P85D- rettssaken- med referater

Startet av Havebigfun, tirsdag 06. desember 2016, klokken 17:07

« forrige - neste »

Griffel

#60
Sitat fra: Kim Kim på fredag 09. desember 2016, klokken 23:54
Hvor mange HK havner P100D på i disse utregningene for å sammenligne da?
Den gjør jo sprinten på 2,7 så holder matten deres vann?  Isåfall har den vel over 700 HK
Det kommer som du ser ann på friksjonskoeffisienten på banen den testes på.
Det matten viser er at det er mulig med ca 470hk begrensning på en bane omtrent som god litt slitt tørrasfalt og gode dekk å komme i mål på 3,3sek og at samme doning med 700hk kan greid det raskere forutsatt at bilen er designet for dette.

Er friksjonen bedre kan tallet bli lavere.
Jeg vil påstå at 2,7sek fra 0-100km/h ikke lar seg gjøre på vanlig asfalt og normale dekk uansett motorstyrke på biler med normalt utseende.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Thor2014


jlan

Sitat fra: Griffel på lørdag 10. desember 2016, klokken 00:15
Slike ting gjør det unyttig å sammenligne tall for effekt for ulike motortyper. Moment er også et meningsløst tall. En momentkurve gir en mening om en også kjenner gearing og hjuldiameter.
Kanskje ikke riktig tråd, men jeg tror det trengs enda mer av slik informasjon og utregninger. Spesielt for hybridbiler er det som du påpeker mye feilinformasjon. For eksempel å summere moment for motorer som har en helt forskjellig totalgearing.

Det er også interessant det du påpeker, at for akselerasjon ved hastigheter 0-100 har vi nå nådd en grense hvor det er dekkfriksjon som har mest å si. (så lenge det ikke introduseres downforce eller propeller).

For denne saken ville jeg brukt som argument at ved hastigheter 120+ km/t vil en bil med 700hk skille seg betydelig fra en med 450.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Griffel

#63
Sitat fra: jlan på lørdag 10. desember 2016, klokken 09:48
For denne saken ville jeg brukt som argument at ved hastigheter 120+ km/t vil en bil med 700hk skille seg betydelig fra en med 450.
Det er helt riktig. Men igjen avhengig av effektkurvene til motorene. Dette forutsetter at effekten ikke reduseres vesentlig etter maksimalverdi. Denne typen elmotorer har gjerne et nogenlunde konstant moment uavhengig av turtall opp til en maksimalverdi hvor etter momentet synker og effekten er nogenlunde konstant over et området før effekten også synker.

En fossilmotor med trinnløst gear er noe annet, den vil kunne levere maksimaleffekt så langt opp i hastighet som gearet tillater.
Eller vanligvis mindre dersom gearet er justert for økonomi.

Tall for maksimaleffekt og moment oppgis først å fremst av hensyn til bilskribenter. Så lenge de ikke kombineres med turtall, akselerasjon og hastighet har de begrenset nytte.

Motordata testes etter normer, data for energiforbruk CO2 utslipp effekt osv. stemmer normalt dårlig med hva en opplever.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#64
Grunnleggende:
Krav til effekt: P=m*v*a
m bilens masse i kg.
v bilens hastighet i m/s
a akselerasjon i m/s2 (Tyngdens akselerasjon i Oslo g=9,82m/s2
P =effekt i W (1000W = 1kW)

Sammenheng mellom motorens effekt og moment.
P=t*2*pi*rpm/60
t=dreimoment i N (newton)
2*pi*rpm/60=rotasjonshastighet i radianer/sekund

Betrakter en disse og vet at akselerasjon er begrenset av risiko for spinn ser en at effekten har liten betydning ved lave hastigheter, og at motoren leverer lite effekt ved lave turtall. Så alt prat om full effekt fra start er tull uansett biltype.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jlan

Hvis disse kurvene er til å stole på, så ser det ut til at effekten begynner å reduseres ved ca. 120 km/t, men ihvertfall mellom 80km/t og 120km/t må det forventes noe nær maksimal effekt.
https://i.stack.imgur.com/e98Er.png

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Griffel

Sitat fra: jlan på lørdag 10. desember 2016, klokken 11:27
Hvis disse kurvene er til å stole på, så ser det ut til at effekten begynner å reduseres ved ca. 120 km/t, men ihvertfall mellom 80km/t og 120km/t må det forventes noe nær maksimal effekt.
https://i.stack.imgur.com/e98Er.png
Jeg vil si fra 70 til 115 km/t
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jlan

Sitat fra: Griffel på lørdag 10. desember 2016, klokken 11:34
Jeg vil si fra 70 til 115 km/t
Ja, det kan vel være mer riktig. Men ikke alle varianter av Tesla S klarer å komme opp i 1.1g ved lave hastigheter. Jeg har regnet litt på det før: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,30142.msg517106.html#msg517106

- slutt fra meg i denne tråden :).
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Gressvikingen

Det er ikke 0 til 100 som er den største skuffelsen,
men 60 til 130.

0 til 100 duger for de fleste formål selv om bilen underpresterer her også.
For meg var skuffelsen stor i de høyere hastighetsområdene,  spesielt etter min tidligere erfaring med P85+,  og også annen bil i tilvarende vektsklasse med 550 hk.
Det er her det store gapet i effekt tilsynegjør sin store negative virkning. I dette hastighetsområdet er det relativt liten forskjell i akselerasjon.  Det var opplagt ikke forventet....  og hvorfor skulle det være det?
P85D"+"

Bowers

Forlik inngått i dag. Eierne får 65k eller kan velge mellom diverse andre løsninger som f.eks aktivering av ludicrous mode.

Smart av Tesla (i tolvte time)

Øggen

Men det gjelde kun 10stk? Resten e fortsatt saksøkt av Tesla?
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

turfsurf

Det synes jeg var ett godt forlik. Bilen kan få ytelsen som forespeilet, eller diffen ned til 85D blir mindre.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Bowers

De fleste i gruppesøksmålet skal ha gått med på Tesla's tilbud og er vel da ute av saken. Tipper vel at Tesla trekker alle mot-søksmål og lar saken dø med dette...


GOS

#74
Sitat fra: Bowers på søndag 11. desember 2016, klokken 19:47
Forlik inngått i dag. Eierne får 65k eller kan velge mellom diverse andre løsninger som f.eks aktivering av ludicrous mode.

Smart av Tesla (i tolvte time)
Om jeg ikke husker feil når debatten var som heteste i fjor så sa jeg at det ender nok med halve differansen til S85D prisen og det var vel det det ble
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA