Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading med bensinagregat

Startet av Lpr, mandag 09. januar 2017, klokken 20:28

« forrige - neste »

sylwester

Vil tro en generator som kjører marsfart hele tiden produserer energi mer effektivt enn en motor som trenger å produsere varierende mengder energi og har varierende last.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

TB

Sitat fra: Elbil fundamentalist på torsdag 19. januar 2017, klokken 00:24
Kan en BMW i3 kjøre lenger på strøm generert på en liter diesel, enn en dieselbil kan kjøre på samme mengde?
Prøvde å sette opp ett regnestykke i .xls, og det er ikke mye som skilte på Tesla ihvertfall. Noen andre som har prøvd å regne på dette?
Etter det som eg har sett argumentert med før vil det være ein del tap i prosessen. Energi skal bli overført frå fosilt drivstoff til bevegelse av bilen. Dette skjer slik: fosilmotor --> generator --> batteri --> motorkontroller --> motor --> hjul.

I tradisjonell fosilbil er det ein kortere kjede: fosilmotor --> girkasse --> hjul.

I marsjfart vil det lønne seg å overføre energien direkte, det er ikkje nok å la generator gå på optimalt turtall, tapet blir likevel større.

Det som ville løyst problemet var å "brenne" fosilt drivstoff i ei brenselcelle som gav nær 100% virkningsgrad ut i strøm. Treng kanskje ikkje meir enn ca 50% virkningsgrad før det ville lønne seg?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA