Retrofit av stort batteri og 32A ombordlader på første generasjons e-golf

Startet av ReneM, lørdag 31. desember 2016, klokken 13:18

« forrige - neste »

ReneM

Når ny egolf blir lansert betyr det også at noen av disse blir totalskadet etterhvert. Derfor lurer på følgende (ut av interesse):

1. Tror man at det er mulig å bytte ombordlader med en 7,2 kW lader fra nye egolf? Regner med at det ikke krever allverdens arbeid/kostnad.

2. Kan man koble til et nytt høykapasitet batteri på gamle egolf? Er styringselektronikk i stand til å identifisere riktig kapasitet og vise alt riktig. Jeg har forstått det slik at fysisk mål er det samme. Det hadde vært en grei oppgradering å kjøpe en stor batteri fra en havarert bil dersom det var plug and go ;)

Just thinking.....
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

Trond.m

Vet ikke, men det ville overraske meg veldig om dette var mulig i praksis.
Selv BMW som sier at de vil tilby batteribytte har uttalt at oppgradering av lader ikke er mulig. Alt er sikkert teknisk mulig hvis du kjenner noen VW ingeniører, men det er helt sikkert ikke plug and go.

jensjacob

Jeg tror i princippet det er plug and go hvis VW er med på den. Men det er de næppe. Kreisel har bygget et 130% større batteri i en 2015 eller 16 e-golf, men hvad de har opgraderet udover batteriet af software og hardware ved jeg ikke. De har helt sikkert fået hjælp af VW.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Hænningsen

Usikker på hva Kreisel har gjort med Golfen. Men Caddyen har 22 kW-lader. Tipper Golfen har den samme.

Jeg håper virkelig Caddyen kommer på markedet med 7-seter og 55 kWh. Da skriver jeg kontrakt

Sent from my iPhone using Tapatalk
Styremedlem i Troms og Finnmark elbilforening
Leaf 2012, kjøpt brukt i 2015
Mitsubishi Grandis (til campingvogna)

vitcho

Kreisel har aktiv køling af batteriet, så det er en meget større ting at udskifte. Der udskifter de sikkert batteri, BMS og det hele, da de vil køre trefaset 11kwh-ladning.

Jeg vil mene, det burde være plug and go at udskifte 24kwh til 36kwh-batteriet. Laderen er sværere, men jeg vil ikke udelukke det, da det vist stadig blot er en-faset ladning (er det ikke sådan?). Men jeg kan godt leve med langsom lader, hvis den bare har større kapacitet. Så er så spørgsmålet, hvad der kommer først - et brugt 36kwh batteri eller Kreisel?

geear

Oppgradering fra 24 til 36kWh hadde vært helt konge, selv med 3,6kW innebygget lader. Den innebygde laderen betyr lite for langkjøring, og det en får ladet med 3,6kW blir det samme på et 24 og et 36kWh-batteri, så en kunne fortsatt hatt akkurat samme bruk av bilen, men fått mer effektive langturer.

Noen som vet nypris på de to batteripakkene?

ReneM

Den koster sikkere flesk :-)

Jeg tror at selve batteriskift er en enkel sak (de har skiftet en del batterier under garanti og det er ikke allverdens arbeid (plug and play)). Hvis det fungerer er det bare å finne en havarert egolf.

Også spent om kreisel skal selge sine golf batterier. Kan tenke meg at de kunne tjene litt på det dersom prisen er fornuftig. 55 kWh batteri og 150 kW hurtiglading hadde vært helt konge.
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

geear

Martin Milling

150kW hurtigladning er vel ikke så interessant endnu - i hvert fald ikke i Danmark. Jeg mener hurtigladerne kun er dimensioneret til 50kW....men måske om 3-5 år?
Der ud over vil jeg også godt kunne nøjes med den nuværende 3,6kW lader, hvis batteriet kunne opgraderes til 36kWh (VW) eller 55kWh (Kreisel).
En pris på 75000 DKK (10k€) vil nok være acceptabel for mange i Danmark - også for at minimere værditabet på den gamle model (2015/2016).

individu-el

Sitat fra: gr på tirsdag 03. januar 2017, klokken 14:33
Noen som vet nypris på de to batteripakkene?
Hvis VW er lige så gode forretningsfolk som GM, så koster batteriet 130USD/kWh at producere.
http://www.tu.no/artikler/her-produseres-elbilen-og-bensinbilen-pa-samme-linje/366246

35kWh koster dermed ca. 4200€ (produktionspris, excl. 'montage' i en batteipakke) => Ekstremt billigt....

Djur1

Ser Samsung kommer med prisme formede batterier som kan retrofittes på en bev. De snakker da om 500 km NEDC, men produksjon skal starte i 2021...

Uansett det kan vel tenkes at billige e golfer kan oppdateres til fullverdig bil etterhvert. Men vil det være verdt det? Oppdatere en 5 år gammel bil med ett dyrt batteri? Bilen er da kanskje verdt 100k og så kommer en med et nytt batteri til ca 50-60 000 kroner...
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

geear

Sitat fra: Djur1 på tirsdag 10. januar 2017, klokken 08:53
Ser Samsung kommer med prisme formede batterier som kan retrofittes på en bev. De snakker da om 500 km NEDC, men produksjon skal starte i 2021...

Uansett det kan vel tenkes at billige e golfer kan oppdateres til fullverdig bil etterhvert. Men vil det være verdt det? Oppdatere en 5 år gammel bil med ett dyrt batteri? Bilen er da kanskje verdt 100k og så kommer en med et nytt batteri til ca 50-60 000 kroner...
Verdt det i forhold til hva? Skal du bytte for å selge eller bytte for å bruke?

Restverdien på de gamle batteriene vil bety mye, men det er vanskelig å spå det. Mest sannsynlig er det ikke før bilene passerer batterigarantitiden at det begynner å bli marked for brukte batterier fra første generasjon.

Djur1

Jeg lurer på om jeg skal selge e golfen nå, eller om jeg skal beholde den for å se om en kan upgrade den senere.
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

jkirkebo

Sitat fra: gr på tirsdag 10. januar 2017, klokken 09:00
Restverdien på de gamle batteriene vil bety mye, men det er vanskelig å spå det. Mest sannsynlig er det ikke før bilene passerer batterigarantitiden at det begynner å bli marked for brukte batterier fra første generasjon.

Brukte batterier fra Gen.1 Leaf eller trilling har ihvertfall ikke lang hylletid hos bilopphuggerne, de forsvinner med en gang. Nesten alle blir slaktet for cellene.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

geear

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 10. januar 2017, klokken 11:44
Sitat fra: gr på tirsdag 10. januar 2017, klokken 09:00

Brukte batterier fra Gen.1 Leaf eller trilling har ihvertfall ikke lang hylletid hos bilopphuggerne, de forsvinner med en gang. Nesten alle blir slaktet for cellene.
Det har vel litt med batterigarantitiden på disse første bilene å gjøre?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA