Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Proxll hjemmeladeboks?

Startet av LJS, onsdag 25. januar 2017, klokken 17:46

« forrige - neste »

LJS

Er det noen som har erfaring med Proxll hjemmelader?
Jeg har bedt om tilbud fra en elektriker og han anbefaler Proxll hjemmelader av typen PROXLL-WBM-EB.

Er dette gode greier eller er det andre å anbefale?

Bilen som skal lades er en Golf 2015 modell, vet at jeg ikke får utnyttet laderen helt men tenker på fremtiden også.

Rio

Det er et ladeuttak, og ikke en lader. Laderen sitter i bilen.
Laderen i en e-GOLF er på 3,7 kW - dvs. 16 A på 230 V énfas.

Fremtidige e-GOLFer har ombordladere på 7,4 kW, dvs. maks 32 A ved 230 V énfas.

Har du TN-nett, og trefas i huset ditt, kan du legge ut tre faser. Da kan du få 11 kW (3 x 16 A) til bilder som lader på trefas, mens biler som lader på 32 A enfas (med få unntak) kan fremdeles bare bruke 1 x 16 A.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

LJS

#2
Det er jo vel og bra men svarte jo ikke på spørsmålet mitt.
Jeg har TN nett og 400 volt så kan vel få opp til 22 kW har jeg forstått.

Men det finnes mange forskjellige ladeuttak og det er ikke lett å velge. Som sagt så har elektrikeren min anbefalt Proxoll, men han kunne fint skaffe andre også.

Så spørsmålet er om Proxll er noe å gå for eller om jeg burde velge noe helt annet. Når det kommer til kabling, sikringer osv. så får jeg bare stole på at elektrikeren har greie på det. Så er kun selve boksen jeg må ta stilling til.

Rio

Poenget, siden det er snakk om et ladeuttak, er at det er relativ enkel elektronikk, osv. så det er i praksis svært liten forskjell. Det eneste du må ta stilling til er om du vil ha jordfeilvern type B i sikringsskapet, eller ha et ladeuttak med type B innebygget.

Slike vern får du mye billigere av folk her på forum som selger dem.

Veggmontert ladeuttak for 16 A (som passer e-GOLF) får du til rundt 4000 kr.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: LJS på onsdag 25. januar 2017, klokken 20:38
Det er jo vel og bra men svarte jo ikke på spørsmålet mitt.
Jeg har TN nett og 400 volt så kan vel få opp til 22 kW har jeg forstått.

Men det finnes mange forskjellige ladeuttak og det er ikke lett å velge. Som sagt så har elektrikeren min anbefalt Proxoll, men han kunne fint skaffe andre også.

Du kan jo ta en titt på EcoLite-ladestasjonen jeg selger. Den går opp til 22kW (kan brukes på alt fra 1-fase 6A til 3-fase 32A 400V) og er så vidt jeg vet foreløpig den eneste 22kW kapable ladestasjonen på markedet til under 6000,-

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

#5
Ikke helt riktig.

Disse 22 kW versjonene har alltid ligget under 6000 kr.

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/32a-3f-ladestasjon-med-type-2-stikk?tm=ladestasjoner/med-type-2-stikk

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/32a-3f-ladestasjon-med-5m-rett-kabel-t2?tm=ladestasjoner/400v-3-fase

Likevel anbefaler vi heller en med fastmontert kabel og innebygget jordfeilvern type B til kun 6990.-

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/22?tm=ladestasjoner/400v-3-fase

Den ekstra 1000 lappen sparer du raskt inn på å slippe separat kabel og jordfeilvern.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

LJS

Ok, forstår at det ikke er særlig forskjell på hva de kan gjøre.
Men det må vel være forskjell på kvalitet og slike ting?
Hva om noe går galt, får man da tak i reservedeler o.l.

Der jeg bor så har jeg parkering rett i vannkanten, og når det blåser kan det godt komme en del saltvann på ting som står i nærheten som f.eks. en slik boks. Er det da en fordel som min elektriker påpeker at den har innebygget varmeelement? Eller er det helt bortkastet?

Om boksen i seg selv koster 5, 6 eller 10 lapper spiller mindre rolle. Jeg vil bare unngå trøbbel, både nå og i fremtiden. Hater når ting ikke virker og det er håpløst å få det fikset. Derfor tenker jeg at om jeg kjøper en pakke gjennom elektrikeren så har jeg han å slå i hodet om noe slutter å virke.

Om jeg velger en boks med kabel så ser det ut til at jeg sparer noen kroner på kabel. Men hva da om jeg vil lade en annen bil med en annen tilkobling? Kan man da bytte ut kabelen eller er man låst?

Homecast

Du kan jo si det slik at om du kjøper komplett av elektriker så er det han som har ansvaret

Om du kjøper ifra nettet og får elektriker til å montere, gjett hvem som sender faktura om han må tilbake for å fikse på noe..

Da flyr differansen fort selvom delene blir sendt til deg uten problemer fra leverandør.

Om du i tillegg må plukke ned stasjonen, så sende den inn for så å montere opp igjen, da går det jo 2 oppmøter og timer så da kan man jo regne på det selv.
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

TorR

De gjør det samme og dekker ditt behov. Kvalitet varierer selvfølgelig, men det blir synsing fra oss her inne å kommentere hvordan boksen tåler å bli utsatt for sjøsprøyt over tid.

Det mest praktiske er å ha en veggboks med fastmontert kabel som henger klar når du skal lade, men i ditt tilfelle krever det ladepistol som er helt tett. Jeg hadde valgt en ladeboks uten fast kabel. Da blir den også tilgjengelig for andre biler som Nissan LEAF og Kia Soul, om det er et poeng for deg.

Gå for komplett pakke fra elektrikeren, så dænger du han ved behov. Jeg kjenner at det er riktig løsning for deg.

LJS

Takker for gode svar! :)

Nå er det ikke direkte sjøsprøyt men det kan bli fuktig og med salt i vannet er jo ikke det helt ideelt hverken for lader eller bil. Men sånn er det nå.

Jeg satser da på å få alt levert fra elektriker da det helt klart er et godt poeng dette med reparasjoner o.l. på utstyr kjøpt på nett. Vinningen går nok veldig fort opp i spinningen da!

Får bare sjekke med noen forskjellige elektrikere sånn at jeg får best mulig pris.

Noen som vet sånn ca hva noe sånt kan komme på? Tenker da å kjøre på med 400V og 22 kW selv om jeg ikke får benyttet det ennå? Det trengs 20 meter kabel og alt annet som må til? Selve boksen vet jeg pris på men tenker da på arbeid, kabel og sikringer?

elektrolux

Hvor bor du?

Vi har samarbeidspartnere i Stavanger, Kristiansand og Bergen er på gang.

Monterer du ladestasjonen via stikk/støpsel slik vi tilbyr med våre semiportable faller hele elektrikker sender faktura argumentet bort.

Våre ladestasjoner er dessuten laget i slagfast rustfri plast, og her epoxyfylte ladepistoler. Overganger og bytte kabler er fritt tilgjengelig.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Homecast

Så du anbefaller stikkontakt på et sted hvor det opplyses om sjøsprøyt?

Du må også informere om at det ikke lenger er en mode 3 løsning men mode 2 som man plutselig får.
Så faller ikke bort fordi du selger en helt annen tjeneste!

Har du forresten opphengsbrakett? Er jo ikke helt slik at kunde skal holde på i området strøm er tilkoblet vel? Regner ev med klare instruksjoner om hvordan man skal gå frem?
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

elektrolux

Står alt om mode 2 på hjemmesiden vår.

Nå opplyste kunden at det ikke var saltsprøyt, men uansett vil vår usedvanlig tette ladestasjoner stå vel imot dette.

På de nyeste med innebygget jordfeilvern type B er IP graden redusert til 44, mens de øvrige er 56.

Hva mener du med opphengsbrankett?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Homecast

At man slipper å åpne boksen til der hvor alle elektriske tilkoblinger er for å skru boksen av veggen. Er vel ganske strengt å tillate alle å skru opp slike uten å ha avgrenset de elektriske tilkoblingene er det ikke? Derfor jeg spør etter instruks når kunden tydeligvis skal feste denne opp selv når det ikke er en brakett som fester denne

Ja sikkert bra det på hjemmesiden, hvorfor nevner du ikke det her når du åpenbart mener at du kan levere noe tilsvarende (som absolutt ikke er det)
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

elektrolux

Boksen trenger ikke åpnes for å skru den fast.

Velger kunden semiportabel ( Mode 2 ) versjonen er det screw, plug and play  ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA