Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe brukt elbil som har blitt brukt som utleiebil?

Startet av kykkelikokos, lørdag 07. januar 2017, klokken 10:17

« forrige - neste »

kykkelikokos

Bør man styre unna? Hvilke bekymringspunkter er det man bør tenke over?

Jejl

Hvis det er av et firma, mister du sansynligvis 5 års reklamasjonsfristen du ellers ville hatt fra bilen er ny.


Jejl

Det er ikke 5 års reklamasjonsrett hvis bilen ble registrert på et firma som ny.Det gjelder kun hvis du kjøper den ny som privatperson. Hvis det er 5 år/100 000km garanti og den ikke vil gå over 100 000 km før 5 år så har det neppe noen betydning.

geear

#4
Sitat fra: Jejl på lørdag 07. januar 2017, klokken 14:15
Det er ikke 5 års reklamasjonsrett hvis bilen ble registrert på et firma som ny.Det gjelder kun hvis du kjøper den ny som privatperson. Hvis det er 5 år/100 000km garanti og den ikke vil gå over 100 000 km før 5 år så har det neppe noen betydning.
Tror du er klar over det, men det fremgår kanskje ikke helt tydelig av det du har skrevet, men her må man altså skille klart mellom det som dekkes av ordinær garanti, og varigheten på den, og det som eventuelt måtte ha blitt dekket av den norske forbrukerkjøpsloven. Rettigheter via forbrukerkjøpsloven gjelder ikke for firmaet som kjøpte den ny, nettopp fordi den er rettet mot forbrukere - men de rettighetene får man jo også som bilkjøper dersom man som privat kjøper brukt bil fra et firma - selv om det var et firma som var første eier av bilen. Firmasalg i Norge føles normalt av 1 års garanti. Når det gjelder forbrukerkjøpsloven må man forholde seg til firmaet man har kjøpt varen av. Fabrikksgaranti er noe annet, og i dette tilfellet bør man skaffe seg klarhet i hvilken fabrikksgaranti bilen ble solgt med.

Det skal jo også sies at mye av dette har blitt enklere med bil i senere tid fordi de fleste fabrikksgarantier nå varer like lenge eller lenger enn forbrukerkjøpsloven (fem år for gjenstander som er ment å vare lenger enn to år).

automat

Hvor mye er en reklamasjonsrett på en gammel bruktbil verdt? Man vil jo veldig fort bli møtt med at " en slik feil må man forvente at kan oppstå på en X år gammel bil med YY kilometer på telleren".
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Jejl


Kavorka

Sitat fra: kykkelikokos på lørdag 07. januar 2017, klokken 10:17
Bør man styre unna? Hvilke bekymringspunkter er det man bør tenke over?
Jeg ville vært betenkt mht hvordan batteriet har blitt håndtert. Disse skal jo helst unngå å være utladet/fulladet ofte eller lenge. Har de som leier bilen vært flink til å bevare batteriet? Har firmaet vært flink til holde batteriet når den ikke er leid ut? Tror privatpersoner er mer påpasselig, siden de har kunnskap og et ønske om å bevare batterikapasitet.

arthur

Man kan vel også forsøksvis forhandle med selger slik at denne tilbyr samme rettigheter som om bilen var dekket av fem års reklamasjon?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA