Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fører Harald A Møller AS kundene bak lyset ?

Startet av Trond.m, torsdag 29. desember 2016, klokken 08:30

« forrige - neste »

Trond.m

Interessant utvikling i saken. Før jul fikk jeg skriftlig beskjed fra Møller om at det nye miljøgebyret også ville komme på utgående modeller registrert etter 1.1.2017. I dag dukket denne meldingen opp som e-post "spam" fra selger hos Møller. Meldingen er videresendt fra importøren:

"Utgående e-Golf og Golf GTE får ikke prisøkning som følge av det nye miljøgebyret fra Batteriretur AS

Av: Stian Schøyen Publisert: 02.01.2017"

Nå har de plutselig så mange biler at miljøet ikke er så viktig lenger. Jeg så også gjennom den skriftlige beskjeden jeg fikk fra Møller Asker og Bærum før nyttår. Merk de bruker ordet AVGIFT !!

kr. 299.300,- + frakt og levering.  Inkl. miljø avgift fra 2017.

Med vennlig hilsen
Møller Bil Asker og Bærum

Dette kan ikke være greit  >:(


Kavorka

TM, jeg skjønte ikke helt det du skriver. Har prisen på din bestilling gått opp med miljøavgift?

Griffel

Sitat fra: TM på mandag 02. januar 2017, klokken 10:46
Nå har de plutselig så mange biler at miljøet ikke er så viktig lenger. Jeg så også gjennom den skriftlige beskjeden jeg fikk fra Møller Asker og Bærum før nyttår. Merk de bruker ordet AVGIFT !!

kr. 299.300,- + frakt og levering.  Inkl. miljø avgift fra 2017.

Med vennlig hilsen
Møller Bil Asker og Bærum

Dette kan ikke være greit  >:(
Dersom de la på prisen i forhold til avtalt eller avertert med 9000,- og kalte dette miljø avgift (ikke gebyr) fra 2017, slik at du trodde dette gjalt for alle elbiler fra1.1.2017. Er det ikke greit.

Du kan klage til forhandler, og gjerne videre til forbrukerombudet med krav om tilsvarende avslag i prisen.

Brukte det mer uklare begrepet "gebyr", vil nok reaksjonen fra forbrukerombud maksimalt bli mer enn et forbud mot å kalle det et gebyr.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Trond.m

Sitat fra: Kavorka på mandag 02. januar 2017, klokken 11:54
TM, jeg skjønte ikke helt det du skriver. Har prisen på din bestilling gått opp med miljøavgift?
Nei, prisen er 299.300 + frakt og levering. Miljøavgift er bare et ord forhandlerne har funnet på.

Kavorka

Da er jeg med TM.

Noen andre som legger inn bestilling på VW nå på nyåret? Blir dere opplyst om denne selvpålagte "miljøavgiften", eller setter de bare opp priser uten å bortforklare det?

Edit: glemte anførselstegn :(

Trond.m

Adm. direktør for VW ringte meg i går. Han mente at de vært tydelige i sin kommunikasjon med forhandlerne, men at han ville ta det opp med forhandlerapparatet at noen framstiller de estimerte kostnadene til batteriretur som en offentlig avgift.  Han forklarte også at utsalgsprisen på e-Golf bestemmes av fabrikken, og at det derfor ikke er lagt til noe miljøgebyr lokalt. Han beklaget at deres egen kundeservice også har gitt villedende / feilaktige opplysninger.
Uansett, e-Golf har definitivt hatt en veldig ugunstig prisutvikling siden 2014. Men BMW i3 har med alt utstyr har falt 50.000 i pris i perioden har e-Golf steget omtrent det samme. Så i3 er nok i forhold til tyske priser det beste elbil-kjøpet man kan gjøre i dag. Men det hjelper lite for alle de som ønsker en mer "normal" bil med normale hjul og 5 sitteplasser  ;)

Kavorka

Sitat fra: TM på tirsdag 03. januar 2017, klokken 14:55
Adm. direktør for VW ringte meg i går. Han mente at de vært tydelige i sin kommunikasjon med forhandlerne, men at han ville ta det opp med forhandlerapparatet at noen framstiller de estimerte kostnadene til batteriretur som en offentlig avgift.  Han forklarte også at utsalgsprisen på e-Golf bestemmes av fabrikken, og at det derfor ikke er lagt til noe miljøgebyr lokalt. Han beklaget at deres egen kundeservice også har gitt villedende / feilaktige opplysninger.
Uansett, e-Golf har definitivt hatt en veldig ugunstig prisutvikling siden 2014. Men BMW i3 har med alt utstyr har falt 50.000 i pris i perioden har e-Golf steget omtrent det samme. Så i3 er nok i forhold til tyske priser det beste elbil-kjøpet man kan gjøre i dag. Men det hjelper lite for alle de som ønsker en mer "normal" bil med normale hjul og 5 sitteplasser  ;)
Det er merkelig at forhandlere har vært så konkret som å si at de har en avtale med batteriretur AS, når adm dir mener det ikke er lagt til noen lokale miljøgebyr.

Dyreste gebyr for batteriretur/toll.no hadde i sin tidligere avtale var 15 kr/kg for galvanisert metall og batteri av litium. 9000 kr vil si en batterivekt på 600 kg. (Det er kanskje et rimelig beløp for mobilbatteri og slikt. For bilbatteri som har gjenbruksverdi, og har bedre forutsetninger for å kunne resirkuleres, virker det usannsynlig høyt.) Batteriene til VW er vel uansett lettere enn 600 kg? Jeg regner med VW tar seg klekkelig betalt nå, mens det blir ubetydelige utgifter med håndtering av batterier når bilene skal hugges.

E-golf virker som en veldig grei bil, men spørs om folk til å betale ekstra for å få VW-logoen. Kanskje de har utfordring med batterileveranser, som gjør at de ikke har behov for å selge flere biler?

Robert Sund

Sitat fra: Panduck på lørdag 31. desember 2016, klokken 11:00
Gitt levetiden på batterier, og levetiden på en del slike "i oppstartsgropen" firma i Norge, så er det klart hvem som har lengst forventet levetid. At de pengene som blir betalt inn nå faktisk gjør at det står noe klart til å ta i mot batteriet om 8 år, ville ikke jeg satset penger på.

Har må man være forsiktig så det ikke betales inn mange tusen til et "Artic Roads" liknende firma. Alt for mange vil ha interesse av å melke markeder av den type som vokser opp rundt elbil, og det er ikke "miljø og grønn fremtid" som er drivkraften.

Kan jo tenke seg hvor mange konsulenttimer som må gå til for at dette skal "gjøres riktig"...
Helt sant.

Og her skal risikovillig kapital blandes med avfall; det har vi dårlig erfaring med også i Norge. Trafigura forfalsket dokumenter til Statens Forurensingstilsyn (SFT) aktivt og var årsak til Vesttank katastrofen. Økokrim uttalte at det så ut til at Trafigura ikke ville bidra til etterforskningen (sic.). Så det er åpenbart forsvarlig avfallshåndtering ikke er spesielt forenelig med bedriftsøkonomi, uansett størrelse på firmaet.

Og jo lengre tidshorisont jo værre blir det.

eivhelle

Sitat fra: TM på tirsdag 03. januar 2017, klokken 14:55

Uansett, e-Golf har definitivt hatt en veldig ugunstig prisutvikling siden 2014. Men BMW i3 har med alt utstyr har falt 50.000 i pris i perioden har e-Golf steget omtrent det samme.
Jeg vil ikke si at dette er helt korrekt. Jeg bestilte min første velutstyrte e-golf i  september 2014 for 300k. Hvis vi tar hensyn til at euroen har blitt 10 prosent dyrere frem til i dag tilsvarer det 330k. Nå har jeg bestilt den nye med tilsvarende utstyr + litt ekstra features som ikke var tilgjengelig på den første utgaven og prisen er gått opp til 340k. Så min påstand er at prisen på e-golf har stått så og si i ro, mens vi har fått øket rekkevidden med 50%.

Veiledende pris på en fullt utstyrt BMW i3 ligger på 340k, så hvis det innebærer en prisreduksjon på 50k så vil jeg si at den er absolutt nødvendig.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

stefse

Sitat fra: TM på tirsdag 03. januar 2017, klokken 14:55
Adm. direktør for VW ringte meg i går. Han mente at de vært tydelige i sin kommunikasjon med forhandlerne, men at han ville ta det opp med forhandlerapparatet at noen framstiller de estimerte kostnadene til batteriretur som en offentlig avgift.  Han forklarte også at utsalgsprisen på e-Golf bestemmes av fabrikken, og at det derfor ikke er lagt til noe miljøgebyr lokalt. Han beklaget at deres egen kundeservice også har gitt villedende / feilaktige opplysninger.

Så konklusjonen er at enkelte selgere tar en lettvint løsning og fører kundene bak lyset.
Viktig at dette følges opp, vi betaler nok av "miljøavgifter" som aldri kommer miljøet til gode.

Som poengtert tidligere er det meget stor sjanse for at disse batteriene aldri havner i hendene på dette firmaet, og hvis de gjør det, blir det ikke en utgift, men en inntektskilde.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Ingeniøren

Mange cowboyer i avfallsindustrien - bare se på Oslo Kummune og søppelhantering om dagen.....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Chris Neumann Ruud

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 05. januar 2017, klokken 07:09
Mange cowboyer i avfallsindustrien - bare se på Oslo Kummune og søppelhantering om dagen.....
Eller ur-eksempelet Napoli
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

sevalds


Trond.m

Sitat fra: eivhelle på onsdag 04. januar 2017, klokken 22:22
Sitat fra: TM på tirsdag 03. januar 2017, klokken 14:55

Uansett, e-Golf har definitivt hatt en veldig ugunstig prisutvikling siden 2014. Men BMW i3 har med alt utstyr har falt 50.000 i pris i perioden har e-Golf steget omtrent det samme.
Jeg vil ikke si at dette er helt korrekt. Jeg bestilte min første velutstyrte e-golf i  september 2014 for 300k. Hvis vi tar hensyn til at euroen har blitt 10 prosent dyrere frem til i dag tilsvarer det 330k. Nå har jeg bestilt den nye med tilsvarende utstyr + litt ekstra features som ikke var tilgjengelig på den første utgaven og prisen er gått opp til 340k. Så min påstand er at prisen på e-golf har stått så og si i ro, mens vi har fått øket rekkevidden med 50%.

Veiledende pris på en fullt utstyrt BMW i3 ligger på 340k, så hvis det innebærer en prisreduksjon på 50k så vil jeg si at den er absolutt nødvendig.
Det er vel til slutt markedet som avgjør prisen. i3 koster 350.000 med alt utstyr og vinterhjul. Da er det en bil som koster over 50.000 euro i Tyskland. En e-Golf til 350.000 koster ca 40.000 euro i Tyskland. Så det er vel ingen tvil om at BMW har en langt mer aggressiv pris enn Møller legger opp til. Så solgte også BMW over 1000 biler bare i november, så for de som ikke trenger mye metall og 5 seter, så er vel egentlig i3 et kupp i Norge.  ;)

Mr.Zero

Sitat fra: TM på torsdag 05. januar 2017, klokken 16:11
Sitat fra: eivhelle på onsdag 04. januar 2017, klokken 22:22
Sitat fra: TM på tirsdag 03. januar 2017, klokken 14:55

Uansett, e-Golf har definitivt hatt en veldig ugunstig prisutvikling siden 2014. Men BMW i3 har med alt utstyr har falt 50.000 i pris i perioden har e-Golf steget omtrent det samme.
Jeg vil ikke si at dette er helt korrekt. Jeg bestilte min første velutstyrte e-golf i  september 2014 for 300k. Hvis vi tar hensyn til at euroen har blitt 10 prosent dyrere frem til i dag tilsvarer det 330k. Nå har jeg bestilt den nye med tilsvarende utstyr + litt ekstra features som ikke var tilgjengelig på den første utgaven og prisen er gått opp til 340k. Så min påstand er at prisen på e-golf har stått så og si i ro, mens vi har fått øket rekkevidden med 50%.

Veiledende pris på en fullt utstyrt BMW i3 ligger på 340k, så hvis det innebærer en prisreduksjon på 50k så vil jeg si at den er absolutt nødvendig.
Det er vel til slutt markedet som avgjør prisen. i3 koster 350.000 med alt utstyr og vinterhjul. Da er det en bil som koster over 50.000 euro i Tyskland. En e-Golf til 350.000 koster ca 40.000 euro i Tyskland. Så det er vel ingen tvil om at BMW har en langt mer aggressiv pris enn Møller legger opp til. Så solgte også BMW over 1000 biler bare i november, så for de som ikke trenger mye metall og 5 seter, så er vel egentlig i3 et kupp i Norge.  ;)

i3 er en fantastisk bil, og med storkunderabatt (bl.a Agrolavtalen) er (var i hvert fall) prisen rundt 320' med alt.  :)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA