Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Slutt på mva-fritak for ladestasjoner og elektrikerarbeid

Startet av Mao, torsdag 15. desember 2016, klokken 16:04

« forrige - neste »

Rav4_EV

Varistor kortslutter kursen slik at sikringen løser ut dersom spenningen er for høy.
Helt vanlig teknologi for å beskytte elektronisk utstyr. Samme virkemåte for overspenningsvern i sikringsskap.

Noen sensor er vel litt hjelpeløst all den tid kontaktor bruker for lang tid å åpne.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

pudderjagar

Her trur eg du ,å forklare litt meir. Kortslutter slek at kurssikring slår ut?  Då får du ein meget farlig situasjon med fare for brann, spesielt hvis sikringen ikkje slår ut fort nok.

Eit overspenningsvern fungerer ikkje slek iallfall.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Griffel

#17
Et overspenningsvern kortslutter mot jord. Ofte en varistor men det finnes andre teknologier med transistorer, thyristorer og gassutladingsrør.

Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 17. desember 2016, klokken 16:30
Hva tror du varistor i ladekladdene da brukes til om de ikke skulle beskytte mot overspenning?
Kan for eksempel brukes i forbindelse med mykstart.
Men er de to stykk koblet mellom jord og mateledninger er det overspenningsvern.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rav4_EV

#18
Kortslutter du flere faser mot jord vil du også kortslutte fasene. Dermed løser også sikringen ut.
Slik fungerer et overspenningsvern i en installasjon.

For elektronisk utstyr som kobles via en kontakt har du  ikke kontroll på jord og dermed sitter det kun en metaloksidvaristor (MOV) mellom fasene. Gjerne en med utstyrssikring i forkant.

Skru gjerne opp en vanlig Panasonic ladekladd så kan dere se selv.
Varistoren må byttes til høyere spenning når man bygger om disse fra 110 V USA utgave.

Forøvrig skal det ikke være noe mykstart mellom strømnett og bil i en ladekladd.


"A Metal oxide varistor SHOULD be used to protect the circuit from HV spikes... It has become mandatory and can be seen in all power supplies that works off directly from mains."
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Griffel

#19
Selvfølgelig går sikringen, jeg har da ikke skrevet noe annet? Det er kortsluttning enten den kortslutter mellom faser eller mellom faser og jord.

Det vernet Rio nevner at forsikringsselskapene vil ha er det som i nyere installasjoner sitter i sikringsskapet, er en del av forskriftene for nye anlegg, og som mange har.

Det er ikke gitt at en overspenningspuls er mellom faser, den kan gå i samme retning i alle tre faseledninger. Alle ladestasjoner og kladder har beskyttelsesjord, så i den grad det sitter et finvern i en ladestasjon eller kladd bør det kortslutte til jord. Sitter det noe ala det på tegningen i kladden er det nok for å beskytte kladdens elektronikk og ikke lader i bilen.

Nå tror jeg Zaptec har mykstart og trolig med en varistorkobling.
(Ellers har jeg følelsen av at dette er rimlig off topic)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rav4_EV

#20
SitatNå tror jeg Zaptec har mykstart og trolig med en varistorkobling.
Nå sporer tråden av på sidesporet  ;D

Min svar var til Robort som påstod at det ikke var overspenningsvern i ladeutstyr, men sensor.

Svaret er at det er stikk motsatt.

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

citro1cx

Sitat fra: Mao på torsdag 15. desember 2016, klokken 18:50
Sitat fra: elektrolux på torsdag 15. desember 2016, klokken 18:11
Skrivet er ikke datert, men må vel tolkes med at dette gis umiddelbar virkning ?

Dette skjer ikke som følge av en endring i lov/forskrift, men er en endring i tolkningen av eksisterende regelverk. Det betyr at det i alle fall gjelder fra nå av.

Teoretisk kan det kanskje også få virkning for de som har solgt ladeutstyr momsfritt tidligere, men det er vel tvilsomt om Skatteetaten vil forfølge disse sakene all den tid etaten selv tidligere har uttalt at momsfritaket for elbil også gjaldt ladeutstyr montert hjemme hos bilkjøperen.

Jeg er en av dem som bestilte ladeboks ferdig montert fra forhandler. Har tidligere denne uka avtalt med et elektrikerfirma som tok kontakt med meg på bestilling fra et firma som gjør jobben for forhandler. Pris er avtalt med forhandler i desember og da selvfølgelig fri for mva. Boksen blir montert i januar. Hvordan vil dette da stille seg? Hvem sitter i så fall igjen med regningen på mva? Jeg har jo avtalt pris med fohandler, men kan forhandler forbeholde seg retten til å endre dette? I såfall, har jeg da rett til å heve kjøpet av ladeboksen?

Mao

Sitat fra: rogerAh på søndag 18. desember 2016, klokken 15:02
Sitat fra: Mao på torsdag 15. desember 2016, klokken 18:50
Sitat fra: elektrolux på torsdag 15. desember 2016, klokken 18:11
Skrivet er ikke datert, men må vel tolkes med at dette gis umiddelbar virkning ?

Dette skjer ikke som følge av en endring i lov/forskrift, men er en endring i tolkningen av eksisterende regelverk. Det betyr at det i alle fall gjelder fra nå av.

Teoretisk kan det kanskje også få virkning for de som har solgt ladeutstyr momsfritt tidligere, men det er vel tvilsomt om Skatteetaten vil forfølge disse sakene all den tid etaten selv tidligere har uttalt at momsfritaket for elbil også gjaldt ladeutstyr montert hjemme hos bilkjøperen.

Jeg er en av dem som bestilte ladeboks ferdig montert fra forhandler. Har tidligere denne uka avtalt med et elektrikerfirma som tok kontakt med meg på bestilling fra et firma som gjør jobben for forhandler. Pris er avtalt med forhandler i desember og da selvfølgelig fri for mva. Boksen blir montert i januar. Hvordan vil dette da stille seg? Hvem sitter i så fall igjen med regningen på mva? Jeg har jo avtalt pris med fohandler, men kan forhandler forbeholde seg retten til å endre dette? I såfall, har jeg da rett til å heve kjøpet av ladeboksen?

Hvis ikke forhandleren har tatt et tydelig forbehold om dette i kontrakten, går nok du som kunde fri  :)
Dvs. forhandleren må ta mva-regningen på egen kappe.
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

pudderjagar

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 18. desember 2016, klokken 10:09
Kortslutter du flere faser mot jord vil du også kortslutte fasene. Dermed løser også sikringen ut.
Slik fungerer et overspenningsvern i en installasjon.

For elektronisk utstyr som kobles via en kontakt har du  ikke kontroll på jord og dermed sitter det kun en metaloksidvaristor (MOV) mellom fasene. Gjerne en med utstyrssikring i forkant.

Skru gjerne opp en vanlig Panasonic ladekladd så kan dere se selv.
Varistoren må byttes til høyere spenning når man bygger om disse fra 110 V USA utgave.

Forøvrig skal det ikke være noe mykstart mellom strømnett og bil i en ladekladd.


"A Metal oxide varistor SHOULD be used to protect the circuit from HV spikes... It has become mandatory and can be seen in all power supplies that works off directly from mains."

Kva som er i ein ladekladd har eg ikkje sjekka, men overspenningsvernet i eit sikringskap kortsluttar ikkje fasane. Då vil du få veldig store straumar og overbelastningsvernet har meget store kortsluttningsverdiar. Da er her du må velge rett klasse på overspenningsvernet ellers vil du ha ein permanent jordfeil som ikkje vært oppdaga av jordfeilbrytarar.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

elektrolux

#24
Så lenge strømmen går gjennom et rele og videre til bilen under lading, spørs det hvor mye en varistor mellom polene rekker å gjøre ved et lokalt lynnedslag, og om det kvalifiserer til betegnelsen overspenningsvern. Men skal ikke være påståelig. Dette kan RAV4_EV bedre enn meg.

Ellers er manglende momsinnkreving firmaet sitt problem. De kan selvfølgelig be fint om mva i etterkant, men da blir det goodwill fra kjøper å betale dette.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

geear

Sitat fra: rogerAh på søndag 18. desember 2016, klokken 15:02
Sitat fra: Mao på torsdag 15. desember 2016, klokken 18:50
Sitat fra: elektrolux på torsdag 15. desember 2016, klokken 18:11
Skrivet er ikke datert, men må vel tolkes med at dette gis umiddelbar virkning ?

Dette skjer ikke som følge av en endring i lov/forskrift, men er en endring i tolkningen av eksisterende regelverk. Det betyr at det i alle fall gjelder fra nå av.

Teoretisk kan det kanskje også få virkning for de som har solgt ladeutstyr momsfritt tidligere, men det er vel tvilsomt om Skatteetaten vil forfølge disse sakene all den tid etaten selv tidligere har uttalt at momsfritaket for elbil også gjaldt ladeutstyr montert hjemme hos bilkjøperen.

Jeg er en av dem som bestilte ladeboks ferdig montert fra forhandler. Har tidligere denne uka avtalt med et elektrikerfirma som tok kontakt med meg på bestilling fra et firma som gjør jobben for forhandler. Pris er avtalt med forhandler i desember og da selvfølgelig fri for mva. Boksen blir montert i januar. Hvordan vil dette da stille seg? Hvem sitter i så fall igjen med regningen på mva? Jeg har jo avtalt pris med fohandler, men kan forhandler forbeholde seg retten til å endre dette? I såfall, har jeg da rett til å heve kjøpet av ladeboksen?
Ved salg til forbruker skal alltid pris inkludert moms og avgifter oppgis, så dette blir forhandlerens problem. Se Forskrift om prisopplysning for varer og tjenester, paragraf 3: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2012-11-14-1066#shareModal

Robert Sund

Jeg synes tiltaket burde videreføres.

Det oppfordrer til foretrukket adferd.
Det oppfordrer til at selger anbefaler foretrukket adferd (pga. større salg).
Det medfører ikke re-eksport problemer.
Det bygger infrastruktur.
Det øker verdien på elbilinvesteringen, for eier
Det øker verdien på elbilinvesteringen, for besøkende, (som ikke trenger fossilbil for å dra på ett kortere besøk)

Mao

Sitat fra: gr på mandag 19. desember 2016, klokken 22:28
Sitat fra: rogerAh på søndag 18. desember 2016, klokken 15:02
Sitat fra: Mao på torsdag 15. desember 2016, klokken 18:50
Sitat fra: elektrolux på torsdag 15. desember 2016, klokken 18:11
Skrivet er ikke datert, men må vel tolkes med at dette gis umiddelbar virkning ?

Dette skjer ikke som følge av en endring i lov/forskrift, men er en endring i tolkningen av eksisterende regelverk. Det betyr at det i alle fall gjelder fra nå av.

Teoretisk kan det kanskje også få virkning for de som har solgt ladeutstyr momsfritt tidligere, men det er vel tvilsomt om Skatteetaten vil forfølge disse sakene all den tid etaten selv tidligere har uttalt at momsfritaket for elbil også gjaldt ladeutstyr montert hjemme hos bilkjøperen.

Jeg er en av dem som bestilte ladeboks ferdig montert fra forhandler. Har tidligere denne uka avtalt med et elektrikerfirma som tok kontakt med meg på bestilling fra et firma som gjør jobben for forhandler. Pris er avtalt med forhandler i desember og da selvfølgelig fri for mva. Boksen blir montert i januar. Hvordan vil dette da stille seg? Hvem sitter i så fall igjen med regningen på mva? Jeg har jo avtalt pris med fohandler, men kan forhandler forbeholde seg retten til å endre dette? I såfall, har jeg da rett til å heve kjøpet av ladeboksen?
Ved salg til forbruker skal alltid pris inkludert moms og avgifter oppgis, så dette blir forhandlerens problem. Se Forskrift om prisopplysning for varer og tjenester, paragraf 3: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2012-11-14-1066#shareModal

Det er i prinsippet riktig.
Men man kan i pristilbud/kontrakt ta forbehold om endringer i skatter og avgifter. Det har f.eks. normalt ikke vært selgerne som har måttet ta den økte momskostnaden når mva-satsene har økt, eller når tidligere unntatte varer/tjenester har blitt avgiftspliktige. I dette tilfellet er det imidlertid ikke en regelendring, men en endret tolkning av reglene. Da mener jeg det uansett blir forhandlerens ansvar.
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

geear

Sitat fra: Mao på tirsdag 20. desember 2016, klokken 21:38
Det er i prinsippet riktig.
Men man kan i pristilbud/kontrakt ta forbehold om endringer i skatter og avgifter. Det har f.eks. normalt ikke vært selgerne som har måttet ta den økte momskostnaden når mva-satsene har økt, eller når tidligere unntatte varer/tjenester har blitt avgiftspliktige. I dette tilfellet er det imidlertid ikke en regelendring, men en endret tolkning av reglene. Da mener jeg det uansett blir forhandlerens ansvar.
Forhandlerne har også spekulert i det, med å bruke det som et salgsargument, senest opplevd hos Møller for 3-4 uker siden. Tviler allikevel på at prisene nå vil gå opp med 25% - noe av momsrabatten er jeg ganske sikker på at var lagt på som ren fortjeneste igjen - slik som med vinterhjul.

andy76

Spiller kanskje ikke så stor rolle i praksis?
Peugeot var ikke konkurransedyktige med sitt tilbud da vi kjøpte bil, jf det jeg nå i ettertid har fått fra lokal elektriker og Netkonsult- Kirkebø.
Kan jo være kvalitetsforskjeller, men det kan jo slå begge veier.
For meg virket det som at Peugeot sin samarbeidspartner la mva fritaket rett i egen lomme og priset sin pakke som om det skulle vært inkl mva.
Følte vel mye av samme på ekstrautstyret jeg skulle ha på ion også- forhandler la inn drøye priser som ikke akkurat indikerte mva frihet...
Peugeot Ion 2015- Solgt
Skoda CitigoE 2020
Kia eSoul 64kw Excl 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA