Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Uoriginale vinterdekk på felg

Startet av Olemann, onsdag 28. desember 2016, klokken 12:21

« forrige - neste »

Trond.m

Sitat fra: knut7 på torsdag 02. februar 2017, klokken 18:26
Men det er greit å tenke på at orginaldekka har self-seal. Det kan være kjekt å ha ettersom reservehjul mangler. Jeg resignert og bestilte originale vinterhjul.
Selv-seal er det det samme som Run-flat dekk ? BMW leverer dette som standard, og det virker ikke akkurat som noen fordel. De støyer vel også gjerne en del mer enn vanlige dekk ?

Ipadjove

Sitat fra: TM på torsdag 02. februar 2017, klokken 18:28
Sitat fra: knut7 på torsdag 02. februar 2017, klokken 18:26
Men det er greit å tenke på at orginaldekka har self-seal. Det kan være kjekt å ha ettersom reservehjul mangler. Jeg resignert og bestilte originale vinterhjul.
Selv-seal er det det samme som Run-flat dekk ? BMW leverer dette som standard, og det virker ikke akkurat som noen fordel. De støyer vel også gjerne en del mer enn vanlige dekk ?

Har ikke kilde men har lest at det ikke er det samme som run-flat-dekk. Noe med at et stoff tetter små hull når de oppstår.

knut3448

#32
Self-seal er en dekk/felg løsning med en gel inni som forseglet dekket ved punktering nesten uten å  miste dekktrykk. Usikker på om man trenger spesielt tilpassede dekk og felg. Slik jeg forstår det kan man fortsette å kjøre etter en punktering, og man slipper å bytte/reparere dekket. Jeg antar man da slipper stive og støyende dekkvegger.

Runflat er vel stive dekkvegger som tillater at man kjører litt med punktert dekk med kun atmosfærisk trykk.

Jeg har tro på self-seal, det høres ut som slangeløst oppsett for tråsykkel. Med forbehold om at jeg har oppfattet det riktig, ikke mye jeg har lest om temaet.

Ipadjove

Ja slik jeg også har oppfattet det. Du skal kunne få en punktering og ikke merke det :) (om ikke hullet er for stort)

Jakal

Jeg har en bestilling på vinterdekk med Amperaen, men er usikker. Jeg ser det nå reklameres for vinterdekk med felg til Amperaen til ca 10.000,-:
http://www.megahjul.com/nb/produkter/felger-og-dekk/271588-Opel-Ampera-e-17-UP-tilbud#product-list.

Hva tror dere (med mere peiling enn meg), er dette et greit alternativ?


Counterpointer

Sitat fra: Jakal på mandag 20. februar 2017, klokken 23:21
Jeg har en bestilling på vinterdekk med Amperaen, men er usikker. Jeg ser det nå reklameres for vinterdekk med felg til Amperaen til ca 10.000,-:
http://www.megahjul.com/nb/produkter/felger-og-dekk/271588-Opel-Ampera-e-17-UP-tilbud#product-list.

Hva tror dere (med mere peiling enn meg), er dette et greit alternativ?
Jeg hadde Vredenstein piggfrie på en Mini Cooper jeg hadde. Det fungerte veldig fint. Er ikke like lettrullende som Nokian R2, men på Ae trenger ikke det bety så mye.

Felgene synes jeg ser veldig bra ut, spesielt med skjulte bolter. Lurer bare på hvor holdbar er lakken og hvor mye veier de?

Zuexi

Stod forøvrig ingenting om TPMS i tilbudet/oppsettet dems.

Counterpointer

Sitat fra: Zuexi på mandag 20. februar 2017, klokken 23:44
Stod forøvrig ingenting om TPMS i tilbudet/oppsettet dems.
Jeg har fått pris med omlegging på bil og Tpms for 11895kr

zbk

Hvor mye kan man variere fra std 17"x6.5J ET44? Og jeg trodde Bolt hadde 56.6mm senterhull. Pakken ser ut til å ha 72.6mm. Var ikke en nettbutikk som innga mye tillit ved første blikk.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

kammiz

så lenge man bruker sentreringsringer, så spiller ikke senterhullet noen rolle. Med mindre det er for lite da såklart. :P
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

zbk

Er senterhullet for lite kan man kan jo ta drillen i bruk om man er over gjennomsnittet nevenyttig  8)

Men tilbake til det litt mer seriøse:

Hvor mye kan man lovlig (juridisk og garantimessig) sjalte og valte med felg- og dekkdimensjoner?

Ser feks felgene i tilbudet er 7.0 og ikke 6.5 (er dette bredde i tommer?), hvilke implikasjoner har det for kjøreegenskaper etc., eller er det mest visuelt så lenge dekket passer?

Ved endring av innpress endrer man vel belastningspunktene, hvor mye kan dette endres før "det merkes" på enten slitasje eller egenskaper.

Ved nærmere ettersyn ser også nettsjappa mer seriøs ut enn jeg syntes når jeg hadde det oppe på telefonen i går, selv om jeg fortsatt synes designet er ganske jalla.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

kammiz

Innpress kan lovlig endres +/- 15 mm pr aksel. Ang bredde på felg er det opp til deg, men de må ikke ta borti noe eller stikke utenfor hjulbue.
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

anki

Sitat fra: Jakal på mandag 20. februar 2017, klokken 23:21
Jeg har en bestilling på vinterdekk med Amperaen, men er usikker. Jeg ser det nå reklameres for vinterdekk med felg til Amperaen til ca 10.000,-:
http://www.megahjul.com/nb/produkter/felger-og-dekk/271588-Opel-Ampera-e-17-UP-tilbud#product-list.

Hva tror dere (med mere peiling enn meg), er dette et greit alternativ?

Husk sensorer, koster vel 500kr stk = 2000kr

Jakal

Hei og takk for innspill. Ovennevnte priseksempel med Vredestein dekk kommer da på 12000,- med TPMS. Jeg har pr mail fått en pris fra forhandler på 16.000,- for vinterdekk / felg. Dette blir gjetting fra min side, men er det ikke da logisk at originale vinterdekk også har self-seal i likhet med sommerdekkene? Gitt at det ikke er nevneverdige kvalitetsforskjeller på originale / uoriginale dekk / felger (har egentlig ingen peiling her) synes jeg i tilfelle en prisforskjell på 4.000,- ikke er så gæli. 
Jeg antar forøvrig at det i bilen medfølger jekk og hjulnøkkel. Men hva gjør man hvis uhellet er ute med flatt og uoriginalt vinterdekk, uten reservehjul, self-seal mm? Sikkert dumt spørsmål, men kjøper man da en type masse / self-seal slik at man kommer seg til verksted?

Ipadjove

Tror ikke Bolt har jekk og hjulkryss osv. Regner med det blir det samme her. Og regner med at om vi ikke får self-seal-dekk så får vi kanskje en liten kompressor og lappesaker/skumspray?

Jeg velger orginale felger, ønsker helst å ha en type/dimensjon på bolter/muttere.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA