Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladekabel løses ikke ut

Startet av Mippen, mandag 09. januar 2017, klokken 13:30

« forrige - neste »

Mippen

Ladekabelen min løser ikke ut. Har forsøkt med begge nøklene mine. Jeg har låst bilen opp og igjen flere ganger. Jeg har trykket på skjermen inne i bilen. Holdt inne bremsen og knappene for å resette. Vet at det er en nød åpner bak i bagasjerommet. Forsøkte å dra litt i den, men den var veldig hard. Kan man bruke makt på den eller har den kilt seg helt tror dere?
Fremtiden er elektrisk.

Tuxedo


rsomby

Prøv også om du har mulighet til å koble fra/ta strømmen på laderen også koble den til igjen, da går det ca 1min så kan du koble fra. Det har funket for meg.

Øyvind.h

Fikk en ny variant når jeg ladet fra et annet stikk hjemme noen timer i går.

Normalt lyser diodene grønt inntil kabelen slipper (holder knapp på kabel inne inntil bilen slipper). I går ble lyset blått når knapp på kabel ble trykker inn. Lyste blått mens jeg holdt knappen, men slapp som vanlig etter ca 2 sekunders trykk.

Hvilken farge lyser på ladeporten din mens du holder knapp på kabel inne?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

proturbo

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 09. januar 2017, klokken 14:04
Fikk en ny variant når jeg ladet fra et annet stikk hjemme noen timer i går.

Normalt lyser diodene grønt inntil kabelen slipper (holder knapp på kabel inne inntil bilen slipper). I går ble lyset blått når knapp på kabel ble trykker inn. Lyste blått mens jeg holdt knappen, men slapp som vanlig etter ca 2 sekunders trykk.

Hvilken farge lyser på ladeporten din mens du holder knapp på kabel inne?
Dette har jeg også opplevd noen ganger. Grønt => Blått når knapp på fob holdes inn => Grønt når knapp slippes. Går mao. ikke i hvitt og løsner. Eneste løsning har vært reset, eller vente et minutt eller så.
Dette oppsto enten etter software oppdatering eller etter at jeg fikk byttet ladekontakten i bilen (pga. en visstnok kjent feil). Håper det lar seg fikse med en software upgrade.

Øyvind.h

Sitat fra: proturbo på mandag 09. januar 2017, klokken 14:17
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 09. januar 2017, klokken 14:04
Fikk en ny variant når jeg ladet fra et annet stikk hjemme noen timer i går.

Normalt lyser diodene grønt inntil kabelen slipper (holder knapp på kabel inne inntil bilen slipper). I går ble lyset blått når knapp på kabel ble trykker inn. Lyste blått mens jeg holdt knappen, men slapp som vanlig etter ca 2 sekunders trykk.

Hvilken farge lyser på ladeporten din mens du holder knapp på kabel inne?
Dette har jeg også opplevd noen ganger. Grønt => Blått når knapp på fob holdes inn => Grønt når knapp slippes. Går mao. ikke i hvitt og løsner. Eneste løsning har vært reset, eller vente et minutt eller så.
Dette oppsto enten etter software oppdatering eller etter at jeg fikk byttet ladekontakten i bilen (pga. en visstnok kjent feil). Håper det lar seg fikse med en software upgrade.

Hmm, ja håper ikke dette er noe som kommer til min bil også. Jeg tror faktisk jeg åpnet den ene bakdøren før jeg tok ut kabelen fordi jeg skulle hente noe som var glemt igjen der. Kanskje derfor den slapp?

For min del var forskjellen i går at jeg ladet med schuko istedenfor blått stikk, og fra et annet sikringskap enn jeg normalt henter strømmen fra.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Mippen

Bilen lyser grønt selv om den er koblet fra strøm og jeg trykker på fob.
Fremtiden er elektrisk.

GOS

Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Mippen

Fikk den til å løse seg ut til slutt. Gjorde ikke noe spesielt. Var bare ute med litt søppel og trykket på nøkkelen en gang ting. Da sa det klikk, det lyste hvitt også kunne jeg plugge den ut. Må en tur innom Tesla tror jeg. Har skjedd flere ganger, men det har ikke tatt så lang tid å få den løs som i dag.
Fremtiden er elektrisk.

o.b.lix

Opplever problemer når bilen er låst, da blir den bare blå før den blir grønn igjen.

Så dobbeltsjekk at biler er ulåst før du løser ut lading.


Forøvrig så er nødåpner veldig lett å bruke, den skal bare vris noen få mm med klokken før du løsner kabel.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Mippen

Jeg forsøkte med nød åpneren, men det gikk ikke.
Fremtiden er elektrisk.

Rasmus.B

Ringte Tesla om dette. Kjent feil at ladekabelen ikke løses ut. Kom med siste software update. Workaround er å sørge for å åpne bilen før en løser ut ladekabelen. Hvis man glemmer dette og prøver å løse ut ladekabelen først, sitter den fast. Da kan man vente ett minutt og prøve igjen, eller løse den ut med nødutløseren.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Chris Neumann Ruud

Sitat fra: Rasmus.B på tirsdag 10. januar 2017, klokken 20:54
Ringte Tesla om dette. Kjent feil at ladekabelen ikke løses ut. Kom med siste software update. Workaround er å sørge for å åpne bilen før en løser ut ladekabelen. Hvis man glemmer dette og prøver å løse ut ladekabelen først, sitter den fast. Da kan man vente ett minutt og prøve igjen, eller løse den ut med nødutløseren.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Så bra at det er en kjent feil - opplevde dette første gang her om dagen, løste ut med FOB, men lyset var fortsatt grønt på ladeporten. Hadde jeg ikke lest denne tråden, hadde jeg stått der i pøsregnet og ikke ant hvordan jeg skulle fått kabelen ut igjen.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

amund

Sitat fra: Rasmus.B på tirsdag 10. januar 2017, klokken 20:54
Ringte Tesla om dette. Kjent feil at ladekabelen ikke løses ut. Kom med siste software update.

Dette har jeg måttet gjøre siden bilen var ny i 2014, tror jeg, det er ihvertfall ikke noe som kom med siste software.

Knappen funker ca 50/50, som regel blir den blå. Åpner en dør på gløtt, trykker igjen, så slipper den. Som regel. Hvis ikke holder jeg baklukeknappen på keyfob inne i 5 sek.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

Rasmus.B

Da tror jeg det noe feil med din bil. Det normale har värt at man kan löse ut ladebelen ved å holde inne trunk knappen på fjärnkontrollen i 2-3 sekunder, uavhengig om bilen er låst eller ei.
Det nye nå er at bilen må låses opp först, ellers så slipper ikke ladekontakten.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA