Bompenger i tr.heim??

Startet av Rolf Marius, tir 06. des 2016, kl. 23:22

« forrige - neste »

Rolf Marius

Fikk meg en fin regning i posten isted.. bompengepsseringer i tr.heim mot Stjørdal (tur til åre)

Står til og med EL på fakturaen.. dette må være en dårlig spøk...
S85
3M wrapped Satin Frozen Vanilla White

aness

Brede

Fikk sist jeg kjørte til Åre jeg også..
Med brikke og fritak via Fjellinjen. Må være noe slags glipp i fritaksordningen mellom selskapene der. Gadd ikke å styre med det, betalte kronene.

Øggen

Dessverre MÅ du ha brikke/avtale med et bomselskap(samme ka for ett) for å kjøre gratis.
Gikk på den feilen sjøl på første bil.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Rolf Marius

Når man ikke bor en plass til daglig med autopass og bom er det helt bak mål å kunne vite det. Reiser man da Norge på langs må man ha en brikke for hver jævla plass å da eller...
S85
3M wrapped Satin Frozen Vanilla White

Øggen

Nei, det holde med en (1) avtale med ett selskap. Selskapet kan du velge sjøl. Om du f.eks bor på Hamar, kan du velge et selskap i finnmark for den del. Viktig e at du har ei brikke, og når du kjøre igjennom en bom registreres den og dei ser at det finns en avtale på det reg.nr. Da e alt iorden.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Muffinman

Må ha fritaksavtale, ja. Det ordner du på bomselskapets nettsider. Må levere kopi av vognkort. Jeg passet på å ordne det før levering av nybil slik at det ikke ble noe å betale på veien hjem.

Øyvind.h

Sitat fra: Øggen på tir 06. des 2016, kl. 23:41
Nei, det holde med en (1) avtale med ett selskap.
Og ikke minst - har man brikke eksempelvis fra Fjellinjen kan man bruke den blant annet på broen i danmark, for å kjøre på ferge i Danmark/Sverige der det brukes Brobizz etc.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

TB

Planen er at de tskal bli færre selskap, men det tek sin tid...

SitatFærre bompengeselskap
I dag er det om lag 60 bompengeselskap. Antall selskap skal reduseres slik at det blir fem selskap som skal stå for bompengeinnkrevingen i fremtiden. Samferdselsdepartementet er i dialog med fylkeskommunene om hvordan dette kan gjøres i praksis. Selskapene skal eies av fylkeskommunene.
https://www.regjeringen.no/no/om-regjeringa/solberg/Regjeringens-satsingsomrader/Regjeringens-satsingsomrader/regjeringen-vil-bygge-landet1/Bompenger/id753192/
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

DagfinnN

Er du sikker på at man må registrere seg lenger?
Da jeg hente Tesla i Drammen i fjor kjørte jeg rett hjem til Molde. Ingen bompenger kom og ikke varslet jeg noen heller.
Jeg har en god stund etter at jeg har fått bilen registrert meg i autopass. Trenger ikke vognkort, kun oppgi reg.nr. Har aldri hatt bompengebrikken i bilen. Kjørte i sommer "overalt" i Sør-Norge. Ikke en regning om bompenger har kommet. Min datter var i Tr.heim med Tesla i juni. Ingen regning.
Var i Tr.heim med fossilen i august. Den regninga har kommet :)
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

DagfinnN

Hvis du tar kontakt med selskapet, sender de kreditnota.
Merkelig selskap dette. Har aldri opplevd dette selv uten å ha registrert meg. Jeg har det nå, men kjører aldri med brikke i bilen.

aness

Sitat fra: DagfinnN på ons 07. des 2016, kl. 09:17

Reglene sier at du får fritak hvis du er registrert som elbil.

Ref manglende bruk av brikke så ser ikke bomselskapene forskjell på en registert bil uten brikke og en registrert bil hvor de ikke får lest brikken.

Personlig så mener jeg at det minste man kan gjøre når man slipper å betale er å ha brikken klistret fast øverst ved siden av speilet.
Man trenger jo ikke lage merarbeid for dem.

fonberg

Sitat fra: DagfinnN på ons 07. des 2016, kl. 09:17
Da jeg hente Tesla i Drammen i fjor kjørte jeg rett hjem til Molde. Ingen bompenger kom og ikke varslet jeg noen heller.
Jeg har en god stund etter at jeg har fått bilen registrert meg i autopass. Trenger ikke vognkort, kun oppgi reg.nr. Har aldri hatt bompengebrikken i bilen. Kjørte i sommer "overalt" i Sør-Norge. Ikke en regning om bompenger har kommet. Min datter var i Tr.heim med Tesla i juni. Ingen regning.
Var i Tr.heim med fossilen i august. Den regninga har kommet :)

Man må i prinsippet fortsatt registrere seg, ja. Jeg omregistrerte brikken først noen dager etter jeg fikk nybilen i mai, og tidligere i høst kom det en faktura for perioden fram til jeg omregistrerte. En mail til bomselskapet jeg bruker (Vegamot), og de slettet fakturaen.

Har også fått faktura tidligere med gamlebilen for passeringer på andre kanter av landet, pga. mitt selskap ikke hadde haket av for alle de andre bomselskapene på mitt abonnement. En mail til mitt selskap med faktura vedlagt, og fakturaen ble slettet.

Som det sies lenger opp her; én brikke skal være nok selv om det pr. i dag er (alt for) mange bomselskaper.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

Jejl

Jeg har kjørt med brikken i bilen utilgjengelig for registrering i over 3 år nå. Har ikke sett noe faktura, så kanskje dataprogrammererne (i sørnorge) har brukt noen sekunder på datasystemet for å utelukke at biler med EL-skilter får tilsendt fakturaer, noe som selvsagt er fordyrende for hele bompengesystemet.

DagfinnN

For håpe du har rett.
Jeg ønsker ikke å lage merarbeid for noen. Men å programmere om avleserprogrammet til å ikke sende faktura til EL - EK osv er det som krever minst arbeid.
Det er mye mer arbeid å sende brikke til alle EL - EK enn kun å ta dette via avleser.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA