Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten rekkeviddetest (realistisk)

Startet av 1000kwh, lørdag 10. desember 2016, klokken 11:58

« forrige - neste »

EspenM3

Sitat fra: sven erik på tirsdag 13. desember 2016, klokken 12:58
mn står stdig vekk på 175 år jeg tar den  men har vel aldri kommet under 180  da hvar det kalt + kørt fort på mottorvei  og et pr stopp  på veien   
er spent på når det blir varmere i været om en  kommer  runt 27 til 28

Jeg kjørte en av preproduksjonsbilene (de uten varmepumpe) på 1,17 en høstdag det var tørt med temp mellom 8 og 10 plussgrader. Uten å bruke klima, stereo på 30 i volum og acc så tror jeg ned på 1 blank så absolutt skal være mulig. Blir spennende å se om noen i Norge greier å bikke 280km på sommerstid.

Inop

Sitat fra: Jorgen86 på tirsdag 13. desember 2016, klokken 06:51
Og til Mercedes da husk at denne ikke kan hurtiglades, mange hadde nok hatt en B klasse istedenfor ioniq I dag hvis det hdde vært en mulighet.

Hadde kjøpt B klasse for flere måneder siden hvis den hadde hatt hurtiglader :)
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

Øyvind.h

Sitat fra: Inop på tirsdag 13. desember 2016, klokken 13:51
Sitat fra: Jorgen86 på tirsdag 13. desember 2016, klokken 06:51
Og til Mercedes da husk at denne ikke kan hurtiglades, mange hadde nok hatt en B klasse istedenfor ioniq I dag hvis det hdde vært en mulighet.

Hadde kjøpt B klasse for flere måneder siden hvis den hadde hatt hurtiglader :)

Håper du har fortalt Mercedes det. Jeg møtte ikke forståelse for behovet der...
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

sven erik

Sitat fra: EspenM3 på tirsdag 13. desember 2016, klokken 13:24
Sitat fra: sven erik på tirsdag 13. desember 2016, klokken 12:58
mn står stdig vekk på 175 år jeg tar den  men har vel aldri kommet under 180  da hvar det kalt + kørt fort på mottorvei  og et pr stopp  på veien   
er spent på når det blir varmere i været om en  kommer  runt 27 til 28

Jeg kjørte en av preproduksjonsbilene (de uten varmepumpe) på 1,17 en høstdag det var tørt med temp mellom 8 og 10 plussgrader. Uten å bruke klima, stereo på 30 i volum og acc så tror jeg ned på 1 blank så absolutt skal være mulig. Blir spennende å se om noen i Norge greier å bikke 280km på sommerstid.

ka er spennende jeg har greid 16 mil med imiev  så sakal jeg vel greie mer en  28 på denne

Inop

SitatHåper du har fortalt Mercedes det. Jeg møtte ikke forståelse for behovet der...

Nei, er mer den bitre introverte typen som heller troller på facebook sidene deres og ber alle bekjente som trenger e-bil tips om å styre unna  ;D
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

Counterpointer

Sitat fra: Inop på tirsdag 13. desember 2016, klokken 14:39
SitatHåper du har fortalt Mercedes det. Jeg møtte ikke forståelse for behovet der...

Nei, er mer den bitre introverte typen som heller troller på facebook sidene deres og ber alle bekjente som trenger e-bil tips om å styre unna  ;D

rolandvg99

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 13. desember 2016, klokken 14:13
Sitat fra: Inop på tirsdag 13. desember 2016, klokken 13:51
Sitat fra: Jorgen86 på tirsdag 13. desember 2016, klokken 06:51
Og til Mercedes da husk at denne ikke kan hurtiglades, mange hadde nok hatt en B klasse istedenfor ioniq I dag hvis det hdde vært en mulighet.

Hadde kjøpt B klasse for flere måneder siden hvis den hadde hatt hurtiglader :)

Håper du har fortalt Mercedes det. Jeg møtte ikke forståelse for behovet der...

Omgrent like informativt som å spørre Renault om 40/60 baksette i ZOE: Non eller Nein alt etter som.
"I like soul with a capital S"

ProsjektX

Første lengre test ble fra Drammensområdet til Gardermoen. Ca -2 til 0 grader. 101km. Ved ankomst stod det 110km igjen, og 55% batterikapasitet. Klima på 21 og ellers bare cruise på 90/105, men litt trafikk på en lørdag så ACC ble kjekt. Så alt i alt ganske fornøyd
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

nr1rayner

Sitat fra: Vollis47 på lørdag 10. desember 2016, klokken 13:58
Etter mine beregninger gir det et forbruk på 14,7 kWt/100km. Det er vel ganske bra.
Det er vel omtrent samme forbruk som en Leaf vil ha på samme kjøring, UTEN varme.
Med varme ville nok Leafen hatt ca 18-19 kwt/100km.
Så ja, det er bra  :)

Det er tydelig at ingen av dagens biler kan måle seg med Ioniq, uansett hurtiglader eller ikke.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

moby666

Kjørte Oslo - töckfors tur/retur på mandag. Startet med 100%( forvarmet) og hadde 14% ved retur i Oslo. Kjørte ca 5-10 kmt over fartsgrense,  dvs endel i 120kmt (på speedometeret), men også endel rundt 80 kmt. 21 grader i bilen. Strekning totalt 20,5 mil. Utrolig fornøyd med dette.

rolandvg99

Sitat fra: nr1rayner på onsdag 21. desember 2016, klokken 22:03
Sitat fra: Vollis47 på lørdag 10. desember 2016, klokken 13:58
Etter mine beregninger gir det et forbruk på 14,7 kWt/100km. Det er vel ganske bra.
Det er vel omtrent samme forbruk som en Leaf vil ha på samme kjøring, UTEN varme.
Med varme ville nok Leafen hatt ca 18-19 kwt/100km.
Så ja, det er bra  :)

Det er tydelig at ingen av dagens biler kan måle seg med Ioniq, uansett hurtiglader eller ikke.

Leaf kan kjøres økonomisk så lenge en holder seg unna bakker og motorvei. Kjørte Notodden-Siljan-Tønsberg-Kongsberg-Notodden forrige helg med snittemp på -2°C. Snitt fram til Kongsberg var 14,6 med varme i bil på 21°C. Snittet økte til 15,1 etter en nervepirrende tur til Notodden rundt Bolkesjø hvor Leaf, etter 2 mil med stigning til 500 m.o.h. viste 18 km rekkevidde på GOM med 27 km igjen å kjøre. Hadde akkurat ladet til 60% på Kongsberg med 100 km på GOM og regnet med at det skulle gå glatt. Fra 500 m.o.h. og hjem gikk det derimot lite strøm og jeg endte på 56 km på GOM og 32% batteri. Som sagt Leaf og stigning er sjanseløst. Kjørte strekning Notodden-Kongsberg med Ioniq med et snitt på 14,4 uten problemer.
"I like soul with a capital S"

Emil Nyström

Sitat fra: moby666 på torsdag 22. desember 2016, klokken 00:01
Kjørte Oslo - töckfors tur/retur på mandag. Startet med 100%( forvarmet) og hadde 14% ved retur i Oslo. Kjørte ca 5-10 kmt over fartsgrense,  dvs endel i 120kmt (på speedometeret), men også endel rundt 80 kmt. 21 grader i bilen. Strekning totalt 20,5 mil. Utrolig fornøyd med dette.

Va det med piggedekk? Jag har väldigt svårt å komma ner i den föbrukningen med mina Hakka8. Kanske är det fälgarna som har högt luftmotstånd också. Vid -1grad och snitt 75kmh ligger jag på 1.6 i bästa fall.

Inop

SitatVa det med piggedekk? Jag har väldigt svårt å komma ner i den föbrukningen med mina Hakka8. Kanske är det fälgarna som har högt luftmotstånd också. Vid -1grad och snitt 75kmh ligger jag på 1.6 i bästa fall

1.6 var da veldig høyt. På turer med rundt 0 grader ute har jeg vært nede i 1.3 med R2 dekk på originale felger.

Du kjører i ECO, ikke sant?
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

Emil Nyström

Sitat fra: Inop på torsdag 22. desember 2016, klokken 08:07
SitatVa det med piggedekk? Jag har väldigt svårt å komma ner i den föbrukningen med mina Hakka8. Kanske är det fälgarna som har högt luftmotstånd också. Vid -1grad och snitt 75kmh ligger jag på 1.6 i bästa fall

1.6 var da veldig høyt. På turer med rundt 0 grader ute har jeg vært nede i 1.3 med R2 dekk på originale felger.

Du kjører i ECO, ikke sant?

Ja jag kör i ECO och frirullar så ofta det går. 1.54 va lägsta jag varit på med snittfart 75.

Inop

Neste gang du er ute og kjører kan du hente opp skjermbildet som viser hva strømmen blir brukt til og sjekke hva det er som bruker strøm.

Hvis klimaanlegget ligger på over 1 kw etter at det har varmet seg opp kan det kanskje være noe galt med varmepumpen?

Hvis klima og elektronikk ligger under 1 kw er det selve kjøringen som drar strøm og da er det kanskje bare dekk og rullemotstand som varierer fra bil til bil (i tillegg til sjåføren som trykker på gasspedalen da). Du kan jo kjenne om felgen er varm etter å ha kjørt litt i tilfelle det skulle henge på noe brems, men det tviler jeg vel på.
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA