Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Finnfast krever Autopass eller bompenger for elbil

Startet av elektrolux, mandag 13. desember 2010, klokken 21:17

« forrige - neste »

Baltor

#30
Sitat fra: Elmo på lørdag 18. desember 2010, klokken 14:22
... men det er iallefall viktig at elbilister i Oslo-området ikke lar seg forlede av denne diskusjonen til å tro at Fjellinjen er som Finnfast.
Ja jeg har sett at det er vanlig med brikke i elbiler i Oslo. Vi fraktet en elbil på henger til Stavanger, og det blinket grønt i alle de dyre bommene i Telemark og på Sørlandet  ;D

Takk til Griffel for fine oppklaringer.

Dilemmaet her er:
Det største bomsystemet i Rogaland er Nord-Jæren, med 21 bomstasjoner i Stavanger og nabokommunene.
Dette administreres av Bro og Tunnelselskapet as, i Bergen. På hjemmesiden til Nord-Jæren kan en lese:
Utrykningskjøretøy, Elbiler/Hydrogenbiler, kollektivtrafikk i rute  og forflytningshemmede kan tegne avtale med Fritak. Det kreves dokumentasjon for fritak.
Legg merke til "kan".
Da jeg sendte mail om dette svarte de at brikke var en frivillig sak, hvis vi ville sikre oss mot feilsendt faktura kunne vi anskaffe brikke. Etter dette har jeg altså spart de 800kr brikker ville ha kostet for meg.
Bro og Tunnelselskapet behandler kundene sine svært hyggelig, jfr mailen jeg siterte tidligere i tråden, det at jeg ikke har brikker er ikke ment som en protest mot dette firmaet. Jeg vil tippe at de fleste elbileiere i Rogaland kjører uten brikke.

Men Finnfast administreres av Vegamot i Trondheim. En tur til Finnøy koster 200 kroner hver vei. Også de skriver på sin hjemmeside at elektriske kjøretøy er fritatt for betaling, uten å nevne at man må ha brikkeavtale. Dermed blir det temmelig uforståelig at en tysk elbilist opplever det som Elektrolux skriver om.

Rogaland Elbilforening skal på tur til Finnøy i januar, vi kaller det elbilturisme, meningen er å framheve fine reisemål i fylket som passer perfekt for oss elbilturister.
Vi kan ikke ta sjansen på at medlemmene skal få sinte fakturaer i posten, så jeg sender nå spørmål om dette til både Vegamot og ordføreren i Finnøy kommune. Kommer tilbake med mer info.

edit: legger ved mail som er sendt til Vegamot
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

Griffel

#31
Nå gjelder jo Autopass systemet på alle automatiske bomstasjoner i Norge (+ noen svenske danske og tyske).

Skal en ha rabatt, må en ha avtale med hvert enkelt selskap, men alt går på samme brikke. Som elbilist er en jo ikke så opptatt av rabatter, derfor spiller det ingen rolle hvilket selskap en får brikken fra. En gjør avtale med f.eks Jæren og benytter samme brikke i Bergen og Finnfast, praktiskt og enkelt.

En annen ting er at jeg tviler på at en for helautomatiske stasjoner har hjemmel for å kreve Autopassbrikke.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Sitat fra: Baltor på søndag 19. desember 2010, klokken 10:15
kunne vi anskaffe brikke. Etter dette har jeg altså spart de 800kr brikker ville ha kostet for meg.

Bra at du tar dette opp Baltor.

Poenget ditt med en brikke for hver bil, og hva det vil koste tilsammen er også interresant. Bytter selv ut biler jevnlig, og det ville blitt et sant strev med innmelding og utmelding, samt utestående beløp i tusenkroners klassen som ikke forenter seg.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

#33
Sitat fra: elektrolux på søndag 19. desember 2010, klokken 14:14
Bytter selv ut biler jevnlig, og det ville blitt et sant strev med innmelding og utmelding . . .

For Fjellinen har man "Mine sider" på internett hvor man enkelt kan administrere brikkene mellom biler når man bytter. 

Men utestående, ikke rentebærende, beløp er det jo.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Baltor

Sitat fra: Baltor på søndag 19. desember 2010, klokken 10:15
.....Vi kan ikke ta sjansen på at medlemmene skal få sinte fakturaer i posten, så jeg sender nå spørmål om dette til både Vegamot og ordføreren i Finnøy kommune. Kommer tilbake med mer info.
edit: legger ved mail som er sendt til Vegamot

Da kom det et raskt svar fra Finnfast:
I den saken du henviser til ble det gjort feil av vår kundebehandler. Faktura skulle vært slettet ved første henvendelse. Dette beklager vi.

De skriver videre at Vegamot har et manuelt system for å sile ut elbilene, og at de oppfordrer alle med elbiler til å tegne gratisavtale for å slippe å motta faktura.
Det ser ut til at dette blir omtrent som Fjellinjen, brikke anbefales da det sparer omkostningene.
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

cra

Sitat fra: Baltor på tirsdag 21. desember 2010, klokken 14:54
De skriver videre at Vegamot har et manuelt system for å sile ut elbilene, og at de oppfordrer alle med elbiler til å tegne gratisavtale for å slippe å motta faktura.

Jeg har en slik avtale for å slippe noe styr. Trur jeg betalte 200 kr (utestående, ikke rentebærende) i depositum for brikka. Ved første "bom" har jeg kastet vekk mer ennn det i medgått tid på klage, etc, så jeg synes det er verdt det.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Fikk nå regning fra Finnfast på EL registrert Elbil.

Lurer bare på hva tid jeg kjørte der med en slik ??? Må selvfølgelig se nøyere på regningen, og sammenligne med kalenderen min.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Baltor

Sitat fra: elektrolux på torsdag 13. januar 2011, klokken 06:23
Fikk nå regning fra Finnfast på EL registrert Elbil.

Lurer bare på hva tid jeg kjørte der med en slik ??? Må selvfølgelig se nøyere på regningen, og sammenligne med kalenderen min.
Har du kjørt i søvne? Men også dette er gratis :D
I og med at det er EL på skiltet er det nok å sende en kort mail med henvisning EL regstreringen.
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA