Valg av batteri

Startet av DrNox, ons 21. des 2016, kl. 16:12

« forrige - neste »

GOS

@DrNox

?? Den ene (Bolt)  var jo kun for battericellene mens den for Tesla var for hele batteripakken. Isåfall må jo dette være en god investering og ikke en dårlig.

Tror foreløpig ingen klarer å konkurrere med Tesla på batterikost for komplette batteripakker.

Audi A6 e-tron Sportback Quattro Dynamic Pro bestilt november 2024, levert mai 2025
Model Y bestilt august 2022, tatt ut juli 2022
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
Tesla Model S85 blå, levert juni -14, 2019

tiger`n

Hva hjelper det når Musken stapper alle penga i si egen lomme, da blir kostnadsnivået irrelevant fra forbrukerens ståsted.

Amoss

Sitat fra: bno på man 26. des 2016, kl. 12:47
Chevrolet
US$ 130/Kw
http://www.tu.no/artikler/her-produseres-elbilen-og-bensinbilen-pa-samme-linje/366246

Stemmer, men dette er en helt ny opplysning som i alle fall jeg ikke har fått med meg før - eller etter - denne artikkelen. Har i en annen tråd spekulert i om prisen var satt i lokal Koreansk valuta, og at det vi ser er styrkingen av USD? Mente meg på at den tidligere oppgitte prisen skulle ha være fast i flere år? (LG solgte de første pakkene "med tap", og satset på å ta det igjen i løpet av kontraktsperioden).

Sitat fra: tiger`n på man 26. des 2016, kl. 13:27
Hva hjelper det når Musken stapper alle penga i si egen lomme, da blir kostnadsnivået irrelevant fra forbrukerens ståsted.

I gamle dager ble det reklamert om at man burde "putte en tiger på tanken". Lurer meg nå litt på hvordan man skal få til å ladet denne tiger'n inn på batteriet ;)

OT: Lurer på om elbilforum noen gang kommer til å følge etter Facebook og Twitter i sin kamp for å slette åpenbare falske "nyheter"/påstander som folk tydeligvis har hentet rett ut av lufta?
Model S 85D

DrNox

Hva som inngår i batteripakken, utenom batterier, har jeg ikke kontroll på.
Poenget mitt er at Tesla har bygget en fabrikk, som skal produsere like mange batterier som resten av verden...
Om ikke denne mega(giga)-investeringen fører til en lavere batteripris, enn hva GM klarer gjennom forhandlinger...
GM er vel ikke noen storprodusent.

Jeg digger Musk og Tesla. Og blir derfor "pissed" om ingenting skulle komme forbrukeren til gode. Musk har jo "solgt inn" Tesla med at det meste skal bli bedre og billigere for kundene.

o.b.lix

Er direkte løgn.

Tesla betaler ikke ut utbytte før tidligst 2020.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

N00b

Det var en som utdypet det med priser på storvolumsalg. Det koket ned til hvor mange kilo råvarer som gikk med.
Batterier blir bedre og lettere, da trengs mindre råvarer og dermed synker prisen.

tiger`n

Sitat fra: o.b.lix på man 26. des 2016, kl. 15:09
Er direkte løgn.

Tesla betaler ikke ut utbytte før tidligst 2020.
Så det er direkte løgn at de krever over 70000 kroner (sytti tusen) for oppgradering fra 60 til 75: http://www.tv2.no/a/8374480/

En oppgradering som i realiteten er fra 62.4 kwh, til 72.6 kwh: https://electrek.co/2016/12/14/tesla-battery-capacity/
Altså sytti tusen kroner for 10.2 kwh mer tilgang til batteriet. Det er ganske mye spør du meg, nærme 1000 usd per kwh, ikke 100-150 som det snakkes om her.
Kaste stein i kirken er tydeligvis ikke lett uten å bli bombardert med diverse svar.
Teslas kostnadsbesparelser i form av billigere batterier kommer ikke kundene til gode, men går rett til å drive og ekspandere firmaet, altså øke firmaets verdi.

DrNox

http://www.businessnewsfeeds.com/how-much-will-cost-the-mega-plan-of-elon-musk-for-teslas-future/
"Musk said that the factory will produce batteries for 1.5 million electric cars per year, as their prices could fall to $100 per kilowatt-hour by 2020."

Man skal selvfølgelig ikke kaste stein i Kirken og ikke banne i glasshus ;)

DrNox

Jeg tror på Musk sin MasterPlan og blir skuffet om han viser seg som en rå kapitalist. Men jeg stoler faktisk på hans engasjement og hans stolthet. Tror ikke han liker og gå på scenen, ved neste "Model 3veiskille", for å skuffe alle hans fans. Vi som har bestilt M3 er jo til og med betalende fans :D.

Håper på mye bil i forhold til konkurrentene, og det har han vel i grunnen lovet?

o.b.lix

Sitat fra: tiger`n på man 26. des 2016, kl. 19:09
Så det er direkte løgn at de krever over 70000 kroner (sytti tusen) for oppgradering fra 60 til 75: http://www.tv2.no/a/8374480/

Ja det er løgn at Musk stapper disse pengene i lommen sin.
Disse havner på Tesla sin konto. Her er det en forskjell, skjønner du.

Forøvrig blir 60-utgaven solgt med tap og 75-utgaven ikke, som er et markedsføringsmessig grep. At folk blir fornærmet at ikke alle modellene selges med tap, får de ta på egen dumskap.

tiger`n

Sitat fra: o.b.lix på man 26. des 2016, kl. 19:43
Forøvrig blir 60-utgaven solgt med tap
Og dette er noe du kan dokumentere?
Med de prisene Tesla har hatt på sine biler har de ligget på 20-30 % profittmargin. Det er massivt, uansett hvem du spør.

DrNox

Synes ikke det er mitt problem om Tesla taper penger, tjener penger...
Taper Tesla penger har man solgt varene for billig. Det er vel ikke det at man ikke har solgt nok? Kundemassen synes jeg virker veldig fornøyd, blandet med litt serviceutfordringer. Servicen virker og svikte litt, siden Tesla har solgt så mye?

Det som forundrer meg er hvor mange som "kvitter seg med en Tesla etter 1-5år? Men det virker for meg som flesteparten kjøper Tesla igjen..

Blir glad og usikker på samme tid.

o.b.lix

Sitat fra: tiger`n på man 26. des 2016, kl. 19:49
Og dette er noe du kan dokumentere?
Med de prisene Tesla har hatt på sine biler har de ligget på 20-30 % profittmargin. Det er massivt, uansett hvem du spør.

Ikke annen dokumentasjon enn at Tesla seov sier det og sunn fornuft.

Tror også at ikke alle regner med de store forskningskostnadene når de beregner profittmarginen du skisserer.

tiger`n

Sitat fra: o.b.lix på man 26. des 2016, kl. 20:23
Tesla seov sier det og sunn fornuft.
Dette er solide greier, takk skal du ha, nå er jeg forsikret om at dette stemmer.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA