Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bakdør i vranglås

Startet av Lysholm, torsdag 05. januar 2017, klokken 18:08

« forrige - neste »

Lysholm

2013 Nissan Leaf Tekna med en bakdør som ikke er mulig å åpne hverken fra utsiden eller innsiden. Følgende skjedde. Dørlåsen var frosset (ikke første gangen det skjer) og døra gikk ikke i lås.

Løsning: Låste bakdøren innenfra og smekket igjen døren.

Siden bilen parkeres i varm garasje når jeg er på jobb, så skulle jeg bare åpne den innenfra og lukke den på vanlig måte, men døren lar seg ikke låse opp hverken med sentrallåsen eller med låsebryteren innvendig. Ergo har døren gått i vranglås.

Noen tips til fix?

Hilsen Espen
Trondheim

Sort Nissan Leaf Tekna, reg 13.12.2013
Obsidian Black TMS 60D, reg xx.01.2017

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

nr1rayner

Husker ikke om det er stag eller vaier inni der, men noe er nok bøyd eller gått av.
Aner ikke hvordan man får åpnet døra når det ikke virker.

Enig med Lynet, garantisak  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

harruz

Hadde et lignende problem med min høyre bakdør. Det ble fikset på garantien. Har du norsk bil bør vel dette gå greit. Kjenner ikke godt nok til garantivilkår på importbiler, men har forstått det slik at det kan variere.

1.gen Leaf
2.gen. Leaf
Ioniq 5

Lysholm

Jeg har planer om å fikse dette selv. Sentrallåsen fungerer, så jeg må få av dørtrekket innenifra. Fant en tråd tidligere på dette forumet om dette, men nå finner jeg den ikke igjen.
Hilsen Espen
Trondheim

Sort Nissan Leaf Tekna, reg 13.12.2013
Obsidian Black TMS 60D, reg xx.01.2017

Lysholm

#5
Siden ingen kom med forslag så måtte jeg tenke selv. Witro Bil stoler jeg ikke på og de har forsøkt flere ganger uten å fikse årsaken til at løsekassen fryser om vinteren. Dette har tydelig sammenheng med det som forårsaket vranglåsen, nemlig vann.

I dag har vi skrudd og tenkt og fant ut av det til slutt.

Første hinder: Hvordan fjerne dørtrekk på en lukket dør
Heldigvis er Nissan Japansk, ergo er plasten tynn og bøyelig. Man bøyer ut dørtrekket i overkant ved vinduet slik at det kommet ut av sporet mens man rykker plastpluggene løs fra karrosseriet ved å dra i dørtrekket (retning inn i coupeen). Vinduet må selvfølgelig være nede for å få bøyd ut trekket i overkant. Deretter dras dørtrekket opp.

Så til fiksen: Det er så enkelt og banalt på grunn av dårlig design og plukking av deler fra "hylla". Vaieren som går mellom dørhåndtaket og selve låsekassen er 40 cm lang. Den trenger egentlig ikke være lengre enn 20 cm. På grunn av dette ligger vaieren i en god bøy. Vaieren har, som på sykkelen, en plast strømpe. Pga av at den er alt for lang for Leafen blir den liggende i bøy, som nevnt. Når den med tiden trekker vann så blir det liggende vann i strømpen som skaper en rusten vaier. Ergo "går" vaieren dårlig. Fiksen ble WD40 og trekking av vaieren frem og tilbake inntil den beveget seg tilfredstillende. I tillegg valgte vi å ikke feste plasthetten over festekulen som festes i låsekassen, da denne gjorde at vaieren gikk tregere. Bakdøren fungerer nå som tiltenkt.
Hilsen Espen
Trondheim

Sort Nissan Leaf Tekna, reg 13.12.2013
Obsidian Black TMS 60D, reg xx.01.2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA