva går egentlig denne bilfrie regelen ut på?

Er det lov med motorsykler eller mopeder. Eller hest og kjerre.

Her er en tuk-tuk som kan dekke en families transportbehov om mopeder fremdeles er lov.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

bmw2002


sylwester

#21
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 28. januar 2017, klokken 23:54
...
Ser mye problemstillinger som vil være vanskelige, med både næringsliv og arbeidstagere som må omstille seg, men ingen undergang.......

Jeg tenker selskapet jeg jobbet for før solgte webtjenester. De trenger ikke å være der og kundene var ikke typiske fotgjengere, men kjørte og parkerte for å være på møte for så å dra igjen. De vil mest sannsynlig flytte ut siden det ikke er noen fordeler for dem å være midt i byen. Leiekontrakter er som regel ikke korte så det blir vel å betale for parkeringshusplass som ikke brukes til annet enn kunder inntil de kan flytte.

Jeg og kona har tannlegen vår midt i byen siden vi ikke har byttet siden vi bodde i byen. Vi kjører og parkerer hver gang. Tar en time ekstra å bruke buss og t-bane. Jeg lurer på om ikke vi skal se etter en tannlege nærmere Oppsal selv om vi er kjempefornøyd med tannlegen vi har.

For byen så vil det ikke gjøre noe. De selskapene som ikke er tilpasset fotgjengere, f.eks. pallesalg, blir bare byttet ut med de som selger noe man kan bære.  Muligens næring i 2.+ etage blir mindre interessant og at det kan brukes som boliger. Uansett vil det sikkert være en konkurs eller 10 ekstra til høsten.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016


AppleKnocker

Det mangler bare at alle innbyggere får borgerlønn, kan vi realisere spontane møter mellom vilt fremmede og skiturer i rennesteinen.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Rio

Det er GATEPARKERING som fjernes, ikke parkeringshus i sentrum!

På sikt er det snakk om bilfritt innenfor Ring 1 (med unntak).
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

Sitat fra: AppleKnocker på søndag 29. januar 2017, klokken 11:03
MDG har høyere ambisjoner enn parkeringsfritt horestrøk i sentrum.
........... og ikke minst flere spontane møter mellom mennesker av ulik alder, samfunnslag og kultur.

På søk etter mulighet for spontant møte mellom mennesker av ulik kultur.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sylwester

Sitat fra: Rio på onsdag 01. februar 2017, klokken 01:01
Det er GATEPARKERING som fjernes, ikke parkeringshus i sentrum!
...

Du mener at det kommer til å finnes offentlige parkeringshus etter 1. juni i Oslo sentrum?
Hvis det kun er privat parkering er prisen 50-80kr per time. For den prisen kan en dieselbil kjøre ut av Oslo til et senter med gratis parkering og selv med bompenger på vei tilbake blir det rimeligere.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

AppleKnocker

Ikke bare kan de gjøre det, men det er nettopp hva som kommer til å skje.
Taxien til MDG kommer raskere frem, så noe bra fører det med seg!


https://www.youtube.com/watch?v=p53xG4RNDXc
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Counterpointer

Hva tror en kommer til å skje med prisene på privat parkering når alle offentlige p plasser fjernes? Det kommer ikke til å bli billig.

Chris Neumann Ruud

Det er merkelig at de skal innføre forbud først, og så alternativer "en eller annen gang senere", istedet for å ha en helhetlig linje hvor man kommer med gode alternativer før eller senest samtidig med restriksjonene.

Hva skjer nå da, med alle gateladeplassene i Oslo sentrum? Bortkastede penger? Det er ikke akkurat som det er tomt på ladeplassene utenfor sentrumskjernen heller, så jeg antar at dette vil forplante seg utover og gjøre det enda vanskeligere å få plass på f.eks Havreveien på Manglerud ...
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA