Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

80kw hurtiglading bekreftet

Startet av kammiz, tirsdag 06. desember 2016, klokken 06:35

« forrige - neste »

Ipadjove

Å få lade på fergene hadde vert flott. F.eks lade Ampera-e på fergen Ampere :) Noen fergekaier har hurtiglader men da risikerer man å stå over en ferge.

erato

Sitat fra: Ipadjove på lørdag 10. desember 2016, klokken 19:05
Å få lade på fergene hadde vert flott. F.eks lade Ampera-e på fergen Ampere :) Noen fergekaier har hurtiglader men da risikerer man å stå over en ferge.
Jeg tror fergene har nok med å få ladet egne batterier om de ikke skal tømme de over i elbiler under overfarten.

Hansi

Jeg vil også kjøpe den uansett pga. batteristørrelsen, men jeg blir skuffet om det ikke blir mulighet for raskere enn 50kW hurtiglading.

Som de skriver her på Electrek:
SitatWhile this might seem trivial on the surface, it is actually quite a big deal. The difference between 50kW and 80kW is a significant 60% increase. To put that into a real world scenario, imagine you want to fill up 2/3rds (40 kWh or 158 miles range) of the Bolt's 60 kWh, 238-mile battery pack:

80kW, that takes 30 minutes
50kW, that takes 48 minutes
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Counterpointer

#18
Sitat fra: Hansi på søndag 11. desember 2016, klokken 00:07
Jeg vil også kjøpe den uansett pga. batteristørrelsen, men jeg blir skuffet om det ikke blir mulighet for raskere enn 50kW hurtiglading.

Som de skriver her på Electrek:
SitatWhile this might seem trivial on the surface, it is actually quite a big deal. The difference between 50kW and 80kW is a significant 60% increase. To put that into a real world scenario, imagine you want to fill up 2/3rds (40 kWh or 158 miles range) of the Bolt's 60 kWh, 238-mile battery pack:

80kW, that takes 30 minutes
50kW, that takes 48 minutes
Skavisee........

Lading med 50 kW mulighet = 48 min

Lading med 80 kW mulighet = 48 min

fordi det er ikke ladere som lader mer enn 50 kW

Du trenger ikke bli så skuffet Hansi

Edit ; lanserer Tesla CCS plugg og tilgang for andre på sine SC i 2017 skal jeg gladelig spise hatten min og holde munn i to måneder

Hansi

Hehe.. Kanskje ikke akkurat nå, men hvor mye tør du vedde på at det ikke vil være en del 100kW+ ladere i 2018 knut.aulie? ;)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

turfsurf

100kW+ ladere er jo lansert av de "store" allerede. Må jo ha det hvis SUVene til Audi, MB og Jaguar skal kunne brukes. Tesla har allerede begynt arbeidet med betalingsløsning, så CCS kommer nok på nye SC etter hvert. Men du skal ikke se bort i fra at det kommer CCS port på Model 3, og ett CCS adapter til eksisterende S og X. Når CCS blir bra nok på effekt og utbredelse, så kommer nok Tesla til å skalere ned utbyggingen av SC stasjoner.

Så hurtigere CCS er nok ikke så langt unna.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

3irikur

Det er litt trist om vi ikke får tilgang til raskere lading, men det er ikke noen dealbreaker for meg. 45min stopp med 50KW er nok så lenge jeg kommer til å stoppe etter tre timer i bilen uansett :)
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Counterpointer

Sitat fra: Hansi på søndag 11. desember 2016, klokken 00:25
Hehe.. Kanskje ikke akkurat nå, men hvor mye tør du vedde på at det ikke vil være en del 100kW+ ladere i 2018 knut.aulie? ;)
Jeg slår til og setter 100 kr

moby666

Det finnes vel 3 100 kw ccs ladere allerede i Norge

Counterpointer

Sitat fra: moby666 på søndag 11. desember 2016, klokken 22:01
Det finnes vel 3 100 kw ccs ladere allerede i Norge
Derav emoticonene
Dog har AR antagelig ikke har lenge igjen som selskap og du får ikke 100 kW på dem heller, sier de som har prøvd.

(Håper de synes på andre plattformer enn den jeg bruker, vet at jeg ikke ser signatur som folk har på PC)

ApeX

Sitat
– Chevrolet Bolt og Opel Ampera-e er identiske, og de kan begge lade med maksimalt 50 kilowatt effekt.

Det sier dr. Ralf Hannappel, sjef for Opels elektrifisering, til Teknisk Ukeblad.

Også batteriet i disse bilene er identiske. De lages av LG Chem og har en energikapasitet på 60 kWh. Batteriet består av 288 celler fordelt på 5x2 moduler og veier cirka 430 kg. Batteriet er plassert i gulvet som en integrert del av chassis.

– Men hvorfor skriver dere om 80 kilowatt-lading i håndboka til Bolt?

– Saken er at det allerede finnes en del hurtigladere i USA som kan levere maksimalt 80 kilowatt. Det skal bygges flere slike stasjoner også. Grunnen til at dette nevnes i manualen, er for å forsikre de amerikanske Bolt-kundene om at de kan benytte disse laderne også. Men det betyr altså ikke at bilen er i stand til å ta mer enn 50 kilowatt, understreker Hannappel.

http://www.tu.no/artikler/ampera-e-far-samme-lading-som-bolt/366087
NIO ES8 Signature  |01.2023
Tesla Model 3 LR     |06.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

kammiz

Kan det være 80kw maks allikevel?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Øyvind.h

I de ladesesjonene som er blitt dokumentert så langt utnytter vel ikke Bolt engang maks potensialet i 50kW laderne?
Eller har jeg sett feil?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

kammiz

Men de har jo ikke prøvd på bedre ladere enn 50kw enda. Så derfor oppfordrer de noen til å prøve 100kw ladere i Norge.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Counterpointer

Dette burde snarest sendes som forespørsel til Stein Pettersen i Opel Norge! Han svarer veldig raskt på messenger.
De har jo biler tilgjengelig nå så det må være en smal sak å ta seg til Vestby og sjekke AR laderen der.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA