"Det står 70 000 brannfeller i norske garasjerr"

Startet av MEM76, tor 22. des 2016, kl. 19:53

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: tiger`n på fre 23. des 2016, kl. 11:39
Sitat fra: Ferry på fre 23. des 2016, kl. 10:45
Hvorfor har ingen stikkontakter fjærklemmer?
Mange stikkontakter har fjærklemmer, ingenting uvanlig med det.
F.eks: http://www.elektroimportoren.no/stikkontakt-dobbel-innfelt-jord-abb/1517999/Product.html?Event=pathlist

Jepp, alle mine schuko-stikk fra Gira har fjærklemmer. Det er vel stort sett billig-materiell som har skrukoblinger ennå?
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

KjellG

Sitat fra: GOLF-raider på fre 23. des 2016, kl. 01:08
I fjor var det inni veggkontakten for varmepumpa (schuco / 16 Amp).  Jordfeilautomaten gjorde jobben sin og kuttet strømmen. Elektrikeren...
Han sa at årsaken var dårlig kontakt på skruene inni kontakten.

At JFA slo ut her beror på ren tilfeldighet. Den reagerer ikke før det er blitt så varmt at isolasjonen er smeltet og en av fasene tilfeldigvis fikk kontakt med jordleder. Da kunne det vært full fyr og vel så det!

Ferry

I stand corrected. Har Elko fjærklemmer? Har inntrykk av at for mange elektrikere er det kun Elko som gjelder. Mine Schneider har skrukoblinger, og de er skrudd til av en som har "sauemjølk i finga". Har ellers inntrykk av at elektrikere heller skrur for hardt enn for løst.

tiger`n

Sitat fra: jkirkebo på fre 23. des 2016, kl. 11:52
Jepp, alle mine schuko-stikk fra Gira har fjærklemmer. Det er vel stort sett billig-materiell som har skrukoblinger ennå?
Både og. Elko ligger dyrest, og Etman billigst. Begge fås med og uten skrukoblinger.

Ferry

Det er ikke så lett å finne info om disse stikkontaktene med fjærklemmer. Jeg har søkt en del etter de før, uten å finne noe. Noen som kan lede meg på rett vei?
Jeg har brukt mye fjærklemmer fra «de tre store» Weidmuller, Wago og Phoenix, både på tavler og printkort. Jeg har ennå ikke vært borti at fjærklemmer svikter, såfremt de er riktig montert. I den grad branner oppstår pga. dårlige koblinger, så vil fjærklemmer være sikrere enn skrukoblinger.

larsk

2015 Mitsubishi i-Miev (solgt via Nettbil)
2017 BMW i3
2023 Polestar 2
Elektrisk motorsag
Elektrisk gressklipper
Elektrisk tannbørste

jlan

Sitat fra: larsk på fre 23. des 2016, kl. 10:16
Forby hele kjøkkengreia, jo før jo heller...
Vil du forby hydrogenkomfyrer også ?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

PST

Sitat fra: Ferry på fre 23. des 2016, kl. 14:13
Det er ikke så lett å finne info om disse stikkontaktene med fjærklemmer. Jeg har søkt en del etter de før, uten å finne noe. Noen som kan lede meg på rett vei?
Jeg har brukt mye fjærklemmer fra «de tre store» Weidmuller, Wago og Phoenix, både på tavler og printkort. Jeg har ennå ikke vært borti at fjærklemmer svikter, såfremt de er riktig montert. I den grad branner oppstår pga. dårlige koblinger, så vil fjærklemmer være sikrere enn skrukoblinger.

Nå har vel elektrikere i Norge en litt annen erfaring da ifølge grossister det blir solgt ca. 80% brytere og stikkontakter med skrutilkoblinger. Det kan ha med hvordan anlegg blir utført i Norge da det i Sverige er motsatt. Svenskene kobler vel ikke varmeovner og store laster på stikkontakter men fast tilkoblet for eksempel.

jkirkebo

Sitat fra: PST på fre 23. des 2016, kl. 18:10
Sitat fra: Ferry på fre 23. des 2016, kl. 14:13

Nå har vel elektrikere i Norge en litt annen erfaring da ifølge grossister det blir solgt ca. 80% brytere og stikkontakter med skrutilkoblinger. Det kan ha med hvordan anlegg blir utført i Norge da det i Sverige er motsatt. Svenskene kobler vel ikke varmeovner og store laster på stikkontakter men fast tilkoblet for eksempel.

Det stemmer og varmeovner i Sverige kobles da ofte på 400V 1-fase også slik at strømmen blir en god del lavere.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

elektrolux

Sitat fra: larsk på fre 23. des 2016, kl. 17:16
Vedder på det finnes fler slike, enn elbiler...

https://www.nrk.no/ho/politiet-tror-sms-utloste-hyttebrann-1.13285253

;)

Litt justering i teksten i denne linken:

Selv om ladekladdlading er blitt populære, er det svært sjeldent at forsikringsbransjen får melding om at brann skyldes bruk av denne typen lading.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

GOLF-raider

Per 1. oktober i år har forsikringsselskapa betalt ut
over 150 millioner kroner i erstatning; fordelt over 2563 bilbrannar:
Det blir kr. 58 525 pr. brann.
https://www.nrk.no/telemark/uvanleg-mange-bilbrannar-i-2016-1.13283721

DSB presenterer for første gang statistikk fra BRIS; den nye
rapporteringsløsningen fra brann- og redningsvesenet til DSB:
https://www.dsb.no/nyhetsarkiv/2016/brannstatistikk-for-forste-halvar-2016/
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

Robert Sund

Oversikt over utrykningar i samband med bilbrann
2010: 874 bilbrannar
2011: 788 bilbrannar
2012: 667 bilbrannar
2013: 695 bilbrannar
2014: 610 bilbrannar
2015: 435 bilbrannar
2016: 791 bilbrannar (per 19. desember)

Og tilsvarende for elbil har vært ca 2 pr. år ut fra tall jeg har sett tidligere. Men jeg har ikke sett tallene for 2016.

PST

Statistikkene sier ingen ting om branner som starter på grunn av lading av elbil. Det er vel fordi de starter andre plasser en i kjøretøyet. Statistikkene sier kun hvor brannen starter og ikke hva som er grunnen. Det er vel lettere å finne ut hvor brannen startet enn å spekulere i hvorfor den startet.
Elbiler er jo konstruert for lading, og det er ikke de fleste elektriske anlegg i boliger for tiden.

Robert Sund

De fleste elektriske anlegg lader elbil helt fint. Å påstå noe annet er litt useriøst (med forbehold om at jeg misforstod deg)

Oppgradering koster masse penger men vil inkludere noen få annlegg som har problemer. Og da blir det med en gang snakk om prioriteringer. Og beslutninger blir tatt på bakgrunn av antakelser, spekulasjoner, og rene gjettinger; i stor grad fordi vi ikke har noe valg, vi kan bare gjette så godt som vi kan.

B-vern er kjørt frem som nødvendig i Norge. På tilsvarende annlegg i resten av verden blir det vurdert anderledes.

Dedikerte kurser er kjørt frem som nødvendig i Norge. Tilsvarende last som terrassevarmere har ikke samme hysteri. Tilsvarende last som flere panelovner som ofte står på samme kurs med mange stikkontakter etter hverandre; null hysteri. Hybelkomfyrer som brukes lenge nok til varmgang og ofte med høyere effekt; null hysteri.

Schuko, industrikontrakt, eller ladeboks? Med temperaturføler er man stort sett trygg selv på schuko, men man bør ikke la kladden henge å dingle men avlaste den. Industrikontrakter er like solide som kontaktene på ladeboksene. Da industrikontrakter ikke er pirkesikre bør de monteres 1.5 meter over bakkenivå. Hvis strømmen konsekvent brytes ved å trekke støpselet ut under belastning vil det slite på tuppen av pinnene på støpselet og tilsvarende på sokkelen, men det skal svært mye til for at det blir ett problem (ledningsflatene er lange). Slik Tesla har gjort det med lys som skifter farge ved bilen får man visuell tilbakemelding og det er bra "voksenopplæring", for alle type kontakter.

Stort sett får man like god sikkerhet ved å ta seg en runde og kjenne på kontakter og forgreninger av og til. Og det bør man gjøre med annet utstyr også. Faktisk bør man gjøre det selv om man har dedikert elbilkurs. Mange jordvern må trimmes, bare pass på at det ikke blir gjort når kjøleskap og tilsvarende går på kursen. Thermografi kan også være en ide men blanke metalloverflater er ikke "black-body" og stråler derfor mindre, det må tas med i vurderingen.

Skal myndighetene tilrettelegge for bygging av ladeinfrastruktur selv om de fleste klarer seg fint uten? Jeg synes det er verd å bruke virkemidler på dette. Det er mulig at det er samvarians mellom hvem som overser varme kontakter, lar kladden dingle, og trekker støpsel ut av veggen under belastning; og det gjør det mer sannsynlig at kostnadene er verd det. (Selv om det dytter unødige kostnader på mange)

Hvis forhandlerne har skodd seg litt i overkant på avgiftsfritaket på dedikert ladeanlegg, så kanskje det burde utvides til 1 år fra kjøpstidspunktetet med fritt valg av installatør?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA