Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ustabil DAB-dekning

Startet av Uppen, mandag 04. februar 2019, klokken 15:06

« forrige - neste »

Uppen

Hei folkens,

Har over lengre tid opplevd dårlig DAB-dekning. Trodde inntil nylig at dette var normalt siden DAB-nettet er ræva. Nå har jeg kjørt samme rute med to andre biler, en rute der jeg normalt sett mister DAB-signalet i e-up'en 10-15 ganger (som regel 2-5 sekunder hver gang). Opplevde ikke ett eneste signalbrudd med disse bilene (Skoda Octavia og Zoe)!

Begynner derfor å lure på om det er noe galt med antenna... Noen andre som har opplevd lignende problemer? Bilen er riktignok liten, men det bør vel være plass til stor nok antenne  ::)

nortrahof

Har du dashcam?
Antenneforsterkeren i E-UP er nok så breibandet og har som de fleste antenneforsterkere forsterkningsregulering (slik at den ikke "går i metning"). Det kan være at 2,4GHz til dashcam setter ned forsterkningen til antenneforsterkeren? Det er "vanlig" på biler med dashcam. Andre ting som kan innvirke, er mobiltelefon/CarNet som inneholder transmittere.

- Ellers skal antenneplasseringen på E-UP være nok så bra.
Lån en E-UP fra forhandleren og kjør samme ruten. - Er det forskjell, så er det nok antenneforsterkeren?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

tolapet

Hadde samme problem med min 2015 modell E-UP i Bergen. Kjører nå 2014 modell Golf,(ikke E), med original DAB+, den har INGEN problemer, på samme rute.
Så E-UP'n haren "hikk-up" når det gjelder DAB. Var og i kontakt med Møller Nesttun, de påstod at sånn var det bare.....

Uppen

Har ikke dashcam nei.

Jaja, får fortsette å bruke nettradio! Fungerer førtito ganger bedre  :laugh:

Elmo

eUp HAR dårlig DAB. Sånn er det bare.  Og Møller sier at det er ingenting feil. 
Konklusjon:  it's not a bug, it's a feature  :-1:
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

nortrahof

Jeg hadde tidligere en E-UP og jeg har nå en E-Golf.
Disse bilene faller DABen ut på samme sted og er "borte" like lenge. - Ikke noe forskjell på de 2 bilene jeg har hatt/har.
De fleste "tunere" for DAB+ er fra Frontier Silicone. De lager inngangskretsen også. Disse "tunere" som brukes av radiofabrikkene er faktisk de samme, enten radioen er rimelig eller kostbar. DAB+ er i verdensmålestokk lite utbred,t så det er få produsenter av tunerchiper slik at konkurranse om følsomhet og andre tekniske spesifikasjoner, er liten.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Elvis73

#6
Vår e-Up tilbringer livet sitt i Trondheimsområdet. Jeg opplever også at DAB faller ut enkelte korte perioder, men opplever det ikke som plagsomt. Hvis man skal se etter svakheter, er det nok antennen og kabelen fra antennen til DAB-tuneren som er stedet å begynne. På fossilbilen har jeg montert et Tiny C6 DAB-adapter til kr 499,-, men investerte i en god vindusantenne som er montert i det ene sidevinduet i bagasjerommet og jordet mot karosseriet. Jeg mener at jeg har færre utfall i fossilbilen enn i e-Up'en uten at jeg har gjort noen nøyaktige målinger av dette.

Elmo

Jeg har egenmontert Tiny C3 DAB-adapter i en bil og C6 i en annen bil, og jeg har original DAB+ i en tredje bil. Ingen av dem oppfører seg i nærheten av så dårlig som i eUp'n som Møller mener er helt OK.

eUp'n bryter flere ganger i alle tunneler i Oslo. Hvis jeg reiser til Drammen så henger den seg på Buskerud sendere så jeg omtrent ikke har radio på flere timer når jeg kommer tilbake til Asker.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Typhoon7

Vi hadde samme utfordring med vår e-up!.

Da Møller ikke "klarte" å finne noen feil, så ga jeg dem kjøreruter, de kunne testekjøre. Når signalene falt ut 15-20 ganger mellom Oslo og Sandvika på ulike veier, så konkluderte de også med at det var noe feil.

Antenne ble byttet og problemet ble løst. Mulig de byttet kablingen også. Det er fortsatt ikke like bra som i vår andre bil, men vesentlig bedre enn det det var.

ReneM

vi hadde samme problem. Her er en enkel test:

Hold menu knappen inne i ca. 5-10 sekunder. Etterpå kan du trykke på en piltast og velge forskjellige ting. Jeg mener det er under DAB du finner signalkvalitet og antennastatus.

Vår bil viste antenna: aus etter at møller byttet antenne og ledning under garanti viste den antenna: ein. Deretter aldri opplevd problemer med DAB.
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

Elmo

Sitat fra: ReneM på torsdag 07. februar 2019, klokken 23:03
Hold menu knappen inne i ca. 5-10 sekunder. Etterpå kan du trykke på en piltast og velge forskjellige ting. Jeg mener det er under DAB du finner signalkvalitet og antennastatus.
Ja jeg vet om den testen og gjorde den flere ganger de første par årene. Min var "ein" hver gang.  Skulle ikke forundre meg om det er den eneste sjekken Møller gjøre ved klager :-1:
Hadde vært bedre om svaret ikke var binært, men viste en signalverdi
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

ReneM

Sitat fra: Elmo på fredag 08. februar 2019, klokken 10:23
Sitat fra: ReneM på torsdag 07. februar 2019, klokken 23:03
Hold menu knappen inne i ca. 5-10 sekunder. Etterpå kan du trykke på en piltast og velge forskjellige ting. Jeg mener det er under DAB du finner signalkvalitet og antennastatus.
Ja jeg vet om den testen og gjorde den flere ganger de første par årene. Min var "ein" hver gang.  Skulle ikke forundre meg om det er den eneste sjekken Møller gjøre ved klager :-1:
Hadde vært bedre om svaret ikke var binært, men viste en signalverdi

For ikke du det opp da? Jeg får opp signalkvalitet og signalstyrke i tillegg. Kvalitet har altid vist «good» hos oss, men styrke ble mye mye bedre etter antennabytte.
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA