Lading Kiwi/Coop/Fortum

Startet av pilt, søn 08. jan 2017, kl. 20:17

« forrige - neste »

pilt

Jeg var på Jessheim med Leafen tidligere i dag og tenkte å lade litt før jeg kjørte tilbake til Oslo. Ladeplassene utenfor flerbrukshallen var som ventet opptatt, så vi kjørte til betalingsplassene utenfor Kiwi. Koblet til og sendte SMS. Fikk melding tilbake
"Ladestolpen svarte ikke på anropet. Vennligst sjekk at du har fulgt alle instruksjonene på laderens skjerm og at laderen er riktig tilkoblet til elbilen."

Jeg hadde koblet den til riktig, men fryktet at den ikke virket siden butikken var stengt og det sto "for besøkende" på Ladestasjoner.no.

Kjørte videre til Coop Bygg, for der står det "offentlig" på Ladestasjoner.no, men jeg fikk samme SMS tilbake der.

Dette var alle lademulighetene på Jessheim for de to bak kinoen var borte pga bygging.

Virker ikke ladestasjonene når butikkene er stengt? Man må jo betale for strømmen, så jeg syns det virker rart. Jeg har 6,6 kw-lader, så jeg trodde det ville gå bra å lade på disse stolpene siden det sto 32A på dem og at jeg ville fått 32A siden det bare var meg der.
Jeg merker jeg får mer og mer angst for å skulle måtte lade ute (og betale) for det fungerer jo (nesten) aldri. De kommunale gratisladestolpene har jeg sjelden hatt problemer med. Er det forresten oftere problemer med å bruke SMS i stedet for ladebrikke?
Oslo
🤍 P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014 til feb 2019
❤ Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019 til 2022
💙 Tesla model Y - juni 2023

zbk

SMS virker å være mer ustabilt enn ladebrikke, basert på det som skrives på forumet, i alle fall. Tror at med brikke kan laderene fortsatt identifisere deg, selv om kommunikasjonen er nede. Noen som vet hvordan algoritmene for dette er?
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

TB

Bruker alltid ladebrikke (RF id) og erfaring er at det både er raskere, og mindre feil med brikke.

Eg har brikke frå elbilforeningen som eg har registrert mot både Fortum Grønn Kontakt. Den fungerer og på Oslo Kommune sine stolpar.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

3irikur

Ring alltid fortum dersom du har problemer med ladeplassene deres! De kan sikkert svare på alt du lurer på her :)
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

pilt

Så man skal altså kunne lade utenfor butikkene selv om de er stengt? Har ladebrikke fra elbilforeningen liggende et eller annet sted jeg også, men aldri registrert den.
Oslo

Taffelman

Ja, Står vel også et tlf nr på de som du kan ringe ved feil.

NB! Har sjelden problem med ladebrikke, men opplevde samme problemene med SMS løsninger i begynnelsen.
X75D
TM3 LR AWD

Panduck

Sitat fra: pilt på søn 08. jan 2017, kl. 20:17
"Ladestolpen svarte ikke på anropet. Vennligst sjekk at du har fulgt alle instruksjonene på laderens skjerm og at laderen er riktig tilkoblet til elbilen."

Jeg har hatt en god del problem med SMS til disse stolpene. Aldri på hurtigladerene, kun butikkladestolpene. Derimot har jeg aldri noe problem med rfid-brikkene. Du kan også registrere deg og bruke map.chargedrive.com for å starte / stoppe lading, den fungerer normalt bedre enn SMS. Ellers er det greit å ha oversikt over hurtigladerene i området så man har backup dersom man ikke får tregladet det man trenger.

Uansett, anbefaler virkelig å skaffe RFID fra fortum og GK, det gjør livet som elbilist så mye enklere.

Panduck

Ladeplassene utenfor flerbrukshallen var som ventet opptatt, så vi kjørte til betalingsplassene utenfor Kiwi.

Litt smånyskjerrig. Hvilke betalingsplasser utenfor kiwi er det du snakker om her? Eneste ladeplasser jeg vet om ved KIWI i nærheten, er på Kløfta, men da høres det litt merkelig ut med å "kjøre vidre til Coop Bygg" på jessheim, om du skal til Oslo. Er det noen KIWI på Jessheim med fortumladere?

JanBrede

Support hos Fortum pleier å fungere, selv om det kan ta litt tid med reset osv.  Alle Fortum sine stolper og hurtigladere skal fungere døgkontinuerlig med mindre de er på lukket område så vidt jeg vet.
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

pilt

Sitat fra: Panduck på søn 08. jan 2017, kl. 23:20
Ladeplassene utenfor flerbrukshallen var som ventet opptatt, så vi kjørte til betalingsplassene utenfor Kiwi.

Litt smånyskjerrig. Hvilke betalingsplasser utenfor kiwi er det du snakker om her? Eneste ladeplasser jeg vet om ved KIWI i nærheten, er på Kløfta, men da høres det litt merkelig ut med å "kjøre vidre til Coop Bygg" på jessheim, om du skal til Oslo. Er det noen KIWI på Jessheim med fortumladere?
Det ser visst ikke ut til at det var Kiwi jeg parkerte utenfor, men Obs og Obs bygg, begge langs Romsaas allé. Jeg ville helst lade på Jessheim siden jeg hadde sett meg ut et par geocacher jeg skulle finne der mens jeg ladet.  ;) Det er flere steder å lade på vei mot Oslo, men jeg tok det heller litt rolig på motorveien og kom meg greit hjem (med varm bil, til og med).
Oslo

Barskog

Hehe, lading av elbil er en helt annen greie for oss som driver med geocaching. Planlegger og gleder meg til hvert ladestopp
2017 Grå Titanium Renault ZOE Intens ZE40 R90 - Hentet 31/5-17
2016 Sort Renault ZOE Intens R240 - Hentet 14/3-16
2014 Sort Renault ZOE Intens Q210 - Hentet 11/9-14
11kW Supercharge hjemmelader
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 10A (genrasjon1)
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 16A (genrasjon2)
Sort lademugge fra noefuel.no (trekker 9,1A/gir DC Power 1,7 kW inn på batteriet)
Gul hyttelader fra Renault (trekker 9,6A/gir DC Power 1,8 kW inn på batteriet)
Begge siste målt 4. juli 2017

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA