Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hva går igjen på X?

Startet av Bjoris, torsdag 19. januar 2017, klokken 09:02

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: fonberg på torsdag 19. januar 2017, klokken 14:05
@Øyvind.h: Jeg mistenker at dekkene har hovedskylden for at du ble skuffa over kjørefølelsen. Da jeg kjørte S85D med 19" og X90D med 20" etter hverandre i sommer syntes i hvert fall jeg at X-en sto seg godt på kjøreegenskapene. Men dette er så klart 99% subjektivt og 100% individuelt :)

For øvrig enig i at X-en støyet skuffende mye i motorveihastighet.

Ja jeg håper dekkene har hovedskylden. Det var 19" Nokian R2 SUV. 265/50.
Jeg tester halvbrå manøvere på motorvei og det var direkte skummelt. På tross av at dekktrykket var 3,6-3,7 bar og utetemperatur -6. Mye verre enn S85'en jeg hadde på R2.

Tenker 20" med CVC6 vil gi en helt annen kjørefølelse. Legg til litt lyddemping så er jeg nok i mål personlig.

Glemte dog en ting (lagt til nå): fwd skraper opp karosseriet. Det har jeg sett på flere biler. Tror de fleste om ikke alle Model X må omlakkeres i døråpningen om noen år.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rico

Til dere som klager på støy på X; jeg har piggdekk på min. Etter en liten stund så har jeg så dotter i ørene at alt egentlig blir ganske stille og behagelig ;)

Hodetelefoner

Dekkene har all skyld. Som jeg har skrevet tidligere. Nokian dekk er direkte livsfarlige. At folk forsvarer disse dekkene er uforståelig... 
Du er langt ifra den første som sier de er farlige på X. Var mange tråder på Facebook når vinteren nærmet seg.

Øyvind.h

Jeg har kjørt S med R2 to sesonger. Der var de myke, men greie nok når det var kaldt med riktig trykk. Definitivt ikke dekk for hard kjøring, men helt greie.

På X er de langt mykere.

Men vurderer å leie en X på Nabobil med Bridgestone dekk for å sjekke om den er bedre. Eller rett og slett vente til sommeren og sommerdekkene kommer :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013


turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 19. januar 2017, klokken 20:14
Jeg har kjørt S med R2 to sesonger. Der var de myke, men greie nok når det var kaldt med riktig trykk. Definitivt ikke dekk for hard kjøring, men helt greie.

På X er de langt mykere.

Men vurderer å leie en X på Nabobil med Bridgestone dekk for å sjekke om den er bedre. Eller rett og slett vente til sommeren og sommerdekkene kommer :)

Det blir helt feil å sammenligne 19" på S med 19" på X. X har større hjul og dermed mye høyere sidevegger med samme felg.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Sitat fra: turfsurf på torsdag 19. januar 2017, klokken 20:42
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 19. januar 2017, klokken 20:14
Jeg har kjørt S med R2 to sesonger. Der var de myke, men greie nok når det var kaldt med riktig trykk. Definitivt ikke dekk for hard kjøring, men helt greie.

På X er de langt mykere.

Men vurderer å leie en X på Nabobil med Bridgestone dekk for å sjekke om den er bedre. Eller rett og slett vente til sommeren og sommerdekkene kommer :)

Det blir helt feil å sammenligne 19" på S med 19" på X. X har større hjul og dermed mye høyere sidevegger med samme felg.

Forsåvidt enig. Også vekten gjør at man trenger stivere dekk.

20" med CVC6 tror jeg kan bli bra. Muligens 21", men usikker på om CVC6 faktisk leveres i 20/21.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Bjoris

Vi må vel egentlig konkludere med at det ikke er veldig mye feil på X, utenom disse få gjengangerene ellers hadde det nok vært mer liv i X forumet og denne tråden, det er vel snart levert 1500 X i Norge! Looking good, men er spent på denne ghostingen. Ser polaroidbriller tar det effektivt, men ikke så lett med solbriller på natta hehe

dainai

Sitat fra: bjoris på lørdag 21. januar 2017, klokken 21:28
Vi må vel egentlig konkludere med at det ikke er veldig mye feil på X, utenom disse få gjengangerene ellers hadde det nok vært mer liv i X forumet og denne tråden, det er vel snart levert 1500 X i Norge! Looking good, men er spent på denne ghostingen. Ser polaroidbriller tar det effektivt, men ikke så lett med solbriller på natta hehe

Ghosting är irriterande första veckan. Sen bryr man sig inte så mycket. Tesla syndromet  ::)

hnrk

Sitat fra: bjoris på lørdag 21. januar 2017, klokken 21:28
Vi må vel egentlig konkludere med at det ikke er veldig mye feil på X, utenom disse få gjengangerene ellers hadde det nok vært mer liv i X forumet og denne tråden, det er vel snart levert 1500 X i Norge! Looking good, men er spent på denne ghostingen. Ser polaroidbriller tar det effektivt, men ikke så lett med solbriller på natta hehe

Jeg har kjørt en del med bilen på kveldstid og det er bare da jeg har sett ghosting. Videre ser jeg bare ghosting når jeg kjører opp mot bakketopp slik at møtende biler får lysene sine i nedre del av frontruta. Det er bare i akkurat det scenariet jeg har klart å se ghosting. Nå er jeg imidlertid forholdsvis høy, så det kan hende jeg slipper billig unna, men dette er ikke et problem jeg kommer til å være veldig frustrert over.

Ikke-fungerende selv-presenenterende dør derimot.. Du verden så fort man blir bortskjemt :)
X90D på vei: Midnight Silver Metallic, 7 seter, AP2 m/selvkjøring, premium, vinterpakke, hengerfeste, digert glis hele dagen

Tullebukk1

-Litt ghosting. La ikke merke til det før jeg leste om det her på forumet. Bryr meg ikke nevneverdig.

-Høyrde FWD ville ikke lukke seg helt. Låsemekanismen i bunn ville ikke låste. FWD sto litt på gløtt. Var ganske irritert den ene dagen jeg kjørte rundt med god lufting i slapsevær.
Tesla fiksa det dagen etter, vasket bilen innvendig og utvendig, passet gutten og hunden min, serverte kaffe. Når de håndterer det slik, så er det vanskelig å være veldig irritert etterpå..

Ellers synes jeg FWD kræsjer for mye i hindringer. Så lenge man er litt obs på det, så går det fint. Veldig greit å laste inn barn/hund/bagasje.
eGolf  (Pussywagon)
Model X (Fleskekjerra)

Dvergen196

What?? FWD kræsjer for mye i hindringer? Håper på en litt mer detaljert forklaring for dette høres ikke bra ut :-1-:
M3P Hvit/Hvit bestilt 16/10.
Model X 90D AP2 Solgt
Ford Focus RS 2017 Solgt
BMW M3 Competition 2017 Solgt
P85D 2015 Solgt
P85 2013 Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA