Min 75D har sluttet å regenerere

Startet av madsskon, tirsdag 03. januar 2017, klokken 11:52

« forrige - neste »

jlan

#30
Sitat fra: CFM på torsdag 05. januar 2017, klokken 19:24
Litt áv trådstarters topic nå men, likevel:

En induksjonsmotor trenger vel ikke å generere strøm for å bremse slik en DC-motor ville gjort. Kontrolleren kan jo rotere magnetfeltet forover eller bakover uavhengig av om rotoren går forover, bakover eller står stille. Selvsagt ønsker vi å ta vare på bevegelsesenergien om vi kan. Men er problemstillingen å få bilen til å oppføre seg likt uansett hvilken temperatur batteriet har så er vel det mulig uten å generere strøm. Eksempelvis industriroboter bruker strøm både når de starter og avslutter en bevegelse brått. De har ikke noe batteri eller radiator for å bremse en bevegelse uten å komme nevneverdig på kant med Newton sine låver.

Ett annet eksempel: Når min Tesla var ny hadde den ikke bakkestartshold på samme måte som nå. Med creep på så ville den fortsatt trille litt bakover hvis bakken var bratt nok. Så selv om bilen triller sakte bakover så kunne jeg bruke strøm på å redusere hastigheten bakover og akselerere fremover. Den produserte ikke noe strøm på en kvisete bakkestart  ;)

Det hadde vært hyggelig hvis man kunne lade batteriet ved å stå stille på creep i en bakke, men i det tilfellet vil nok batteriet levere strøm som blir til varme i motoren.

Industrimotorer som står koblet til et stivt nett kan levere strøm tilbake til nettet. Hvis ikke nettet tåler det så brukes bremsemotstander. http://digital.ni.com/public.nsf/allkb/E768FE6E5663940A86256C46007DB743

Det blir egentlig samme sak med en stempelmotor, den vil også produsere tilsvarende mengde varme når den brukes til å bremse med, og det blir den kvitt i radiatoren, eller med kjøleribber for luftkjølte motorer. 

Å la bremsene gjøre jobben er vel greit nok for vanlige stopp, men hvis en skal ned fra et fjell med toppladet batteri, så er vel en bremsemotstand å foretrekke.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

CFM

Sitat fra: jlan på fredag 06. januar 2017, klokken 09:04
Industrimotorer som står koblet til et stivt nett kan levere strøm tilbake til nettet. Hvis ikke nettet tåler det så brukes bremsemotstander. http://digital.ni.com/public.nsf/allkb/E768FE6E5663940A86256C46007DB743

Skjønner :) Bra lenke!

Så hvis jeg står i en bratt bakke å vugger med wattpedalen og ser forbruket bobler litt over 20 kW så blir det ganske raskt varmt - ett eller annet sted?
2013 S85
2017 S90D (ap2 fsdc)

amund

Hva om du putter den i revers og gir gass nedover bakken?
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

Spinner

Sitat fra: CFM på fredag 06. januar 2017, klokken 18:07Så hvis jeg står i en bratt bakke å vugger med wattpedalen og ser forbruket bobler litt over 20 kW så blir det ganske raskt varmt - ett eller annet sted?
Du vugger 2,2 tonn opp og ned en bakke, der forsvinner nok mesteparten de 20kW :)

Griffel

#34
Sitat fra: amund på fredag 06. januar 2017, klokken 20:12
Hva om du putter den i revers og gir gass nedover bakken?
Dersom det er mulig; hjulene låser seg og begynner å spinne og energien omsettes som friksjonsvarme i dekk/vei og som effektvarmetap i motor/batteri. Den er nok forriglet mot dette.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: Sbr på fredag 06. januar 2017, klokken 21:21
Sitat fra: CFM på fredag 06. januar 2017, klokken 18:07Så hvis jeg står i en bratt bakke å vugger med wattpedalen og ser forbruket bobler litt over 20 kW så blir det ganske raskt varmt - ett eller annet sted?
Du vugger 2,2 tonn opp og ned en bakke, der forsvinner nok mesteparten de 20kW :)
kW forsvinner momentant hver gang du slipper wattpedalen, men kWs-ene om du sitter slik blir til varmetap. Holder du bilen stille i en bakke med wattpedalen blir det bilen bruker av energi (Ws) til varme siden ingen ting går med til å utføre et arbeid eller øke stillingsenergien.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Egil Fonn

I prinsippet burde både batteri varme og kupe varme element (6+6kw) kunne koples inn for og ivareta mer av energien ved bremsing før batteriet er varmt. Både motor, kupe og batteri har vannbåren kjøle/varme system som kan oppta og lagre mye varme energi.
Mercedes EQC fra 31.03.20
xBMW IX 40 fra sept.2022 (solgt 12.03.25)
xJaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
xBMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
xBMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
xTesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
xMercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

petersv

Sitat fra: Griffel på fredag 06. januar 2017, klokken 21:24
Sitat fra: amund på fredag 06. januar 2017, klokken 20:12
Hva om du putter den i revers og gir gass nedover bakken?
Dersom det er mulig; hjulene låser seg og begynner å spinne og energien omsettes som friksjonsvarme i dekk/vei og som effektvarmetap i motor/batteri. Den er nok forriglet mot dette.

Neida, er fullt mulig uten å låse hjulene, men ikke testet når regen er null vel å merke.


ChrML

Sitat fra: Sbr på torsdag 05. januar 2017, klokken 20:21
Bilen kunne da brukt bremsene til å emulere nedbremsingen ved regenerering med varmt batteri. Ikke noe vits å styre med store energimengder det må kvittes seg med :)

Hvem sier at vi skal kvitte oss med energien?

Det er mye bedre å bruke 60 kW på å varme batteriet/kupe enn å deaktivere regen på kaldt batteri. Fortere varm bil og raskere mulighet for vanlig regen når det er veldig kaldt.

Spinner

Sitat fra: ChrML på lørdag 07. januar 2017, klokken 21:47
Hvem sier at vi skal kvitte oss med energien?

Det er mye bedre å bruke 60 kW på å varme batteriet/kupe enn å deaktivere regen på kaldt batteri. Fortere varm bil og raskere mulighet for vanlig regen når det er veldig kaldt.
Jeg tenkte for at opplevelsen skal blir lik uansett om batteriet er kaldt eller varmt. Det er ikke mulig i dagens biler å forbruke 60 kW til å varme bilen, men bremsene kan programmeres.

jlan

#40
Sitat fra: Sbr på søndag 08. januar 2017, klokken 00:01
men bremsene kan programmeres.
Det er jo akkurat det TACC gjør, og kunne nok vært lagt inn (på AP biler) for alltid å gi en "regen" følelse når pedalen slippes opp. En grunn til å ikke gjøre det  kan være at en uerfaren fører kan overopphete bremsene uten å være klar over det, i en lang utforkjøring. Det kan vel skje med uheldig bruk av TACC også, med mindre den kobler ut når bremsene blir for varme.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

ChrML

Sitat fra: Sbr på søndag 08. januar 2017, klokken 00:01
Sitat fra: ChrML på lørdag 07. januar 2017, klokken 21:47
Hvem sier at vi skal kvitte oss med energien?

Det er mye bedre å bruke 60 kW på å varme batteriet/kupe enn å deaktivere regen på kaldt batteri. Fortere varm bil og raskere mulighet for vanlig regen når det er veldig kaldt.
Jeg tenkte for at opplevelsen skal blir lik uansett om batteriet er kaldt eller varmt. Det er ikke mulig i dagens biler å forbruke 60 kW til å varme bilen, men bremsene kan programmeres.

Ikke mulig med dagens hardware, nei, men ikke altfor mye hardware som skal til for å få det til :)

Thor2014

Sitat fra: jlan på søndag 08. januar 2017, klokken 10:28
Sitat fra: Sbr på søndag 08. januar 2017, klokken 00:01
men bremsene kan programmeres.
Det er jo akkurat det TACC gjør, og kunne nok vært lagt inn (på AP biler) for alltid å gi en "regen" følelse når pedalen slippes opp. En grunn til å ikke gjøre det  kan være at en uerfaren fører kan overopphete bremsene uten å være klar over det, i en lang utforkjøring. Det kan vel skje med uheldig bruk av TACC også, med mindre den kobler ut når bremsene blir for varme.
TACC bremser ikke med bremsene hvis det ikke er en bil foran.

jlan

Sitat fra: Thor2014 på mandag 09. januar 2017, klokken 20:16
TACC bremser ikke med bremsene hvis det ikke er en bil foran.
Så TACC vil ikke nødvendigvis klare å holde hastigheten nede til satt verdi i en bratt nedoverbakke? Jeg har ikke opplevd det, men greit å vite i tilfelle.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Chris Aurora

Sitat fra: jlan på onsdag 11. januar 2017, klokken 19:38
Sitat fra: Thor2014 på mandag 09. januar 2017, klokken 20:16
TACC bremser ikke med bremsene hvis det ikke er en bil foran.
Så TACC vil ikke nødvendigvis klare å holde hastigheten nede til satt verdi i en bratt nedoverbakke? Jeg har ikke opplevd det, men greit å vite i tilfelle.
Kjører ned ekebergtunnelen hver morgen, og med kaldt batteri er du fort oppe i 90-100 nederst i bakken om du ikke følger med, selv om TACC står på 70. Det er vel noe som heter i-booster fra Bosch...?
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA