R2 19 eller 20 fra Tesla?

Startet av Bjoris, onsdag 04. januar 2017, klokken 08:22

« forrige - neste »

Bjoris

Antar veldig mange funderer litt på dette etter at tilbudene til Tesla kom med bare 3000 kr i forskjell mellom 19 og 20 tommere på X.

La oss i denne tråden KUN snakke om disse to alternativene da jeg tror minst 50% av oss er der at det står mellom kun disse to alternativene, ikke noe eksternt eller pigg/Sottero... Av de 10 Xene som stod i Bergen var det få som valgte eksternt iflg DS.

Øvrige dekktråder blir ofte så mange forskjellige dimensjoner/merker diskutert at en blir ikke noe klokere ifht om en skal velge 19 eller 20 av R2...

Jeg var altså hos Tesla i Bergen og fikk sett en med 19 og resten der stod på 20 tommere og ja, du ser VELDIG lett at det er en med 19 fordi det er veldig mye mer gummi, litt Iltempo Gigante dekk, men så er det jo dette med:

- Rekkevidde
- Mer vaglete kjøreegenskaper på 19 vs 20
- Komfort, mye mer luft i 19 da enn 20 siden bredden totalt sett er lik
- Ser bedre ut med 20
- Lik dim bak og fremme slik at en kan flytte bak frem sesong 2
- Støy, antar dette er forsvinnende liten forskjell på pga samme dimmensjon?

Det blir litt i denne rekkefølgen jeg vurderer dette, men er usikker på om det er særlig mye bedre rekkevidde på 19 og om en egentlig sitter igjen med en bil som ser bedre ut, er bedre å kjøre og har røfflig samme støy ved å gå opp på 20 tommere og som går nesten like langt også...

Om noen har kvalifisert info om dette hadde jeg vært takknemlig, har spurt før også, men føler at det er lite konkret info på dette... DS ville ikke være bastant, men de regner med at 19 har noe bedre rekkevidde...

nie

Er det Slipstream felger til både 19" og 20"?
Mener jeg har sett 19" med Cyclone-felger og hvis det er det Tesla leverer ut til 19"-konfigurasjon hadde jeg gått for 19" pga felgen OG mulighetene for å flytte hjulene rundt på bilen.

turfsurf

Bestillte 20" på vinter også, så har jeg i backup i tilfelle en felg får seg en smell. Bare å legge om og skaffe ny felg. Satser og på et 20" blir litt stivere, vinterdekk er myke nok som det er.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Bjoris

Sitat fra: nie på onsdag 04. januar 2017, klokken 09:01
Er det Slipstream felger til både 19" og 20"?
Mener jeg har sett 19" med Cyclone-felger og hvis det er det Tesla leverer ut til 19"-konfigurasjon hadde jeg gått for 19" pga felgen OG mulighetene for å flytte hjulene rundt på bilen.
Alt er cyclone nå mener jeg...

Bjoris

Sitat fra: turfsurf på onsdag 04. januar 2017, klokken 11:18
Bestillte 20" på vinter også, så har jeg i backup i tilfelle en felg får seg en smell. Bare å legge om og skaffe ny felg. Satser og på et 20" blir litt stivere, vinterdekk er myke nok som det er.

Poeng det å kunne bruke ett vinterdekk i nøden, ikke tenkt på det, hadde vel gått med 19 også, men ikke speseilt smart:) Ville sett rart ut og rulleomkretsen er jo ikke HELT lik...

jkirkebo

Sitat fra: bjoris på onsdag 04. januar 2017, klokken 12:58
Sitat fra: nie på onsdag 04. januar 2017, klokken 09:01
Er det Slipstream felger til både 19" og 20"?
Mener jeg har sett 19" med Cyclone-felger og hvis det er det Tesla leverer ut til 19"-konfigurasjon hadde jeg gått for 19" pga felgen OG mulighetene for å flytte hjulene rundt på bilen.
Alt er cyclone nå mener jeg...

Både 19" og 20" er slipstream i følge Design Studio ihvertfall. Heldigvis, har aldri likt Cyclone-felgene.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Nasatech

Har 19" og er fornøyd med det, men har ikke prøvd 20" da jeg har 22" på sommerhjulene. Jeg trodde helt ærlig at 19" skulle se mye styggere ut enn det gjør. Men større felger er alltid penere ;)

nie

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 04. januar 2017, klokken 15:06
Sitat fra: bjoris på onsdag 04. januar 2017, klokken 12:58
Sitat fra: nie på onsdag 04. januar 2017, klokken 09:01
Er det Slipstream felger til både 19" og 20"?
Mener jeg har sett 19" med Cyclone-felger og hvis det er det Tesla leverer ut til 19"-konfigurasjon hadde jeg gått for 19" pga felgen OG mulighetene for å flytte hjulene rundt på bilen.
Alt er cyclone nå mener jeg...

Både 19" og 20" er slipstream i følge Design Studio ihvertfall. Heldigvis, har aldri likt Cyclone-felgene.
Jepp, men samtidig leveres det noe cyclone og jeg liker DEM best

Øggen

Nokken som he erfaringa med R2 i 20" på X??
E dei like "vablette" som på S`n ???
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Bjoris

Sitat fra: Øggen på torsdag 16. februar 2017, klokken 15:57
Nokken som he erfaringa med R2 i 20" på X??
E dei like "vablette" som på S`n ???

Vanskelig dette, jeg velger fra Tesla så blir R2, men kunne tenkt meg å prøvd 19' før kjøp. Ble skeptisk når øyvind.h mente de var direkte farlige. SÅ viktig er ikke rekkevidden

tk74

Sitat fra: Øggen på torsdag 16. februar 2017, klokken 15:57
Nokken som he erfaringa med R2 i 20" på X??
E dei like "vablette" som på S`n ???

Jeg kjører med R2-SUV på de orginale 20" med original dekkdimensjon. De er helt topp og kjøre med. Ingen antydning til at disse er for myke. Meget gode og kjøre med både på asfalt og snø/is.
Bestilt Tesla Model X 90D 08.09.2016
Utlevering: 13.12.2016

Dual Motor All Wheel Drive
Pearl White Multi-Coat Paint
20" Silver Wheels (Vinterhjul)
Black Leather Seats
Dark Ash Wood décor
Black Headliner
Six Seat Interior
Supercharger Enabled
Enhanced Autopilot
Full Self-Driving Capability
High Amperage Charger Upgrade
Smart Air Suspension
Premium Interior Package
Ultra High Fidelity Sound
Subzero Weather Package
Security Package
Tow Package

Tesla Model S P85+ Solgt 30.11.2016
Bestilt: 31.12.2012
Betalt depositum: 07.01.2013
Faktura nummer: 463 8 mai 2013
#2406 Tesla Model S

Nasatech

Sitat fra: tk74 på fredag 17. februar 2017, klokken 08:24
Sitat fra: Øggen på torsdag 16. februar 2017, klokken 15:57
Nokken som he erfaringa med R2 i 20" på X??
E dei like "vablette" som på S`n ???

Jeg kjører med R2-SUV på de orginale 20" med original dekkdimensjon. De er helt topp og kjøre med. Ingen antydning til at disse er for myke. Meget gode og kjøre med både på asfalt og snø/is.

Enig. Kjører med R2 på originale 19" og eneste jeg merker av mykhet er når jeg gir på med Ludi. Da er det mykt. Ellers er det helt greit!

cstromme

Sitat fra: tk74 på fredag 17. februar 2017, klokken 08:24
Sitat fra: Øggen på torsdag 16. februar 2017, klokken 15:57
Nokken som he erfaringa med R2 i 20" på X??
E dei like "vablette" som på S`n ???

Jeg kjører med R2-SUV på de orginale 20" med original dekkdimensjon. De er helt topp og kjøre med. Ingen antydning til at disse er for myke. Meget gode og kjøre med både på asfalt og snø/is.

Samme her. Føles ikke for myke. Men nå har jeg ikke noe sammenligningsgrunnlag siden vi fikk bilen med vinterdekk på.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

Bjoris

Dere med R2 19, er det for mykt til en nødmannøver? Ingen som har sett X prøvd i elg-test??

TpGn

#14
Sitat fra: bjoris på fredag 17. februar 2017, klokken 22:17
Dere med R2 19, er det for mykt til en nødmannøver?

Det tror jeg kommer an på to faktorer: Lufttrykk og fart. Jeg hadde en temmelig ubehagelig opplevelse i ca. 80 på motorveien i høst. En lastebil som ikke så meg og jeg akset hardt ut til høyre fil for å komme unna og fikk noe som føltes som skrens med påfølgende retur. Må ha sett helt sykt ut for andre bilister. Etter det slo jeg umiddelbart av Ludi og fylte adskillig mere luft i dekkene enn oppgitt. Til mitt bruk som er stort sett lavland på E18 rundt Oslo ville jeg helt klart heller hatt 20". Men dekkene er suverene på vinterføre, kanskje de beste jeg har prøvd.

Edit: Dette var på tørr asfalt.
Sig. X P90DL - Signaturmedlem TOCN

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA