Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Citroën Berlingo - Peugeot Partner Electric

Startet av bno, søndag 08. november 2015, klokken 10:53

« forrige - neste »

bno

#15
Veldig takknemlig for denne informasjonen. Da skal forhandler få utført service før kjøp.
Igjen takk!

bno

Utvalget i bruktmarkedet er lite for denne type bil og årsaken er tilsynelatende lite nybilsalg. Noe som er forståelig med det alt for høye prisnivået (gitt avgiftsfritaket) som eksisterer med grunnpriser på 286000,- for Berlingo og 217000,- for Partner. Forskjellen her er uforståelig i seg selv. Prisnivå er kunstig høyt med tanke på hvor snau denne bilen er om man ser på hva man får med som standard på andre elbiler også med tanke på styring, app. navi etc etc. Er det bare jeg som overreagerer? Har lite lyst til å betale slik nybil pris med et potensiale for stort prisfall ved bruktsalg senere. Vanskelig å se for seg å regne hjem et nybilkjøp med så lite bakgrunnsdata. Noen synspunkter?

CitB59EL

Prisen er stiv! Jeg betalte selv 285000 for min med vinterdekk og lang utgave med alt av utstyr som gikk å få ved kjøpstidspunkt. Dette var ca 45000 kr over tilsvarende diesel utgave med samme utstyret.

Siden jeg kjører inn til Trondheim hverdag og kjører ca 10-12 mil pr dag vil jeg "tjene" inn bilen iløpet av 5 år pga utrolig mye bompenger(2000-4000 kr pr mnd) og i sparte diesel kostnader! Andre plasser i landet har ikke de samme gunstige forutsetningene(bompenger). Jeg kjører ca 25000 km pr år.

bno

Takk for info.
Forstå. Ikke vanskelig å regne hjem et slik kjøp helhetlig sett med disse parametre. Jeg får lete litt til etter en grei brukt til en grei pris. :-)

N00b

Vi har en 2014 Berlingo 3 seter EL i firmaet, tror vi betalte 175.000,- for den med vinterdekk, kjørt 3000km som demobil noen måneder, den har hurtiglading.   Kan sikkert skaffe flere til den prisen.

Den fungerer fint til småkjøring. Perfekt for områder med bomringer etc.
For dager med varmeapperat på (litt på iallefall) er ca 90km maks rekkevidde.
Holder du maks fart som er 115 kmt og har varme på så ikke påregn med mer enn 60km rekkevidde. 

Bilen har med andre ord et høgt forbruk, ligger i snitt på 2,2 kwh / mil (etter 14.000km) og det er høgere enn Teslaen som har 2,0.

Berlingoen tar hurtiglading via Chademo og den er begrenset av amper på 96. Den lar seg ikke påvirke av kalde / varme batterier men drar til med maks uansett. Prøvd idag i Moss.  Effekten batteriet tar til seg øker da med stigende spenning, typisk lave 320 i starten og økende etterhvert mens amperen holder seg på 96 hele veien til stopp på 80%.

Dette må slite umåtelig på batteriene sett i forhold til at den ikke tar hensyn til batteritemperatur eller at høgere spenning skulle gi lavere strømstyrke.
Teslaen får maks 118 kw (og det kun i området 0%-30% SOC), og det er 1,4 x batteristørrelse.
Berlingoen får 32 kw og det er samme forhold størrelse batteri/lading som Tesla og holder dette helt til 80%, men uten temperaturkontroll.

Jungeltriks er å skaffe deg en kraftig magnet, legg den på kontakten før du plugger den inn og vips lader den med 14A istedet for 8A.

N00b

Så for pendling om du ikke er garantert ladeplass på jobb så bør det ikke være mer enn 35km en vei

elektrolux

Da har Elbilhjelpen.no også anskaffet seg en slik i lang Berlingo utgave. La den ut på Nabobil i tilfelle noen skulle trenge en ultrapraktisk Elbil: https://nabobil.no/listings/2912-citroen-berlingo-2013-stavanger?

Meget godt fornøyd til nå. Skal definitivt sjekke drivakslinger og girolje at alt er på stell der. Resett av service er super enkelt: Hold inne trippteller knappen og sett på tenning. Serviceindikatoren teller da ned fra 10 og resettes om knappen ikke slippes opp. Mye penger å spare på å ta service selv. ;)

Bra stereo med bluetooth som en kan spille spotify/Dab etc trådløst over. Kikker på mulighet for å sette inn Webasto for å øke rekkevidden på vinterstid. Har nemlig en fra en Webasto fra en Reva liggende. Sub bass skal på plass, samme med reklame folie for firma.

Kjøpte den privat og fører km når jeg kjører for eget firma. Det blir enklere enn å forklare skattemyndighetene om at jeg bruker en av mine andre 15 elbiler når jeg kjører privat. Også mer økonomisk ( tror jeg ), enn påslag på inntekten.

Vurderer også et eller 2 Booster batteri innerst i varerommet for lengre turer. ( Ev. bak i det relativt store og stort sett ledige rommet under panseret )

Fint med 2,05m flatt gulv i varerommet om en skal på f.eks Roskilde festivalen

Ikke umulig at en reserve Brusa NG5 lader havner under panseret også for 2 fase lading. ( 2 x 14A ) Ofte finner en nemlig 2 schuko stikk, eller type 2 ved siden av hverandre og kan da halvere ladetiden.

Har hatt noen Berlingo og Partner Classic, og denne imponerer med skikkelige ytelser, Cruise control, ESP, ABS, Bluetooth sentrallås etc.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

N00b

Kjørte Oslo - Grimstad i går i frisk motvind. Forholdsvis varmt med +5 så jeg brukte kun setevarme.
Brukte aktivt lastebiler for slipstreaming så langt jeg kunne, ca 2/3 av tiden.

Det tok 5t 30 min mot normal 3t 45 min med Tesla fra Sjursøya til Grimstad.

90% batteri avreise Oslo, hurtigladet i Drammen (Statoil E18), Flykafeen Barkåker, Lasses og på Brokelandsheia.
Den lader maks 30kw på Chademo. Mulig det var litt raskere på Brokelandsheia.

Oppsummert så skulle bilen hatt dobbel så stor batteripakke. Men men :-)  Jeg kom da frem.

lincon

var så uheldig å krasjet med min partner, fantastisk hvor mye energi den bilen egentlig tar imot uten at man kjenner det innvendig,når jeg spurte verkstedet, de som tar takst, osv så vet de ikke mye om EL bil å reperasjoner på de. bilen gikk i automatisk nød/krasj modus. ble en front mot side kollisjon. noen som vet om det er lett å reparere eller må bilen sendes til sørnorge? forsikringen hadde ikke noe svar eller noe

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA