Priser og utstyrspakker klare

Startet av zbk, onsdag 14. desember 2016, klokken 09:01

« forrige - neste »

Strøm Tycoon

Sitat fra: tutti på fredag 23. desember 2016, klokken 09:30
Morsomt at noen nevner at det kan bli vanskeligere å få god bruktpris på Ampera-e i framtiden uten særlig tilleggsutstyr:

De eneste tingene jeg har hørt man "må" ha idag for å selge en brukt elbil til en grei pris er VP og ikke importert bil via gråmarkedet. Ampera-e har som kjent ikke VP.

Model S har vel heller ikke varmepumpe? Med stort batteri blir det et mindre relevant problem uansett.

tutti

Jeg har nå landet på at min Ampera skal komme uten noe ekstrautstyr.

(Jeg ser ikke poeng med å lånefinansere ca. 30000 kr ved å betale ca. 700 kr ekstra pr. mnd. i 5 år.)

Spørsmål: Er det mulig å bestille vinterdekk av en uavhengig butikk og slippe mva. ved nybilkjøp?

jkirkebo

Sitat fra: tutti på fredag 23. desember 2016, klokken 11:39
Jeg har nå landet på at min Ampera skal komme uten noe ekstrautstyr.

(Jeg ser ikke poeng med å lånefinansere ca. 30000 kr ved å betale ca. 700 kr ekstra pr. mnd. i 5 år.)

Spørsmål: Er det mulig å bestille vinterdekk av en uavhengig butikk og slippe mva. ved nybilkjøp?

Nei, det er ikke mulig da alt som skal være mva-fritt må stå på samme faktura. Da må den uavhengige dekkbutikken fakturere forhandleren din som så må videreselge vinterdekkene til deg. Noe de neppe er interessert i å gjøre siden de da går glipp av fortjenesten på vinterdekk-salget.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

tiger`n

Er det noen som tror vi vil få se Chevy Bolt på norske veier før Opel-varianten dukker opp offisielt?
Import er jo alltids en mulighet, og dersom noen tar sjansen på å hente over et par stykk er jeg sikker på at de kommer til å bli solgt.

Arha

Sitat fra: tiger`n på fredag 23. desember 2016, klokken 14:09
Er det noen som tror vi vil få se Chevy Bolt på norske veier før Opel-varianten dukker opp offisielt?
Import er jo alltids en mulighet, og dersom noen tar sjansen på å hente over et par stykk er jeg sikker på at de kommer til å bli solgt.
Da blir vel ikke hurtiglading mulig.  Bolt kommer med Type 1-kontakt i bilen, så da passer ikke europeisk CCS som er basert på Type 2-kontakt.
Renault Scenic E-tech fra 10/10 2024.
Opel Ampera-e 2017-2024, solgt etter 120000 km. Nytt batteri på tilbakekalling januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Gurba

Sitat fra: Arha på fredag 23. desember 2016, klokken 15:06
Da blir vel ikke hurtiglading mulig.  Bolt kommer med Type 1-kontakt i bilen, så da passer ikke europeisk CCS som er basert på Type 2-kontakt.

Går det ikke med en overgang heller?

jkirkebo

Sitat fra: Gurba på fredag 23. desember 2016, klokken 19:18
Sitat fra: Arha på fredag 23. desember 2016, klokken 15:06

Går det ikke med en overgang heller?

Finnes ikke, er neppe lovlig å selge eller bruke.

kaiat

Sørimport i Mandal annonserte noen e-Golf'er importert fra USA for en tid tilbake. Da gjorde de oppmerksom på at bilene hadde amerikansk hurtigladestandard, men du kunne få kjøpe et adapter mellom amerikansk og europeisk standard til kr 9.900. Jeg trodde først at de surret og at de egentlig tilbød en vanlig Type 2 til Type 1-kabel, men til den prisen kan det ikke være det. Om det er noe de har fått laget selv eller kjøpt, det vet jeg ikke.

jkirkebo

Gurba

Jeg bare mente at det finnes overganger så da finnes det kanskje noe som passer Bolt også.

kammiz

Sitat fra: jkirkebo på fredag 23. desember 2016, klokken 22:12
Sitat fra: Gurba på fredag 23. desember 2016, klokken 21:54
https://www.elbilgrossisten.no/products/type-2-til-type-1-ladekabel-32a-1-fas

Den der hjelper fint lite, gitt at du må ha med de to store CCS-pinnene i underkant.

Det stemmer ikke, du må ikke ha de to store ccs pinnene i underkant. Disse pinnene er kun i bruk på hurtigladestasjoner og på disse stasjonene er kablene alltid fast montert.

Her er kabelen du trenger for å kunne lade på semihurtige stasjoner rundt omkring i landet.

https://www.elbilgrossisten.no/collections/type-2-til-type-2/products/itt-cannon-type-2-til-type-2-ladekabel-32a-1-fas
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

kammiz

Sitat fra: nix på tirsdag 27. desember 2016, klokken 08:54
Det vil være lite lurt å hente inn en Bolt EV, fordi det vil ikke være mulig å hurtiglade den her i Europa med mindre noen kommer med en overgang fra Combo1 til Combo2.

Det kan jo hende der er mulig å bytte selve kontakten på bilen, ellers ender du nok med en bil som kun kan semihurtiglades. Et adapter mellom ladestasjon og bil høres litt skummelt ut. :P
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Griffel

Sitat fra: kammiz på tirsdag 27. desember 2016, klokken 10:59
Det kan jo hende der er mulig å bytte selve kontakten på bilen, ellers ender du nok med en bil som kun kan semihurtiglades.
Å kalle ca. 7kW for semihurtiglading er vel å overdrive?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

kammiz

Sitat fra: Griffel på tirsdag 27. desember 2016, klokken 12:17
Sitat fra: kammiz på tirsdag 27. desember 2016, klokken 10:59
Det kan jo hende der er mulig å bytte selve kontakten på bilen, ellers ender du nok med en bil som kun kan semihurtiglades.
Å kalle ca. 7kW for semihurtiglading er vel å overdrive?
det er det kontaktstandarden kalles på folkemunne. det har ikke noe med hva bilen klarer å ta imot. det beste man kan få på semihurtig er jo 32a 3-fas såvidt meg bekjent, som gir 22kw og som også er hva de fleste semihurtige kommersielle stasjoner tilbyr. ca halvparten av det vi idag kaller hurtig. det er riktig at bilen bare klarer å utnytte 32a 1-fas som gir ca 7kw, som er da bare en av de tre fasene som feks en tesla kan benytte.
Thomas Kamrud Jahnsen

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA