Når kommer neste store revisjon?

Startet av mogu, mandag 23. januar 2017, klokken 22:30

« forrige - neste »

mogu

Elon sier på Twitter at det kommer "major revs" hver 12-18 måned. Hva er ryktene på neste rev og når den kommer?
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Bjoris

Det neste store nå er vel model 3! S og X kommer nok til å få HUD ganske snart, om 3 får dette fra start må det komme ganske snart på S og X, men når en ser hvor lang tid det har tatt å få AP2.0 i drift så tenker jeg at de må slite litt med å lansere noe helt nytt igjen om korttid

vnm

Sitat fra: bjoris på mandag 23. januar 2017, klokken 22:35
Det neste store nå er vel model 3! S og X kommer nok til å få HUD ganske snart, om 3 får dette fra start må det komme ganske snart på S og X, men når en ser hvor lang tid det har tatt å få AP2.0 i drift så tenker jeg at de må slite litt med å lansere noe helt nytt igjen om korttid
Skal være forsiktig med å spå slikt. Jeg tror HUD eller noe annet nytt kan komme "når som helst". Mest sannsynlig i forbindelse med Model 3 Unveil pt. E, som ryktes i skje i mars.
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

turfsurf

Jeg tipper S og X får evt nyheter som blir lansert på Model 3 unveil til høsten. Samtidig med lettere batterier basert på 2170 cellene.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

madsskon

TMX 100D 2017 og Kia Soul EV 2015.
Tidligere TMS 75D 2016 og Peugeot iOn 2015.

Kun elektrisk siden 2015.

Djur1

Er det plass til 2170 cellene i x og s strukturen? Og Hvor mye bedre rekkevidde vil det komme av et slikt skifte?
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

N00b

Tjaaa, det i utnyttelse mindre enn 5% mer effektivt med 2170 cellene enn 18650. Sitat Tesla sjøl. (det var vel "a couple of %" som de sa)

Bedre rekkevidde kommer i bruk av andre materialer, optimalisering av produksjonsteknikk og teknologi.  Det toget fortsetter å rulle. Det som er state of the art idag er ikke det i morgen.  Vekten og dermed prisen følger med. Lavere vekt pr kwh = lavere pris pr kwh.

Per idag er 100kwh omtrent maks av det som er mulig å få plass til i pakken som det er med 18650 celler.  Er det mulig med 5mm høgere celler så har du svaret der.

Øyvind.h

18650 er vel 18mm diameter og 65mm høye?

2170 er 21mm brede og 70mm høye. Dvs betydelig større volum i hver celle pga økt bredde.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RuneW

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 25. januar 2017, klokken 14:27
18650 er vel 18mm diameter og 65mm høye?

2170 er 21mm brede og 70mm høye. Dvs betydelig større volum i hver celle pga økt bredde.

Forskjellen i utnyttelse av plass er vel ikke den samme som forskjellen i volum...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Øyvind.h

#9
Sitat fra: RuneW på onsdag 25. januar 2017, klokken 15:01
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 25. januar 2017, klokken 14:27
18650 er vel 18mm diameter og 65mm høye?

2170 er 21mm brede og 70mm høye. Dvs betydelig større volum i hver celle pga økt bredde.

Forskjellen i utnyttelse av plass er vel ikke den samme som forskjellen i volum...

Nei det er ikke likhetstegn, men i følge Tesla gir 2170 langt bedre plassutnyttelse enn 18650.
Straubel hevder 30% forbedring fra Model S til Model 3 i energitetthet. Men det skyldes nok ikke bare 2170 formatet. Tipper smartere pakking, smartere kjøling mm er med på å øke energitettheten i pakken sett under ett.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

N00b

Straubel sa også at ny arkitektur som 2170 isolert sett ikke gav mer enn noen få % i forhold til 18650 formatet. 

Men, det er verdt å ta med seg! Summen av forbedringer er sjelden eller aldri en stor ting men summen av mange små. If it`s worth doing, it`s worth doing right

jkirkebo

Sitat fra: N00b på onsdag 25. januar 2017, klokken 21:51
Straubel sa også at ny arkitektur som 2170 isolert sett ikke gav mer enn noen få % i forhold til 18650 formatet. 

Men, det er verdt å ta med seg! Summen av forbedringer er sjelden eller aldri en stor ting men summen av mange små. If it`s worth doing, it`s worth doing right

Jeg tipper mye av forbedringen med 2170 er lavere produksjonskostnader. Både på celler og batteripakker.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

lunitiks

Back OT: Neural lace.

Subsidiært flere koppholdere.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

mogu

Sitat fra: lunitiks på torsdag 26. januar 2017, klokken 19:50
Back OT: Neural lace.

Subsidiært flere koppholdere.

Vurderer å kansellere min ordre for å vente på dette. Er vel rett rundt hjørnet?

Er det ikke nok koppholdere nå? 2 stk bak og 4 stk forran?
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

OlaM

Sitat fra: mogu på torsdag 26. januar 2017, klokken 19:55

Er det ikke nok koppholdere nå? 2 stk bak og 4 stk forran?

Nok et tegn på amerikansk design. Der er det ALDRI nok koppholdere.
'21 3LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA