Tesla Motors: PLEASE stop lying about specifications (60 to 75 upgrade)

Startet av lunitiks, tirsdag 13. desember 2016, klokken 20:33

« forrige - neste »

Lynet

Er det noen som har sett at det står kWh på bakluken?
På min står det bare P85.
Tidligere kunne det omtrent vite motorstørrelse på BMW og MB, i dag stemmer ikke det heller....
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Øggen

Sitat fra: Lynet på torsdag 15. desember 2016, klokken 22:49
Tidligere kunne det omtrent vite motorstørrelse på BMW og MB, i dag stemmer ikke det heller....

Ka meina du P85 referera til da? 85 hk, 85 feil, 85 liter, 85 kg, 85 ???
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Spinner

Sitat fra: Lynet på torsdag 15. desember 2016, klokken 22:49
For å quote den andre topicen:

Sitat fra: Sven-E på fredag 16. desember 2016, klokken 01:06Stemmer rekkevidden?
Min ble oppgitt til 502km rekkevidde da jeg kjøpte.
Da bilen ble utlevert, klarte jeg så vidt 400km
Nå (etter 3 år og 50 000km) klarer jeg ikke 380km engang.
Typical rekkevidden stemmer meget bra, det er den jeg henviser til.

GOS

Sitat fra: Sven-E på fredag 16. desember 2016, klokken 01:06
Stemmer rekkevidden?
Min ble oppgitt til 502km rekkevidde da jeg kjøpte.
Da bilen ble utlevert, klarte jeg så vidt 400km
Nå (etter 3 år og 50 000km) klarer jeg ikke 380km engang.
Jeg synes du har vært med såpass lenge at du skal holde deg for god til å spille dum. Du vet at ene tallet er en Europeisk urealistisk norm som er enda verre enn Rated km. Om du skal sammenligne tall så får du nå være såpass real å bruke de riktige tallene. Slå bilen over på Rated så er dine 380 blitt 475 som da er betydelig nærmere 502. (Om du kjører rolig og pent så klare du faktisk mer enn 500 km i virkeligheten også.) Ikke driv å spre usannheter.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

lunitiks

@Ingineer på TMC-forumet påpeker at enkelte batteripakker automatisk reduserer ytelsen etter et bestemt antall launch. Ifølge ham en "teller" som slår inn etter X launcher.

Les selv hva han skriver her (sykt mye forumstøy mellom innleggene):
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/1870440/
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/1870618/
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/1870690/
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/1870726/
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/1870945/
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

Hmm, må sjekke dette nærmere. Driver og tester Tesla Scan som gir tall på "max drive power" og "max discharge power". Sistnevnte er nok hva pakken er begrenset til å levere, og varierer med temperatur og soc. På 85D makser den på 335kW, mens "max drive power" er begrenset til 325kW. Får vel ta en runde med P85`en også. Her har jeg tidligere sett 340kW faktisk effekttutak via linkmytesla, men blir interessant å se hva man leser ut via canbus.

Ser ikke hvilke pakker som potensielt er rammet av det som skrives på TMC. Nye eller gamle? Kjipt om det gjelder noen P85D da. Ytelse inndras etter noe bruk, leveres tilbake ved å kjøpe ludicrous.....

amund

Som jeg har nevnt tidligere, husk at kapasiteten på et litiumbatteri avhenger av hvor fort du tapper det. NominalFullPackEnergy og andre målinger fra canbus er 1. kun ment for internt bruk (mtp nøyaktighet) og 2. i beste fall et guesstimate (coloumb counting f.eks.). Om eieren av bilen kjører dragrace hver dag (dvs trekker over 1000 ampere støtt) vil estimatene falle.

Men måten 'Ingineer' skriver det på virker det jo som han snakker om noe annet enn gradvis fall i kapasitet.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

Cookie Monster

Er aks over tid i høyere hastighet som belaster batteripakken mest. 0-100 belaster bare maks en veldig liten stund helt mot slutten. Ved aks over lengre tid så er den gamle typen smeltesikring og kontaktor problemet.

Dette virker mer å være en fast teller som Ingineer skriver som går ut over hvor raskt man får moment/effekt i starten og tipper det har med enkelte serier av Drive Units å gjøre.

2023 Model S Plaid
2024 Model 3 LR

Muffinman

Sitat fra: amund på fredag 16. desember 2016, klokken 09:32
Som jeg har nevnt tidligere, husk at kapasiteten på et litiumbatteri avhenger av hvor fort du tapper det. NominalFullPackEnergy og andre målinger fra canbus er 1. kun ment for internt bruk (mtp nøyaktighet) og 2. i beste fall et guesstimate (coloumb counting f.eks.). Om eieren av bilen kjører dragrace hver dag (dvs trekker over 1000 ampere støtt) vil estimatene falle.

Men måten 'Ingineer' skriver det på virker det jo som han snakker om noe annet enn gradvis fall i kapasitet.
Dette handler vel ikke om totalkapasiteten til batteriet i kWh, men hvor stor strømstyrke som kan trekkes over et kort tidsrom tilsvarende en launch.

hmre

Sitat fra: lunitiks på tirsdag 13. desember 2016, klokken 21:43
Problemet ligger i Teslas spenstige måte å avrunde til nærmeste '5'

60 (orig)61 kWh totalt / ≈ 59 kWh utnyttbart
60 (nye, SW-begrensede)62 kWh utnyttbart
70 (orig)71 kWh totalt / ≈ 69 kWh utnyttbart
70 (nye, SW-begrensede)66 kWh utnyttbart
7575 kWh totalt / ≈ 73 kWh utnyttbart
8582 kWh totalt / ≈ 78 kWh utnyttbart
9086 kWh totalt / ≈ 82 kWh utnyttbart
Sitat fra: Muffinman på onsdag 14. desember 2016, klokken 18:08
Legge til om det skal være noen forskjell til 85.

Så utfra tallene mine har jeg i min 90D ifølge wk057 81,3 kWh utnyttbart, og 85,3 totalt? Er det ikke omvendt, at jeg har 85,3 kWh utnyttbart, og 89,3 totalt?

Cookie, du har jo lest av flere modeller, hva sier tallene på andre modeller i forhold til dette her? (I forhold til tallene wk057 oppgir.)

2016 Tesla S90D Vin 117xxx

Muffinman

Hehe, vi snakker litt forbi hverandre tror jeg. 90 skal ha rundt 85kWh utnyttbart ja.

hmre

Sitat fra: Muffinman på fredag 16. desember 2016, klokken 10:45
Hehe, vi snakker litt forbi hverandre tror jeg. 90 skal ha rundt 85kWh utnyttbart ja.

Ja, det er jo det jeg også mener :) Men det stemmer ikke med hva wk sier, derfor hadde det vært fint om noen kunne sammenlignet hva som er lest ut av Nominal Full Pack Energy på de forskjellige modellene.
2016 Tesla S90D Vin 117xxx

lunitiks

Sitat fra: Muffinman på fredag 16. desember 2016, klokken 10:45
90 skal ha rundt 85kWh utnyttbart ja.

Nyskjerrig på kilde. Både Jason og Ingineer bekrefter 82 utnyttbart på 90. Sier ikke at de må ha rett, mer er ikke akkurat n00bs disse to så de har forutsetningsvis gode kilder for sine påstander
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

Øyvindh er en kilde på forrige side :)

Tror forresten det kan være forskjell på 90-pakkene også, avhengig av når de bla produsert. Jeg tømte en tidlig 90 til bilen stoppet og målte energi påfylt. Sammenlignet med min egen 85D som har 77kWh utnyttbart konkluderte jeg med at 90`en har rundt 5kWh mer. Fire av dem over 0 og en ekstra i reserve i forhold til min egen bil. Øyvind sin bil kanskje nyere, men jeg ble litt usikker nå. Amerikanerene sine påstander stemmer jo faktisk med mitt eget høyst uvitenskapelige eksperiment.

Cookie Monster

Får ikke tallene til å stemme helt som wk057 oppgir med hva jeg og Sigurd har lest ut. Veldig nært men 90 pakken har noe mer.

85D/P85D er som oftest rundt 78-79 kWh som nye på kapasitet man kan bruke. Min egen er 77.9 nå etter 40k km og var rett over 78 første gang jeg leste den av. De eldre rwd 85 jeg har lest av er rundt 75-76 selv med rundt samme km stand. Så har enten blitt litt mer kapasitet på D batteriene eller tiden har gjort sitt.

Så 85 er altså i beste fall 79 + 4 = 83 kWh ink 4 kWh brick protection.

90 har 84-85 kWh som ny man kan bruke.

90 er da i bestefall 85 + 4 = 89 kWh. Men de fleste ligger rundt 88 kWh totalt ink brick.

Leser av akkurat på samme måte som wk057 gjør. Tipper han har lest av eldre biler eller at de har hatt mindre pga vært uheldig med celle sammensetting.

Her er data fra en 85D og 90D.

2023 Model S Plaid
2024 Model 3 LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA