3,6kw, 11kw eller Zaptec Portable. ZE 40. Hva skal man velge ved ny bil?

Startet av Rookien, tir 24. jan 2017, kl. 21:26

« forrige - neste »

Rookien

Har bestilt en Zoe, men begynner å bli i tvil. Bor i Oslo og pendler et stykke hver dag og således bra med Zoe pga slipper å lade på jobb. Farter hit og dit, og en nødlading på vanlig stikk er praktisk hos foreldre etc.
Får den i februar, men mener Renault ikke er helt klare på anbefalingene. Bor i Oslo. IT nett.
Dette har vært diskutert tidligere, men blir ikke helt klok på det.
Synes Renault tar seg godt betalt for supercharge når man summerer opp.
Gul bøtte: greit alternativ, men stor...
NoFuel bøtte: greit alternativ, men heller ikke lekker. Hva med garanti?
Har man TN nett ville jeg valgt Zaptec og lagt opp selv via elektriker
Men hva med IT nett...

Et par alternativer.
1. 3,6 PodPoint + evt gul bøtte til 6000kr. Trafo med mye tap og kanskje ikke den beste.
2. 3,6 PodPoint + Zaptec til 25000
3. Zaptec med bilen til 7500 + installere selv (Har 42500 opp til alternativ 4, og for denne sum som kan man få til det meste)
4. Supercharge 11kw til 25000 + Zaptec til 25000 (dyrt alternativ)
Zaptec fremstår som den mest elegante reiseladeren...
Hvis sikringskapet ikke tolerere 11kw, men man ønsker seg kraftigere lading enn 3,6kw:
Hva med montere en 3x16A sikring og en 6kW trafo? Evt 3x20A og 6kw trafo? Eller kraftigere med en gang og nedskalere i f.eks Salto eller Schneider ladeboks?
Ønsker også å være fremtidsrettet ift lading.
Meninger?

THE

Hvis inntaket ditt ikke er stort nok til å få 11kW lading, så er en mulighet 32A enfas lading som gir ca 6kW. Mange energiverk er motvillige til å godkjenne så store enfas-kurser virker det som.

En annen løsning kan være å gå for 6kW trefaslading. Da klarer du deg med 3x20A 230V. Trafo trenger ikke være så kostbart, tror f.eks. denne skal gå bra https://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=86855210

En ladeboks som kan levere opp til 11kW eller 22kW er heller ikke den store kostnaden, under 6000,- ser jeg i alle fall for 11kW ladestasjoner.

En annen løsning kan jo være å få montert opp en industrikontakt (rød trefas CEE stikkontakt) og bruke en portabel ladestasjon. F.eks. http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/superportabel-3fase-22kw-veggboks-med-2m-rett?tm=ladestasjoner. Den kan du ta med deg og lade med 6/11/22 kW på tur også.

Her er en tredje løsning som gir veldig enkel installasjon http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-62-kw-3-fase-ladepunkt#product.

Tror du kan komme langt med mellom 20 og 30000,- kroner inkudert kabel, automater og arbeid for å få på plass en ladeløsning på 6kW hjemme uansett om det er enfas eller trefas.

Jeg tror jeg ville valgt å få levert med Zaptec med bilen, og kostet hjemmelading selv. Da står du også mye friere til å velge den løsningen du vil ha hjemme i stedet for å velge det som Renault har valgt for deg. Det er flere leverandører av ladeutstyr som er på forumet her som helt sikkert kan hjelpe deg i valg av løsning. Elbilhjelpen og  Nofuel har i alle fall aktive medlemmer på forumet som helt sikkert har gode tips og råd.

Jeg har hatt Zapcharger i et drøyt år nå (en prototype), og den har fungert veldig bra overalt jeg har brukt den. Ulempen er at det går lang tid å lade, men nå kommer det en oppgradert Zapcharger som kan lade på 16A. Jeg vet ikke om det er den som blir levert med Zoe som bestilles nå, men den vil være mer fleksibel enn den gamle Zapchargeren siden den kan lade på 10A på vanlig stikkontakt og 16A på CEE/industrikontakt. Forhåpentligvis kommer det også overgang for 16A lading på type2, noe som gjør at Zoe kan bruke alle offentlige type2 ladestolper som er forsynt med IT.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Rookien

Takk for svar. Mange godt muligheter. Hvis man velger 6kw trafo, må man da nedjustere ladestrøm til 10A i ladestasjonen?
For lavtapstrafo f.eks denne https://www.salto.no/ladeprodukter/transformatorer/salto-trafo
Og for lader f.eks Schneider Wallbox som kan stilles inn som 16A eller 10A ladestrøm. Eller kan man kjøre på 16A.
Hvis man kobler en ladbar hybrid på en slik lader, evt en bil som lader på enfase, hvor mye strøm vil den få? 400v x 10A lik 4000kw?
Føler 3,6 alternativet til Zoe er greit, men en trafo er der kun for Zoe sin del. Trafo til 400v nett vil gi oppgradert lading for en rekker biler, f.eks Tesla, ny i3 eller B-klasse.

AppleKnocker

Det blir galskap å bruke 50 000 på ladeløsninger, ref ditt alternativ 4).

Har du tenkt på om du kan klare deg med bare en Zaptec? Å investere i en ladeboks for å få 16A i stedet for 10A ville jeg tenkt at er litt bortkastet.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

HCO

Jeg antar at det er snakk om Zoe 40. Som det er nevnt i andre tråder her, så er det normalt slik at behovet for rask lading blir mindre og ikke større når batteriet blir større. Med mindre du regelmessig tømmer batteriet helt før du parkerer for kvelden.

Jeg valgte medfølgende Podpoint, og har i tillegg kjøpt en Nofuel-bøtte. For å gjøre lading så lettvint som mulig, har jeg kabel hengende klar til bruk både på utsiden og innsiden av garasjen. Når det tar 4 sekunder å starte lading, er det ingen grunn til å la være å toppe opp hver gang man parkerer hjemme.
2019 Tesla Model 3
2022 Zero SR/F
2026 Kia Niro EV

THE

Sitat fra: AppleKnocker på tor 26. jan 2017, kl. 01:09
Det blir galskap å bruke 50 000 på ladeløsninger, ref ditt alternativ 4).

Har du tenkt på om du kan klare deg med bare en Zaptec? Å investere i en ladeboks for å få 16A i stedet for 10A ville jeg tenkt at er litt bortkastet.

Hvis man får levert med den kommende oppgraderte Zapcharger portable som støtter 16A lading ved bruk av CEE/industristikk, så tror jeg dette vil være den beste løsningen. Det koster jo ikke all verden å få lagt opp en dedikert 16A kurs med CEE kontakt. B-type jordfeilvern er innebygd i Zapcharger, så strengt tatt er det ikke nødvendig å koste på seg et til i sikringsskapet. NEK400 setter krav til b-type jordfeilvern på kurser som primært skal brukes til lading av elbil, så elektriker må vel uansett montere vern i skapet så lenge han får oppgitt at kursen er tenkt brukt til lading.

Prototypen av 16A versjonen av Zapcharger portable er så godt som klar for uttesting hos en del pilotkunder. Hvis alt går bra tror jeg nok at Zaptec er klar til å begynne serieproduksjon i løpet av våren.

Som påpekt i en annen kommentar så er det veldig få dager man normalt har behov for 6kW lading hjemme med 40kWh batteri. Jeg har jevnlig behov for 11kW lading på min Zoe nå, men hvis jeg hadde hatt 40kWh batteri, så ville ikke behovet vært der. Til informasjon kjører jeg ca 100 km hver dag til/fra jobb uten lademulighet på jobb. Jeg har en del fritidsaktiviteter som medfører opp til 70 km t/r, og har da kun mulighet til å lade mellom 1 og 2 timer etter jobb. Totalt kjører jeg 25000 km med Zoe i året. Med mitt kjøremønster ville jeg klart med med 16A lading hjemme med nye Zoe ZE40.

Rookien

Ja, det er snakk om ze 40.
Pendler ca 15 mil hver dag på motorvei, så derfor tenkte jeg behovet var der for kraftigere lading. Bilen står stort sett i fred på kveld. evt kun småturer på 1-2 mil. Har også dieseldråg som kan benyttes ved behov. Med mindre det er den oppgraderte versjonen av Zaptec som følger, så synes jeg kanskje å montere hjemmelader vil være det enkleste og 16a vil holde, men er usikker pga reiselengde.

THE

OK. 15 mil kjøring i 110 km/t og 10 minus vil nok resultere i nesten tomt batteri når du kommer hjem. Lading fra nesten tomt til fullt med 16A hjemmelader/Zaptec vi nok ta 12-14 timer.

Størstedelen av året vil du uten problem klare deg med 16A lading, men på de verste dagene med -10 eller kaldere og dager med veldig mye nedbør/vind så blir det ikke mye mulighet til å bruke elbilen på ettermiddag/kveld hvis den skal være klar på morgenen.

Nå finnes det mange andre muligheter for å løse disse utfordringene enn å betale 10-tusenvis av kroner for hjemmeladeløsning med høy effekt. Du kan lade litt på en 22kW lader når du handler eller på vei til/fra jobb for å ha den bufferen du trenger. Du kan også redusere hastigheten de verste dagene slik at du får et lavere forbruk.

Jeg tror du vil klare deg med 3,6 kW ladestasjon hjemme, men utfordringen er selvsagt at når du har begynt å kjøre elbil, så vil du helst ikke starte dieseldråget. Elbilen vil ta over mye mer av kjøringen enn det du ser for deg før du kjøper bilen. Jeg tror uansett jeg ville forsøkt meg med 16A lading først for å se om det er tilstrekkelig, og heller investert i kraftigere ladeopplegg hvis du ser behov for det etterhvert.

Rookien

Takk for gode svar og innspill.
Regner med jeg går for 3,6 kw lader med mindre det er oppdatert Zaptec som kan kjøpes med bilen for 7500 ekstra. Får håpe elektriker ikke tar altfor mye for 5m ekstra strekk.
Som flere sier så får man vise litt kjørevett på de kaldeste dagene så løser det seg nok.
10A laderen blir litt halvveis hvis bedre utgave er på vei fra Zaptec.
Skal bytte hele sikringskap og inntak i løpet av våren 2017, og får da elektriker til å legge 3-fas til garasjen, så har jeg muligheten der til siden.
Han skal ha 6000kr for sikring i skap, 20 m kabelstrekk, kobling til trafo og videre til elbil, men velger bare å legge 3 fas kontakt i garasjen, så ligger det klart hvis f.eks skulle ønske kraftigere lading senere.

morten69

Hei!
Med 3 fase kontakt i garasjen som jeg har, kjøpte jeg en portable lader fra 1 på forumet her som bor i Fredrikstad område. betalte 5500,-. Den fungerer veldig bra og lader med 10Kw
Skoda Enyaq iv80 Sportline Quartz Grey
Skoda citygo 2020 grå
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium, solg
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

THE

Sitat fra: morten69 på fre 27. jan 2017, kl. 09:40
Hei!
Med 3 fase kontakt i garasjen som jeg har, kjøpte jeg en portable lader fra 1 på forumet her som bor i Fredrikstad område. betalte 5500,-. Den fungerer veldig bra og lader med 10Kw

Da har vel du TN-nett, og slapp trafo? Trådstarter har IT-nett hjemme, og må da evt. montere en trafo for å etablere TN-nett til garasjen for å kunne bruke den portable ladeboksen du har.

Rookien

Takk for god diskusjon. Ja tipper over at det er TN han har og ikke IT. Velger 3,6kw og kjøper nok en Zaptec når den nok blir oppgradert om litt.

HCO

Fra i dag er det visstnok ikke lenger mulig å velge Zaptec Portable i stedet for PodPoint når man kjøper ny Zoe.

RBI har informert forhandlerne om dette i dag. Begrunnelsen er at 80/90 % av kjøperne uansett velger PodPoint, og at de har opplevd varierende kvalitet på Zaptec.

Så nå er jeg litt i tenkeboksen, ettersom jeg ønsker å ha 2 Zoe (iallefall en stund), og det ikke er strøm nok i garasjen til 2 trafoer som hver trekker 17A.

Om det er noen her som angrer på valg av Zaptec i stedet for PodPoint, kan vi kanskje bytte? Da får man en splitter ny 3,6kW PodPoint, med trafo, ferdig montert.
2019 Tesla Model 3
2022 Zero SR/F
2026 Kia Niro EV

hsa77

Jeg har bestilt meg ny ZOE ZE40 og solgte den gamle med Zaptec laderen. Jeg hadde derfor allerede podpoint og trafo i garasjen fra før, da fikk jeg lov til å bestille den nye bilen uten ladeløsning levert av Renault. Fikk 10.000 kr i avslag på bil uten ladeløsning, selv om Renault påstår at ladeløsningen har "kundeverdi" på 20.000kr...... Jeg endte opp med å bestille en ladebøtte fra nofuel også, så da gikk jeg jo nesten i null.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA