Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Maset om å kjøpe den nyeste nye

Startet av tutti, mandag 12. desember 2016, klokken 07:08

« forrige - neste »

filtvet

Leste akkurat om en familie i Canada som hadde en 2018 Kia med defekt batteri. Ca. 200.000,- for nytt og bilen var utenfor garanti pga høy km....

Vaduz

Kjørt 50k i året da? 200k km er en del da, tror man må regne med havari også på ICE ved slike distanser.

coolhand

Jeg har en Merceds B 250 Electric.

Den har vel en realistisk rekkevidde sommerstid på 160 km, og ca 120-130 vinterstid (vestlandet har milde vintre). Den lader med maks 11kw (den har kun AC-lading).

Til mitt behov duger den helt utmerket. Den har god plass, god komfort. Det lengste jeg kjører med den er tur, med ca 10 mil en vei (med lademulighet på turmålet). Har aldri opplevd å komme til kort med bilen. Det verste jeg av og til må lide meg gjennom er et 20-minutters ladestopp for å ha nok strøm til å komme helt hjem.

Med den besparelsen jeg har kontra bensinbil er dette en no-brainer.

Poenget er nok at en bør velge bil ut fra behov. Mitt behov dekkes av denne bilen (og disse bilene er  litt undervurdert - i den prisklassen 80 - 150 000 finnes det ikke rimeligere biler med matchende komfort).

Er helt enig: Jeg kjøper bil etter behov, ikke for å ha det nyeste hele tiden. Mange som kjøper elbil bruker for mye penger på en batterikapasitet en egentlig ikke trenger. Tenk deg en Leaf med 270 km rekkevidde. Trenger en egentlig mer? De få gangene en må kjøre 40 -50 mil for dagen, så lar det seg gjøre å lade samtidig som en likevel tar en matpause/handlepause/etc.

Min påstand er at mange som har dyre biler med 500+ km rekkevidde betaler svært mye for en batterikapasitet de egentlig ikke trenger, eller kunne løst med litt lading underveis den sjeldne gangen en kjører veldig langt.
Peugeot Ion 2011

Ingeniøren

#33
Sitat fra: coolhand på torsdag 11. mai 2023, klokken 18:24Jeg har en Merceds B 250 Electric.

Den har vel en realistisk rekkevidde sommerstid på 160 km, og ca 120-130 vinterstid (vestlandet har milde vintre). Den lader med maks 11kw (den har kun AC-lading).

Til mitt behov duger den helt utmerket. Den har god plass, god komfort. Det lengste jeg kjører med den er tur, med ca 10 mil en vei (med lademulighet på turmålet). Har aldri opplevd å komme til kort med bilen. Det verste jeg av og til må lide meg gjennom er et 20-minutters ladestopp for å ha nok strøm til å komme helt hjem.

Med den besparelsen jeg har kontra bensinbil er dette en no-brainer.

Poenget er nok at en bør velge bil ut fra behov. Mitt behov dekkes av denne bilen (og disse bilene er  litt undervurdert - i den prisklassen 80 - 150 000 finnes det ikke rimeligere biler med matchende komfort).

Er helt enig: Jeg kjøper bil etter behov, ikke for å ha det nyeste hele tiden. Mange som kjøper elbil bruker for mye penger på en batterikapasitet en egentlig ikke trenger. Tenk deg en Leaf med 270 km rekkevidde. Trenger en egentlig mer? De få gangene en må kjøre 40 -50 mil for dagen, så lar det seg gjøre å lade samtidig som en likevel tar en matpause/handlepause/etc.

Min påstand er at mange som har dyre biler med 500+ km rekkevidde betaler svært mye for en batterikapasitet de egentlig ikke trenger, eller kunne løst med litt lading underveis den sjeldne gangen en kjører veldig langt.


Helt enig ! Problemet er at folk er så stressa i dag så å bruke en time til lading mm på veien er utenkelig, selv om de skal på hytta for å slappe av i flere dager...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

ToWalkOrDrive

Ja, og hvis en må lade ofte så kan en gjøre det til en opplevelse og ikke et ork. Husker da vi hadde bil som brukte lang tid på lading så hadde vi med fotball og skeinebrett til å leke med ungene på tur. Da ble både pausen og resten av turen mye triveligere. Er en alene så kan en jo ta med sko og klær for å gå seg en tur i stedet for å sitte og se på youtube/VG.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA