Tesla Motors: PLEASE stop lying about specifications (60 to 75 upgrade)

Startet av lunitiks, tirsdag 13. desember 2016, klokken 20:33

« forrige - neste »

Øyvind.h

Har lurt litt på om batteriets totale størrelse er nominell + brick eller om brick er inkludert i nominell. Hvis sistnevnte så stemmer det bedre med wk057s tall.

For min del var en del av poenget at 90`en faktisk hadde 5kWh mer enn 85`en. Dvs. at man fikk de ekstra kWh`ene man betalte for. Det har vist seg å stemme bra.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Cookie Monster

Håper ikke brick er inkludert for da er 85 pakken en veldig dårlig deal siden de fleste viser 76-77 i hva man kan bruke ink under 0 :P Forskjellen i kjørelengde forsvarer bare en forskjell på ca 5 kWh mellom 85 og 90.

Så brick på 4 kWh skal nok legges til.
2023 Model S Plaid
2024 Model 3 LR

hmre

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 16. desember 2016, klokken 12:23
Har lurt litt på om batteriets totale størrelse er nominell + brick eller om brick er inkludert i nominell. Hvis sistnevnte så stemmer det bedre med wk057s tall.

Noe rot er det ett eller annet sted. I følge dataene til Cookie, ser det ut som wk har lagt til brick protection i 85, men trukket ifra for 90.

wk057:
85/P85/85D/P85D – ~81.5 kWh total capacity, ~77.5 kWh usable
90D/P90D – ~85.8 kWh total capacity, 81.8 kWh usable

Cookie:
85: 83 kWh total, 79 kWh usable
90: 88,9 Kwh total, 84,9 kWh usable
2016 Tesla S90D Vin 117xxx

Cookie Monster

#48
Virker slik ja
Skal sies jeg bare har lest av så høyt som 79 på en 85 pakke. Som var en av de aller siste leverte 85. Det var en 85D og batteridelenummer viste at dette faktisk var en pakke med Ludicrous hw.

Ellers ligger de fleste 85 Dual på 77-78 som ganske nye.
2023 Model S Plaid
2024 Model 3 LR

GOS

Sitat fra: Muffinman på fredag 16. desember 2016, klokken 10:20
Sitat fra: amund på fredag 16. desember 2016, klokken 09:32
Som jeg har nevnt tidligere, husk at kapasiteten på et litiumbatteri avhenger av hvor fort du tapper det. NominalFullPackEnergy og andre målinger fra canbus er 1. kun ment for internt bruk (mtp nøyaktighet) og 2. i beste fall et guesstimate (coloumb counting f.eks.). Om eieren av bilen kjører dragrace hver dag (dvs trekker over 1000 ampere støtt) vil estimatene falle.

Men måten 'Ingineer' skriver det på virker det jo som han snakker om noe annet enn gradvis fall i kapasitet.
Dette handler vel ikke om totalkapasiteten til batteriet i kWh, men hvor stor strømstyrke som kan trekkes over et kort tidsrom tilsvarende en launch.

Jeg tror det Amund sikter til er at jeg med mine 77.8 kwh tilgjengelig (+ 4 kwh brick protection) kan kun klare å få dette ut i "Total energy used" om jeg belaster batteriet slik som "test-syklusen" for litium batterier er, altså under forholdsvis lav belastning (som vel hos Telsa S85 antagelig er konstant belastning på maks 10-12 kw). Om jeg kjører en tur med konstant forbruk på 20 kw så vil bilen stoppe før jeg har "Total energy used" på 77.8 kwh da det vil gå mer bort i "indre tap" enn det som ligger til grunn for beregningene av de oppgitte 77.8 kwh.

Jeg har en liten teori/mistanke om at det som folk leser av som "Charge total" og "Discharge total" kanskje kan henge sammen med dette tapet. Her er det som regel en forskjell på ca 5%, og jeg har da en teori på at jeg normalt kan klare å få i praksis ca 74 kwh ut av mitt batteri. Dersom jeg drar på mye så blir det mindre.

Så grunnet til at du bare får 69 kwh ut av ditt P85 batteri er at du sikkert ligger og akselerere fra 0 - 210 km/t hele veien og får mye mer indretap enn oss andre;-)
(Tror ikke siste del var så veldig holdbar teori)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

GOS

Sitat fra: Cookie Monster på fredag 16. desember 2016, klokken 12:45
Virker slik ja
Skal sies jeg bare har lest av så høyt som 79 på en 85 pakke. Som var en av de aller siste leverte 85. Det var en 85D og batteridelenummer viste at dette faktisk var en pakke med Ludicrous hw.

Ellers likker de fleste 85 Dual på 77-78 som ganske nye.

Mens min S85 RWD fra juni 2014 fortsatt har 77.8 (+4 kwh i brick protection), og er kjørt 34.000
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Cookie Monster

Er nok variasjon fra pakke til pakke samt bruk ;) Har lest 85 i så lite som 72-73 også.

Min egen P85D var 78 kWh etter 39 000km.




2023 Model S Plaid
2024 Model 3 LR

Cookie Monster

Mye superlading, ofte 100% SOC og hard bruk med høy hastighet over lengre tid ser alle ut til å være ganske negativ for batterilevetiden.

Jeg tror vi kommer til å se at flere og flere som bruker SC ofte vil få justert ned maks hastigheten til rundt 80 kW på SC. Allerede flere med 90 pakken som melder om det og tror ikke det er en bug men et bevist valg Tesla har gjort.
2023 Model S Plaid
2024 Model 3 LR

Muffinman

Sitat fra: Cookie Monster på fredag 16. desember 2016, klokken 13:11
Mye superlading  *snip* ganske negativ for batterilevetiden.
Dette en ganske motsatt konklusjon av hva som "gjaldt" for bare kort tid siden, hvor man hadde lest av en bil med høy km stand utelukkende ladet på SC med såpass høy restkapasitet at den ikke skilte seg fra den jevne hopen. Mer data å basere dette på nå?

Cookie Monster

#54
Har ikke mye data på det enda så kan verken si bestemt at det er skadelig eller ikke. Bare en bil er ikke nok til å komme med noe konklusjon siden den hadde man ikke lest av tidligere. Mulig den hadde høyt som ny også.
Men heller mer og mer mot at det ikke er det beste man gjør. Virker også som de nyere batteripakkene med ny cellekjemi ikke er like glad i det. Men dette krever mye mer datainnsamling over lengre tid for å få svar på.


Får nok svaret om noen uker hvis det viser seg at bla de med 90 som lader ofte på sc enda er begrenset. Da er det neppe noe sw bug men et bevist valg Tesla har gjort siden de har nok data til å mene det ikke er bra å lade veldig ofte med høy fart.
2023 Model S Plaid
2024 Model 3 LR

Hodetelefoner

Wk er en oppegående fyr. Men å legge til brick på en bil, trekke ifra på en annen? 
Det samme tullet han med ang motorstørrelse for litt siden.
Han kommer med mye smart, men plutselig noe random shit som er feil. Som han tviholder på :p 

Ang supercharging så har jeg sett at mange av de som klager ofte bare bor 10-15 min unna. Spesielt etter at Nebbenes kom. Ofte skriver de eventyr også... Forsvares med "var ikke sånn før". Bjørn Nyland hadde vel klaget hvis han bare fikk 60kWh når han turet rundt i helgene

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

MrBacardi

ja, Bjørn er vel cappet til 80 kW. Han har vel ikke enda fått noen offisiell tilbakemelding fra Tesla om hvorfor bilen lader saktere enn normalt.
MineBiler.no - Følg dine biler etter ditt eierskap
Jeg koblet Teslaen til Slack

2025 ID.4 Pro 4MOTION Highline - Utlevert jan 2025
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Øggen

Blir vel slik som det va sagt om taxifolket som va uønska på SC, han kjøre jo land og strand i næring han også.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Kim Kim

Å redusere ladehastighet for folk som bruker SC mye hjelper jo ikke akkurat på ladekøene som er så i fokus om dagen  ;D ;D ;D
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA