Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dansk Leaf som selger sa var norsk

Startet av Leafme, torsdag 29. desember 2016, klokken 23:47

« forrige - neste »

Rasmus.B

Enig med Gurba.
Norske forhandlere har også vært veldig nøye med å forklare viktigheten av å kjøpe en " Norsk" bil de gangene jeg har hatt noe med Nissan forhandlere å gjøre. De har referert til utstyr som er spesial tilpasset norsk klima, garantier osv. Hvis de nå likevel selger importerte biler og legger disse ut som "norske" som av en eller annen grunn er så veltilpasset vårt klima, så mister jeg tillit til denne Nissan forhandleren. Hvorfor er det slik at de lyver om dette? Og hva annet er det de kanskje lyver om?


Sent from my iPad using Tapatalk
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Sele

#16
Det finnes regler for heving av kjøp det er ikke noe man kan velge selv. Man må faktisk følge norsk lov. Bilen er like norsk som min euroleaf kan ikke se noen grunnlag for heving av kjøp.

nr1rayner

@Gurba
Du kan ikke heve et bilkjøp bare fordi du har mistet tillit til en forhandler, da stikker du til en annen neste gang istedet.
Der vil du garantert finne noe annet å sette fingeren på, og slik vil nok historien gjenta seg..

@Rasmus
Og nettopp dette "viktige" utstyret har trådstarters bil.
Kan hende selger svarte på at den har norsk spesifikasjon uten å tenke seg om

Men, det er visst bare å gi opp uansett, snakker til døve ører.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Myrvang

En bruktimportert bil er ikke norsk uansett hvor like de er. Bruktimport er mindre verdt som brukt, sånn er det bare, om bilen er fra Bombay eller København. Ville tatt en telefon til forbrukerrådet. Selv om ting lett kan sjekkes, er dette et selg mellom en profesjonell aktør og "amatør" Da er det mye lavere krav til heving av kjøp enn om det hadde vært selg privat til privat. Er ikke helt sikker på jussen rundt dette, men er verdt å sjekke opp.

Men stusset veldig på prisen, drøyt 170.000,- for en Acenta 2014? Jeg ga 199.000,- for en 2015 mod Tekna 24 kW i fjor sommer, som kun hadde gått 962 km.  Rett nok en tysker uten lyktespyler og varmeteppe, men ellers lik. Så enten var din dyr eller så var min veldig billig?
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Rasmus.B

[quote author=nr1rayner link=topic=31503.msg542011#msg542011 date=1483288161

@Rasmus
Og nettopp dette "viktige" utstyret har trådstarters bil.
Kan hende selger svarte på at den har norsk spesifikasjon uten å tenke seg om

Men, det er visst bare å gi opp uansett, snakker til døve ører.
[/quote]
Neida, du snakker ikke til døve ører. Vi hører deg klart og tydelig, Men det betyr ikke at alle nødvendigvis er enig med deg.
I utgangspunktet er alle Nissan Leaf importert til norge. Det produseres ikke Leaf i Norge, og det vet alle.
Parallell import av Leaf til Norge gjøres i stor stil, og utgjør stor konkurranse for Nissan forhandlerne som gjerne vil levere bilene selv. Da er disse forhandlerne veldig raske med å påpeke hvor dumt det er å kjøpe en parallell importert bil. Det refereres til mangel på utstyr, som i mange tilfeller er korrekt, det refereres til dårligere garanti ordninger og ikke minst hevdes det at prisen man får for en parallellimportert Leaf når den engang skal selges vil være mye lavere. Mulig at den Danske Leafen er identisk, hva vet jeg, men faktum er at selger hevder at den var Norsk, mens den er bruktimportert fra Danmark. Om dette kvalifiserer til heving av kjøpet vet jeg ingenting om, men det er lov å være både skuffet og forbanna på selgeren som pusher denne bilen som norsk.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Sele

Ved kjøp av bil så er det veldig viktig og ha ting skrevet ned da har du noe og slå i bordet med. Hadde kjøper spurt etter regnr på bilen så hadde et søk på regnr avslørt om bilen var importert. Ved kjøp av import bil fra forhandler så gir normalt forhandler 2 års garanti i tillegg til fabrikk garantien på 3 år slik at du ikke kommer dårligere ut enn en "norsk" bil. Batteri garantien er lik på begge biler.


kodalse

Må bare si meg helt enig med nr1rayner her. Ifølge trådstarter:
"Spurte om den var norsk og hadde nordiske spesifikasjoner og fikk ja. Prøvekjørte, ble forelsket og kjøpte bilen."

Altså i en og samme setning om den var norsk (ja selvsagt den er registrert i Norge, ingenting om den var opprinnelig norsksolgt) og om den hadde nordiske spesifikasjoner.
Her er det allerede bekreftet av trådstarter at den har varme i baksetene, noe som kun er på modellene med "vinterpakke" eller nordiske spesifikasjoner med rattvarme, lyktespyler, baksetevarme osv.
I tillegg forhandlerbekreftelse på 5 års garanti som skulle ettersendes.

Kan ikke skjønne at noen kan føle seg lurt av dette, eller hevde seg ført bak lyset.
Det urimelige her er i såfall å vurdere heving av kjøpet på kjøpers endrede forståelse av en setning i kjøpsprosessen.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

nr1rayner

@Rasmus
En av oss har vel da misforstått parallellimport/sideimport.
Slik jeg forstår det er det når ikke merkespesifike forhandlere som importerer, i tillegg til de "offisielle" forhandlerne, f.eks. Autonova, Sør-import er ikke merkespesifike / "offisielle".
Kia Soul solgte i bøtter og spann, langt flere enn forhandlerne fikk. Da importerte Kia-forhandlerne biler fra andre land i europa om ikke i bøtter og spann, så i hvert fall spann, eller bøtter..  ;)

Trådstarter kjøpte sin bil hos Nissan-forhandler, og er da mest sannsynlig importert gjennom offisielle Nissan-forhandlere, og da godkjent av norsk forhandler.
Jeg kan ikke tenke meg at en USA-Leaf finner veien inn i salgslokalene til en Nissan-forhandler.
Det viktigste med akkurat denne bilen må være om den har fått den ekstra rustbehandlingen som de "norske" bilene skal få.

Selger burde klart ha visst om dette, og ja, burde opplyst om det, så kan til nød skjønne at man føler seg noe snytt.
Hvis jeg skulle gjort noe med saken (hvis det har vært min bil), ville jeg i verste fall krevd 1 stk gratis service som kompensasjon, eventuelt noe ekstrautstyr.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Leafme

Skikkelig engasjement her, det liker jeg:-) For å gjøre rede for hvorfor jeg reagerte i det hele tatt: dame på 27 år, nada peiling på bil så gjorde litt søk på nett og snakket med venner/bekjente i forkant. Hva leser man da? Jo nettopp at man skal holde seg langt unna bruktimport. At man bør, om man vil føle seg litt ekstra trygg, handle direkte fra forhandler, og man skal forsikre seg om at bilen er norsk. Det står over alt hvor enn du leser rimelig mye negativt om brukt import og når du ikke har så mye kunnskap om nettop bil, må man kunne stole på at selger har det :-) Og ved spørsmål om jeg skulle heve kjøpet er rett og slett fordi jeg ble usikker på om jeg hadde gjort et dårlig kjøp. Man leser at brukt import er mye mindre verdt osv, og jeg har ikke 170k og bare slenge ut av vinduet :-) Men nå har jeg (ved hjelp av dere) funnet ut at bilen har nordiske spesifikasjoner, og at det kanskje ikke er verdens undergang med en danske. Så Bilen og jeg er venner vi. Venter fremdeles på dokumentasjonen fra selger, på at jeg har nybilgaranti.


blackleaf1

Sitat fra: leafnor på fredag 30. desember 2016, klokken 11:24
Nedsenket i støtfanger, og dykker opp når det spyles:

Mest nyttig om en vil forbruke mye spylervæske. Rengjør lyktene også, men bruker mye spylervæske.
https://www.youtube.com/watch?v=zY1vqjW5yXA

Noen som har koblet ut lyktespylerene?? Eventuelt hvor sitter sikringen for denne?
Atle
Lindås

nr1rayner

@blackleaf
Glemte å sjekke da jeg var av med frontfangeren..
Men, mest sannsynlig er det på Leaf som flere andre biler jeg har puslet med dette på.
Sitter 2 pumper og ditto kontakter på beholderen. En av de er til vindu, og den andre til lykter.
Skal altså ikke garantere at det er slik på Leaf, men mest sannsynlig.
Tviler på at det er egen sikring, vil tro det er samme sikring til begge spylerne..

Tenkte å koble ut, men ble egentlig litt i tvil. Blir ikke mye varme med LED-lysene, da er det utrolig kjekt med lyktespyler når det er et tynt islag på lyktene  ;) Men, burde vært egen bryter slik det er på mange andre japser..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Sitat fra: Leafme på mandag 02. januar 2017, klokken 20:49
Og ved spørsmål om jeg skulle heve kjøpet er rett og slett fordi jeg ble usikker på om jeg hadde gjort et dårlig kjøp. Man leser at brukt import er mye mindre verdt osv
Det har du ikke. Både norske og danske biler (og franske for den del) produseres i Sunderland, alle europeiske kommer identiske ut fra samlebåndet. På vei ut til de ulike markedene utstyres bilene litt forskjellig, nordiske biler får vinterpakke. Denne er utstyrt helt likt som om den hadde vært skipet direkte til Norge først.

Bruktimport er skummelt dersom bilen kommer fra USA eller et varmt søreuropeisk land siden vinterpakken kan mangle samt at batterier ikke liker hetebølger.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Lysholm

...og bilen kan ha nordisk utstyr (ofte kalt vinterpakke) selv om den ikke har spylere på lyktene. Vi har en som er parallell importert ny via Belgia som har nordisk utstyr med unntak av lyktespylere.
Hilsen Espen
Trondheim

Sort Nissan Leaf Tekna, reg 13.12.2013
Obsidian Black TMS 60D, reg xx.01.2017

JBS

Sitat fra: Lysholm på torsdag 05. januar 2017, klokken 18:02
...og bilen kan ha nordisk utstyr (ofte kalt vinterpakke) selv om den ikke har spylere på lyktene. Vi har en som er parallell importert ny via Belgia som har nordisk utstyr med unntak av lyktespylere.

Lytespylere findes vel kun på de Leaf som har LED  lygter ?
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

Sele

Ikke nødvendigvis min Euroleaf har LED lys men ikke lyktespylere.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA