Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Navigasjonen på tesla

Startet av keepitsimple, tirsdag 24. januar 2017, klokken 19:05

« forrige - neste »

keepitsimple

Den er usel. Finner ikke noe nye veier (e18 østfold, e6 sverige) og den finner heller ikke operatunnelen fra Nordstrand til Fornebu (vil ha deg inn i sentrum). Er det bare jeg som har gamle kart og får rare ruter eller er gjelder dette alle?
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

Cirion

Høres ut som du kan ha gamle kart...

Når er bilen fra? Har du noen gang fått melding om at de er oppdatert? Har bilen tilgang på Wifi?
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

keepitsimple

Bilen er fra dec 2016 (facelift hw1,). Har ikke tilgang til wifi og har aldrig fått melding om oppdaterte kart. Trenger du wifi for kart (andre oppdateringer har jeg fått via 4g)?
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

spirrevipp

Jeg har en 2016 Facelift med HW1, den ble levert med software 7.1 på nyttårsaften. I tillegg til 2 software oppdateringer så har jeg fått en kartoppdatering. Har ikke reagert på kart når jeg har kjørt på E-18 gjennom Østfold så høres ut som du sitter på gamle kart ja.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Cirion

Ikke sikkert du har gamle kart, men du har kanskje ufullstendig kart. Kartene lastes ned over Wi-Fi.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

LASOL

Jeg har dårlig erfaring med kartene og ruteforslag selv med oppdaterte kart. Prøver den av og til på ruter jeg er kjent og det er ikke måte på hvor mange rare omveier den vil at en skal kjøre på. I sommerferien kjørte jeg rundt på mange rare veier før jeg skjønte jeg måtte sjekke på nett før avreise.. Synes det er rart at det ikke er bedre navigasjon. Det burde prioriteres og jeg betaler gladelig noe for å få en fungerende løsning på samme nivå som de løse GPSene en kjøpte i "gamle dager".
Bmw iX50 bestilt 17. mars 2021
Polestar 2 PP august 2020
S 85d ap1 oktober 2015(Solgt august 2020)

GOS

#6
Sitat fra: LASOL på torsdag 26. januar 2017, klokken 07:32
Jeg har dårlig erfaring med kartene og ruteforslag selv med oppdaterte kart. Prøver den av og til på ruter jeg er kjent og det er ikke måte på hvor mange rare omveier den vil at en skal kjøre på. I sommerferien kjørte jeg rundt på mange rare veier før jeg skjønte jeg måtte sjekke på nett før avreise.. Synes det er rart at det ikke er bedre navigasjon. Det burde prioriteres og jeg betaler gladelig noe for å få en fungerende løsning på samme nivå som de løse GPSene en kjøpte i "gamle dager".

Vi har jo alt betalt for det......har bare ikke fått det enda.

Vet ikke hvordan det er nå, men vi som kjøpte i "gamle" dager med RWD og bestilte Tech-pakke, da var jo en del av cluet at vi betalte for at kartene skulle oppdateres i 8 år (eller var det hele bilens levetid?).

Hva som egentlig er forskjellen på Naviagasjone for de som bestilte Tech pakke kontra de uten har jeg aldri skjønt. Det eneste er gjerne at vi med Tech-pakke har kartene nedlastet, mens de uten techpakke må ha tilgang til nett for at Nav skal virke? Eller kanskje det ikke er noen forskjell og de har lurt oss.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

strips

Jeg fikk veldig mye rare ruteforslag helt til jeg skrudde av beta navigering og omdirigering ved trafikk i menyene. Husker ikke nøyaktig hva de heter. Ble mye bedre etter det.

nortrahof

Sitat fra: GOS på torsdag 26. januar 2017, klokken 09:36
Hva som egentlig er forskjellen på Naviagasjone for de som bestilte Tech pakke kontra de uten har jeg aldri skjønt. Det eneste er gjerne at vi med Tech-pakke har kartene nedlastet, mens de uten techpakke må ha tilgang til nett for at Nav skal virke? Eller kanskje det ikke er noen forskjell og de har lurt oss.

Jeg har "tech-pakke".
Det jeg har merket etter siste nedlasting av kart som kom for noen uker siden, er at bilen presenterer kartene på annen måte. Tidligere var visning av kart kontinuerlig - også gjennom tuneller. Nå ser det ikke ut som om kartdatabasen ligger nedlastet i bilen lenger. Dette merkes ved at når man kjører gjennom en tunell, så oppdateres kartet når man kommer ut av tunellen "i ruter" slik det gjør på PCer med Google Map som lastes ned.
Når man zoomer inn på kartet for å få ekstra detaljer, er det mye tregere da det må laste kart på nytt.

- Har derfor mistanke til at TM har endret dette med fast installerte kart og heller satset på kontinuerlig nedlasting? Slik får de frigitt memory til andre oppgaver - om de har behov for det?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Tuxedo

#9
Navigasjonen har alltid operert med to kartgrunnlag:  Et som er permanent i bilen, og som brukes i den lille skjermen, og Google maps som lastes ned løpende og vises på den store skjermen.  Det er det permanente kartet som brukes til å legge opp kjøreruter.

GOS

Sitat fra: Tuxedo på torsdag 26. januar 2017, klokken 10:45
Navigasjonen har alltid operert med to kartgrunnlag:  Et som er permanent i bilen, og som brukes i den lille skjermen, og Google maps som lastes ned løpende og vises på den store skjermen.  Det er det permanente kartet som brukes til å legge opp kjøreruter.

Det du beskriver er vel for de som har Tech-pakke, mens det opprinnelig IKKE var ett permanent på de bilene som ikke hadde Tech? Slik forsto i det minste jeg Tesla i 2013.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Tuxedo

Sitat fra: GOS på torsdag 26. januar 2017, klokken 11:02
Sitat fra: Tuxedo på torsdag 26. januar 2017, klokken 10:45
Navigasjonen har alltid operert med to kartgrunnlag:  Et som er permanent i bilen, og som brukes i den lille skjermen, og Google maps som lastes ned løpende og vises på den store skjermen.  Det er det permanente kartet som brukes til å legge opp kjøreruter.

Det du beskriver er vel for de som har Tech-pakke, mens det opprinnelig IKKE var ett permanent på de bilene som ikke hadde Tech? Slik forsto i det minste jeg Tesla i 2013.

I begynnelsen var det slik, ja, før navi ble standard på alle biler.

mj

Sitat fra: Cirion på onsdag 25. januar 2017, klokken 22:11
Ikke sikkert du har gamle kart, men du har kanskje ufullstendig kart. Kartene lastes ned over Wi-Fi.
Har nå fått kartoppdatering minst 3 ganger uten å være på wifi...
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

Brede

At kartene bare kommer over WiFi må være en gammel myte.
Her har de som oftest kommet på 3G.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA