Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dyrere med elbil på bastøferga

Startet av eivhelle, torsdag 19. januar 2017, klokken 19:23

« forrige - neste »

eivhelle

https://www.nrk.no/vestfold/elbilister-fortviler-etter-prishopp-mellom-horten-og-moss-1.13320931

Vel. Som elbilist, som gjerne har med seg familien når jeg kjører med bastøferga, har det blitt mye billigere.

Synes det blir vel mye sutring her. Må heller se positivt på at alle passasjerer heretter kjører gratis.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

gigafactory

Litt teit med folk som forventer å ta ferje for 18 kr resten av livet

tiger`n

Standard elbilister dette, klage livet av seg fordi de har blitt litt mindre sponset enn før.
Nesten så man skulle tro det skjer noe med folk så fort de blir elbilister, det får hvertfall frem den ekte gnieren i folk.

turfsurf

Det er pendlerne som klager. Vi som reiser med familien på harrytur er veldig fornøyde  :D
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: eivhelle på torsdag 19. januar 2017, klokken 19:23
https://www.nrk.no/vestfold/elbilister-fortviler-etter-prishopp-mellom-horten-og-moss-1.13320931

Vel. Som elbilist, som gjerne har med seg familien når jeg kjører med bastøferga, har det blitt mye billigere.

Synes det blir vel mye sutring her. Må heller se positivt på at alle passasjerer heretter kjører gratis.

Enig. Det er fortsatt ca. 25.000,- å spare i året på å pendle med elbil fremfor fossilbil på dette sambandet. Det er stor nok rabatt til å gi ønsket virkning. Om noen kjører tunnelen isteden og dermed avlaster sambandet er det vel heller ikke noe negativt med.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

nr1rayner

Begynner å bli ei stund siden man måtte betale med elbil på ferga her i Trondheim (Flakk-Rørvik).
Mange som jobb-pendler fra Fosen til Trondheim, som da tar denne ferga. Ble sutring da også, en som hadde kjøpt en Model S, det var så synd på han, måtte flytte nå som han måtte betale på ferga.
De sparer ca 80kr i bom, men må betale samme pris for selve ferga som andre biler.

Kjære vene, vi har visst lenge at det er usikkert når vi begynner å miste fordeler. Og noen fordeler er det selvsagt at man mister før andre.
Gratis P-plass og ferge: vi opptar nøyaktig like stor plass som en "vanlig" bil. På nevnte Fosen-ferge var det blitt et stort problem med elbiler.
Kollektivfelt: Det er da vel selvsagt at des flere elbiler som ligger i kollektivfelt, des saktere går det med buss. Viktigere å få fram 1 buss med 40+ pass. enn 1 som har sett sitt snitt til å benytte seg av fordelene.

Vi har fortsatt mer enn nok fordeler til at kortrekkevidde elbiler kommer vesentlig billigere ut enn det fossile alternativet.
Neste ut for de fleste blir bompenger, og det blir vel et sabla suttrekor da også.
Dette må vi regne med, men jeg er temmelig sikker på at, all den tid nybil-selgeren ikke ser rart på deg når du spør om de har noe med forbrenningsmotor, vil bom være billigere med elbil.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

cra

Men hvorfor skal det ikke være tilsvarende fordel (billigere) å kjøre elbil på ferga som det er å kjøre i bommen? Fordi det ikke er så mange ferger i Oslo?

Elbilene begynner å bli brukbare i distriktene også (har forsåvidt vært det lenge), men ute på landet er det ofte noe færre bomstasjoner. Ferger har vi imidlertid mange av bl.a. her på nordvestlandet. Om den økonomiske fordelen med elbil på ferga er til stede og det får folk nord for sinsenkrysset til å bytte til elbil så er det vel like legitimt som fritak av/lavere sats på bompenger?

Det virker som om politikerne synes det i alle fall mtp. forslaget om max 50% kostnad på elbil vs fossil på ferger. Synes det er en grei måte å gjøre det på. Da er alle med å betale (det har forøvrig aldri vært gratis på ferga med elbil), men det er fortsatt gunstig å kjøre elektrisk.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA