Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Noen spørsmål om evalia

Startet av Trikkern, søndag 04. desember 2016, klokken 13:31

« forrige - neste »

Trikkern

Da familieøkelsen nærmer seg med stormskritt begynner det  nå og haste med ny bil  :( vi skal kun ha en bil og sta som jeg er skal jeg helst ha elektrisk eller absolutt til nød plug in hybrid  :) og dette uten å sprenge budsjettet. 3 år gammel tesla til en halv million er ganske uaktuelt  :) derfor har jeg sett litt på brukte evaliaer på Finn. Ser at man kan få relativt nye biler til ca 200k. Tanken er å beholde bilen i 1-2 år frem til det kommer noen bedre alternativer med lengre rekkevidde eventuelt når de 2 eldste ikke trenger barneseter lenger.  Har behov for 1 bakovervendt og 2 fremovervendte seter. Eldstemann er 6 1/2 år så trenger nok sete 1,5 år til.

Følgende spørsmål dukker da opp.

1. Er det plass til 3 barneseter i 5 seteren? Trenger kun isofix på et sete til nød.

2. Er alle bilene utstyrt med batterivarmer så hurtiglading går like raskt på vinterstid? Har lånt en leaf siste måneden og var overrasket over at ladingen gikk såpass trengt allerede ved -1. (40min for 60%)

3. Hva er reell rekkevidde vinterstid ved motorvei 90-95km/t? Samboeren min er skeptisk til rekkevidden og vil ihvertfall kunne kjøre til søsteren sin (ca 8 mil )uten å måtte stoppe for å lade. Lengre kjøreturer skjer stort sett på sommerstid. Da er vel rekkevidden noe bedre samtidig som vi eventuelt kan leie bil/ta tog på disse turene.

2017 Model X75D.
2014 Nissan e-NV200 Varebil. 
2015 Mercedes B Electric Drive. Solgt
2013 Toyota Rav4 EV. Solgt
3,9kw solceller på taket.

Leo van Baal

Veit ikke om det er plass til 3 barneseter (har en 5 seter men ingen barn(eseter))
Ja, det er batterivarmer. Jeg hurtigladde faktisk for førtse gang i går ved minus 8 og det gikk bare fint: 80% 30 minuter/100% 45 minuter.
Men, vi rakk bare 6 mil i går og måtte avlyse turen fordi en strekning mellom 2 hurtigladere skulle
være 7 mil. Det var skuffende. Særlig fordi selgeren sa at vi måtte kunne kjøre 10 mil i disse forholdene.

rolandvg99

Rekkevidden ødelegger for en ellers perfekt familie/bruksbil. 40 kWt batteri = en slik havner i min garasje.
"I like soul with a capital S"

jche

Jeg kjører privatbil på jobb (serviceelektriker), og hadde fryktelig lyst på en evalia pga god plass og muligheten til å ta inn/ut bakseter etter behov. Måtte dessverre slå det fra meg pga rekkevidden, det hadde nok blitt snaut om vinteren. Skjønner ikke hvorfor Nissan har den minste batteripakka i den største bilen...


Trikkern

Er rekkevidden som er det største minuset ja.. er vel muligens det som blir avgjørendes :( er vandt til å ha minimum 12-15 mil vinterstid, så 7-9 mil er nok i minste laget. Er vel en ny bilmesse i januar, så får krysse fingrene for at det kommer en med økt rekkevidde da  ;D men har mine tvil :-\
2017 Model X75D.
2014 Nissan e-NV200 Varebil. 
2015 Mercedes B Electric Drive. Solgt
2013 Toyota Rav4 EV. Solgt
3,9kw solceller på taket.

Ariman

Vi har 7 seteren og og jeg er ganske sikker på at du ikke får plass til 3 barneseter.  Jeg har selv vært avhengig av 3 seter samtidig og sleit lenge med å finne en bil med bredt og flatt nok baksete da det var ett behov. Nå trenger vi bare 1 sete og en pute men det er trangt med 3 unger siden setene i andre rad er ganske smale, spesielt midtsete. De sliter blant annet med å ta på seg beltene hvis noen sitter på midterste rad. Den bakerste raden derimot har store fine seter så mine 4 foretrekker 2 + 2. De klager derimot på utsikten.... 

Electrix

Dersom et av barna kan sitte i beltestol så er trikset å ha en BeSafe beltestol i midten, disse er veldig "åpne" og tilgjengelige rett ved der setebeltene festes. Sånn sett er de motsatt av andre seter, smalest der de andre er bredest og det hjelper godt når man skal få plass og feste seler. Jeg har ikke prøvd i e-nv200, men jeg har hatt 3 seter i baksetet på Leaf, en bakovervendt og to forovervendte beltestoler der den midterste var BeSafe.
http://www.besafe.no/produktkategori/beltestol/
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA