Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading hjemme og underveis

Startet av Sverre Følstad, onsdag 25. januar 2017, klokken 20:23

« forrige - neste »

Sverre Følstad

Hei, kjøpte i dag min første elbil, en Citroën C-Zero 2011. Har nå søkt rundt på forumet. Er det nødvendig å ha flere kabler enn den som følger med bilen? I min egen iver sjekket jeg ikke, men håper den lades med Schuko til hjemmebruk. Har hurtigladerstasjonene eller gratisplassene ved kjøpesentre eller i Oslo sentrum andre krav? Har lest mye om kabler, men synes det virker underlig at de fleste besitter flere ledninger.

Håper noen kan gi meg veiledningen her!
(ps: dette med nøkler, ladebrikke, medlemsskap etc. har jeg nok orden på hvordan skal gjøres)
Citroën C-Zero 2011
Opel Ampera-e 2017

TB

Standard ladekabel som er levert med  Citroën C-Zero 2011 er med schuko.

For type 2 ladepunkt treng du ein type 2 til type 1 kabel - eksempel T1/5   Type 2 til type 1 kabel, 1-fase
http://www.ladespesialisten.no/index.php/type-2-kabler
Slike finn du i Oslo, og på ein del kjøpesenter. Blir stadig fleire.

Hurtig ladestasjoner har fast kabel. Den typen kabel / kontakt C-Zero kan bruke er CHAdeMO.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Sverre Følstad

Citroën C-Zero 2011
Opel Ampera-e 2017

elektrolux

#3
C-Zero lader med maks 14A, så ikke nødvendig å bruke unødvendig mye penger og naturresurser på en 32A kabel.

16A kabler er tilgjengelige fra flere leverandører, og leveres som standard med f.eks VW sine elbiler.

http://elbil.no/her-kan-du-kjope-ny-ladekabel/
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

JoachimR

Hei,

Vet noen om man kan lade en BMW i3 i en Tesla X Wall Connector (7,5m kabel) ?

Jeg har fått montert opp en Tesla Wall Connector i et hus med 400V (3 fas) og med  3 x 32A sikring. Får da ladet Tesla X'en med ca 68-69 km pr time. 

Det jeg lurer på er om  det er trygt å koble til en BMW i3 for hurtigladning på denne Tesla X wall connectoren ?
Har ikke turt å teste enda for er redd for at i3'en kan ta skade.  Kabelen er jo lik så den passer.  Noen som har tips her ?  Kan en el bil ta skade hvis den kobles til strømopplegg denn ikke er ment for ?

Mvh Joachim / Kristiansand



Griffel

#5
Like trygt som når du lader Teslan kan du lade din BMW fra denne kontakten.
Hvor hurtig det går er avhengig av laderen i BMWen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

pudderjagar

Sitat fra: elektrolux på torsdag 26. januar 2017, klokken 08:47
C-Zero lader med maks 14A, så ikke nødvendig å bruke unødvendig mye penger og naturresurser på en 32A kabel.

16A kabler er tilgjengelige fra flere leverandører, og leveres som standard med f.eks VW sine elbiler.

http://elbil.no/her-kan-du-kjope-ny-ladekabel/

Vær ops på at ein del Type2 punkter avviser 16A kabel sjøl om dei ikkje levere meir enn 16A. Her må du ha 32A kabel
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Toalmar

Sitat fra: Griffel på søndag 29. januar 2017, klokken 11:12
Like trygt som når du lader Teslan kan du lade din BMW fra denne kontakten.
Hvor hurtig det går er avhengig av laderen i BMWen.
Så jeg kan i teorien stoppe foran en Tesla laer og lade min I3?
I går var jeg på CC Hamar Stadion, hvor de har en del P-plasser beregnet for Elbiler. mange med vanlig shuko, men også noen med Tesla lader.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Griffel

#8
Sitat fra: Toalmar på søndag 29. januar 2017, klokken 11:32
Sitat fra: Griffel på søndag 29. januar 2017, klokken 11:12
Like trygt som når du lader Teslan kan du lade din BMW fra denne kontakten.
Hvor hurtig det går er avhengig av laderen i BMWen.
Så jeg kan i teorien stoppe foran en Tesla laer og lade min I3?
I går var jeg på CC Hamar Stadion, hvor de har en del P-plasser beregnet for Elbiler. mange med vanlig shuko, men også noen med Tesla lader.
Det jeg svarte på var et konkret spørsmål om en privat Teslas WC tilkoblet 400V 3fas.
Om du prøver å hurtglade fra en Tesla super charger virker det garanter ikke.
Men alle standard ladestasjoner mode3 type2 er plug and play.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

turfsurf

Nja, Tesla Destination Chargers (Type 2 AC) finnes i varianter som kun virker med Tesla og universelle. Det er noen steder hvor det finnes begge varianter.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektrolux

Sitat fra: pudderjagar på søndag 29. januar 2017, klokken 11:12
Sitat fra: elektrolux på torsdag 26. januar 2017, klokken 08:47
C-Zero lader med maks 14A, så ikke nødvendig å bruke unødvendig mye penger og naturresurser på en 32A kabel.

16A kabler er tilgjengelige fra flere leverandører, og leveres som standard med f.eks VW sine elbiler.

http://elbil.no/her-kan-du-kjope-ny-ladekabel/

Vær ops på at ein del Type2 punkter avviser 16A kabel sjøl om dei ikkje levere meir enn 16A. Her må du ha 32A kabel

Hvor vanlig er dette?

Har hatt en kunde på 5 år som oppgraderte til 32A kabel av denne grunn. Samtidig betyr det at samtlige kabler levert med VW bilene ikke virker?

Skeptisk ::)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

pudderjagar

Sitat fra: elektrolux på søndag 29. januar 2017, klokken 14:16
Sitat fra: pudderjagar på søndag 29. januar 2017, klokken 11:12
Sitat fra: elektrolux på torsdag 26. januar 2017, klokken 08:47
C-Zero lader med maks 14A, så ikke nødvendig å bruke unødvendig mye penger og naturresurser på en 32A kabel.

16A kabler er tilgjengelige fra flere leverandører, og leveres som standard med f.eks VW sine elbiler.

http://elbil.no/her-kan-du-kjope-ny-ladekabel/

Vær ops på at ein del Type2 punkter avviser 16A kabel sjøl om dei ikkje levere meir enn 16A. Her må du ha 32A kabel

Hvor vanlig er dette?

Har hatt en kunde på 5 år som oppgraderte til 32A kabel av denne grunn. Samtidig betyr det at samtlige kabler levert med VW bilene ikke virker?

Skeptisk ::)

Innstillinga ligg i PWM generatoren. Har desverre sett ein del sleke når ikkje elektriker programerer generatoren rett.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Homecast

Problemet dukker vel først opp når bil ber om mer enn kabel tåler

Ergo 28A bil - 20A kabel 32A stasjon

Derav ikke problem for vw enda.. (men kan bli interresant når ny versjon kommer og gammel kabel blir brukt)
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

pudderjagar

Da kan og vera eit problem. Men ein del type2 ladarar er sett opp til å avvise kablar som tåler mindre enn 32A uansett kva straumstyrke dei ber om.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

jkirkebo

Sitat fra: Homecast på søndag 29. januar 2017, klokken 15:42
Problemet dukker vel først opp når bil ber om mer enn kabel tåler

Ergo 28A bil - 20A kabel 32A stasjon

Derav ikke problem for vw enda.. (men kan bli interresant når ny versjon kommer og gammel kabel blir brukt)

Ladestasjonen skal droppe pilotsignalet til 20A om en 20A kabel brukes, eller avvise lading helt. EcoLite-ladestasjonen og Mainpine-kontrollerne har jeg fått bekreftet fra produsenten at fungerer på denne måten (de senker pilotsignalet). Dermed vil ikke bilen forsøke å trekke mer enn 20A.

Som en ekstra sikkerhet skal også bilen lese av kodingen på kabelen og begrense strømtrekk tilsvarende. Dvs. at om ladestasjonen signaliserer 32A skal bilen fortsatt bare trekke 20A om det brukes en 20A kabel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA