Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Gul varsellampe høyspenning

Startet av bobakka, tirsdag 03. januar 2017, klokken 19:35

« forrige - neste »

TB

Etter sommerferien i 2015 målte eg mitt 12 V batteri til 1,3 V pga. OVMS stod kobla til i heile ferien.
Lada først batteri litt, men bilen starta ikkje. (Masse lamper blinka og det klikka i masse rele uansett om nøkkel stod i eller var ute...)

Kobla ifrå eine polen på batteriet, lada det opp, kobla til igjen polen og bil starta opp som normalt. Ingen varsel eller feil i etterkant.

Har også ved ein annan anleding opplevd rundt 8 V - måtte lade batteri før bilen ville starte. Ingen feil i etterkant.

Var vekkreist i joleferien 2016 også. Starta opp bilen om kvelden mandag 2. jan. Voltmeter viste rundt 9 V når nøkkel stod i "på posisjon", men før start. Ingen feil.

Dvs, svakt 12 V batteri treng ikkje bety det blir tent gult varsel lys...
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

bobakka

Det blir spennende å finne ut av dette.

I dag var det -15 grader og nå ville ikke bilen starte heller - kun gul lampe.

Jeg vet at det er masse strøm på hovedbatteriet - så enten er det en massiv høyspenningsfeil som sakte blir større og større eller så er det 12V batteriet som er bonnfrosset. Jeg håper på det siste. Det er enklest og billigst.

I helgen skal jeg ta det inn, varme det, fylle på vann og lade det opp med regenerering og prøve igjen.

Det er vel ingen fare om bilen står uten 12V batteri en dag eller to?
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

TB

Sitat fra: bobakka på fredag 06. januar 2017, klokken 08:44
Jeg vet at det er masse strøm på hovedbatteriet - så enten er det en massiv høyspenningsfeil som sakte blir større og større eller så er det 12V batteriet som er bonnfrosset. Jeg håper på det siste. Det er enklest og billigst.

I helgen skal jeg ta det inn, varme det, fylle på vann og lade det opp med regenerering og prøve igjen.

Det er vel ingen fare om bilen står uten 12V batteri en dag eller to?
Kan neppe være noko problem om bilen er uten 12V batteri. Ved frakt til forhandler er det ofte ein "transportsikring" som blir slått av. Når denne er av vil radio, o.l. starta på 0 kvar gong bilen blir starta.

Fordelen er at det trekker ingen straum frå 12V batteri. Unngår dermed at dette er tomt når bilen kjem fram til forhandler.

Men, som nevnt i min post - mitt 12 V batteri var svært lågt over lengre tid - forsøkte å starte uten at det fungerte. Lada opp, og ingen varsel eller feil. Dvs, det tyder på at din feil er meir alvorlig.

Ein enkel test er å koble til eit 12 V batteri du veit er i orden. Kan koble det til midlertidig med startkabler, så treng det ikkje passe fysisk i bilen. Pass på polariteten.

Om alt er ok med eit anna batteri har du funne årsaken.
Er det framleis samme feil er det truleg ein annan årsak til feilen.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

stradivaria

Tray to ask Elbilmek AS in Asker, they can help with all EV`s problems.

Jobber som elbilspesialist hos www.elbilmek.no

bobakka

Det viste seg at det var 12V batteriet som var skyld i problemene min (håper jeg!!)
Jeg kjørte en tur i går og en i dag uten lys og uten problemer.

Men den var tung å kvitte seg med.
Jeg tok først inn batteriet 2 timer og ladet med vanlig batterilader, ingen effekt.
Tok inn batteriet igjen og tok senere strøm via startkabler fra bil som nettopp var kjørt, ingen effekt
Tinte batteriet i over 24 timer, ladet med batterilader med desulfatisering (luktet svovel), varmet opp bilen innvendig til 27 grader, først ingen effekt, varsellampa lyste igjen og bilen ville ikke starte.
Da mistet jeg egentlig håpet om at det kun var 12V batteriet.
Men prøvde igjen etter 2 min, den gule lampa slukket og bilen lot seg starte, kjøre og lade!!
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

PionerThink

Skal si dette var en "nøtt å knekke"!
Hvis 12V batterier har vært helt utladet kan de være ganske vrange å få helt toppladet igjen ::)
Svigermor hadde klart det kunststykke å bøye seg inn i bilen og skru på cupèlyset til feil posisjon, ON i stedet for Door, og da var batteriet selvfølgelig paddeflatt når hun skulle kjøre neste gang :o
Heldigvis har jeg en gammel biltemalader som durer på med 4-8 Ampere uten å bry seg om tilbakemeldinger om batteritilstand, så denne klarte å vekke det opp i fra de døde igjen etter en halv dag :)
Etterpå kjørte jeg to runder med "Recond" med en CTEK MXS 7.0 som klarte å få det såpass bra at hvilespenningen faktisk holdt seg på 12,65V etter ett døgn kun koblet til bilen.(uten cupèlys på vel og merke)
Bilen har fungert fint etterpå, så gikk det bra denne gang ;D
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

erik e

?????  Jeg tror ikke det var 12v batteri som var hovedproblemet. .
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

bobakka

#22
Sitat fra: erik e på mandag 09. januar 2017, klokken 17:15
?????  Jeg tror ikke det var 12v batteri som var hovedproblemet. .

Hva er bakgrunnen for at du tror det?

Jeg har hatt en ny dag hvor alt har gått bra. Jeg er rimelig sikker på at lav spenning på 12V batteriet var hovedårsaken, men at også en annen faktor har medvirket, muligens og forhåpentligvis en følgefeil av dårlig 12V batteri.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

erik e

??? Jeg bare tror.  Du har jo ladet og brukt kabler fra annen 12 v kilde. ??? Håper alt ordner seg.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

bobakka

Når jeg analyser forløpet nøyere, husker jeg at minst to ganger den gule lampa kom på var da jeg beveget gearspaken fra R til D eller D til R.
Når jeg fikk i gang bilen igjen søndag beveget jeg også gearspaken før jeg startet gang nummer to med suksess.

En teori er at jeg hadde svakt batteri, men nok strøm til å starte, men at noe i forbindelse med gearskiftet brukte så mye strøm at spenningen dippet under 9V eller 7V som elektroTrond foreslo. Det førte til at den gule lampa tente.

Dette hadde jeg enkelt funnet ut ved å lese feildiagnosekoder ved hjelp av en MUT-3.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

lenny36

Jeg opplever fra tid til annen at den gule varsellampen kommer på. Dette skjer stort sett i situasjoner hvis batteriet er nesten tomt, men som sagt bare en gang iblant. Har også opplevd at lampen kommer på ved lading, her også kun hvis batteriet er tomt.


Sent from my iPhone using Tapatalk

PionerThink

Anbefaler å installere en slik en for å hole litt kontroll på spenningen på batteriet ved mistanke om spenningsfall:
http://www.dx.com/no/p/vt-b-convenient-car-cigarette-lighter-powered-thermometer-voltmeter-black-285767#.WHSZMJjFCHs
Har selv kjøpt på Ebay m/USB uttak, men tror det finnes en på Biltema også! Fant den ikke i farten da jeg tror den søkemotoren må være den dårligste i hele verden ::)
Bruker tilsvarende i båten og av og til i bilene for å holde litt kontroll med batteriet da det er litt lettere enn å måle direkte på polene til enhver tid :D
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

bobakka

Sitat fra: elekTrond på onsdag 04. januar 2017, klokken 21:17

@kaiat: A ha! Kun 1120,- med frakt fra ebukta. Ser også på en i810 til Mitsubishi på dotuben nå, hvor den viser live data fra bilen. Ser også på en noe gammelmodig 1Mitsubishi MUT3 Demo Video All Package List With Coding/Programming Function. Eller Mitsubishi MUT-3 | Pitfalls when buying a MUT-III Diagnostic & Programming Scanner.


På eBay ligger en MUT-III på rundt 4500 kroner.
Slik jeg har forstått brukes den av forhandler.
Jeg er usikker på om en i810 kan brukes til å lese ut de feilkodene jeg er ute etter.

iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA