Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ombordlader

Startet av ggranvik, torsdag 01. desember 2016, klokken 19:11

« forrige - neste »

ggranvik

Jeg fikk mange gode svar i tråden Lading fra stikkontakten (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,30977.0.html), og hadde mer eller mindre bestemt meg for hva slags opplegg jeg skal gå for i.f.m. førstegangsanskaffelse av el-bil, nemlig en 3,6KW ladestasjon koblet til en 16A kurs jeg har i garasjen, og derved få litt raskere lading enn med vanlig stikkontakt.

Mulig dette er et dumt spørsmål, men jeg kom til å tenke på at bilen, BMW i3 "Fully Charged", så vidt jeg har skjønt er utstyrt med AC 11KW og DC 50KW ladere om bord, med mulighet for å stille inn i bilen hvor mange Ampere eller KW man skal lade med. Og da begynte jeg å lure på hvorfor man egentlig trenger en ladestasjon? Kunne man ikke bare koble type 2-kabelen, som visstnok følger med bilen, direkte til strøm...?

Rio

Sitat fra: ggranvik på torsdag 01. desember 2016, klokken 19:11
Jeg fikk mange gode svar i tråden Lading fra stikkontakten (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,30977.0.html), og hadde mer eller mindre bestemt meg for hva slags opplegg jeg skal gå for i.f.m. førstegangsanskaffelse av el-bil, nemlig en 3,6KW ladestasjon koblet til en 16A kurs jeg har i garasjen, og derved få litt raskere lading enn med vanlig stikkontakt.

Mulig dette er et dumt spørsmål, men jeg kom til å tenke på at bilen, BMW i3 "Fully Charged", så vidt jeg har skjønt er utstyrt med AC 11KW og DC 50KW ladere om bord, med mulighet for å stille inn i bilen hvor mange Ampere eller KW man skal lade med. Og da begynte jeg å lure på hvorfor man egentlig trenger en ladestasjon? Kunne man ikke bare koble type 2-kabelen, som visstnok følger med bilen, direkte til strøm...?


1) 50 kW "laderen" du tenker på sitter ikke i bilen. Bilen har et inntak for å koble seg til en 50 kW hurtiglader, som overfører DC.

2) Som du sikkert ser på Type 2 kontakten, så passer den ikke i en husholdningskontakt. I stedet så trenger du enten en "ladekladd" (i kabelen), eller et veggmontert ladeuttak, som fungerer som en intelligent bryter, og som forteller laderen (i bilen) hvor mye strøm den kan trekke.

En ladekladd på kabelen sier vanligvis at laderen kan trekke 10 A. Det blir 2,3 kW.

Et ladeuttak sier vanligvis at laderen kan trekke 16 A. Det blir 3,7 kW for enfase, eller 11 kW for trefase.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

For nesten alle er 2,3 kW eller 3,6 kW mer enn nok for å lade om natten, og komme til fulladet bil neste morgen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

zyp

Hovedoppgaven til en ladestasjon er å sørge for at strømmen kun blir skrudd på når det er trygt, mao. når pluggen står i bilen. Det reduserer risikoen for at farlige situasjoner kan oppstå f.eks. ved at barn stikker fingrene inn i pluggen eller ved at du mister pluggen i en sølepytt.

Dette er sikkerhetskrav som forskriftene stiller, og dette er grunnen til at det er nødvendig med en kladd på vanlige ladekabler. Kladden gjør nøyaktig samme jobben som en fastmontert ladestasjon.

elektrolux

Vet ikke om hovedoppgaven til ladestasjonen er sikkerhet, men mer lastfordeling. Med mode 3 lading gir en nemlig over styringen av bilens lader til stikket en lader fra, og det kan styre ladestyrken fritt etter anleggets kapasitet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

zyp

Hovedoppgaven er definitivt sikkerhet. Hvis ikke sikkerhet hadde vært et poeng så hadde heller ikke mode-2-lading vært et poeng; der mode-3 ikke er tilgjengelig kunne man brukt mode-1.

ggranvik

Takk for svar alle!  Bilen blir levert i februar, og jeg har altså aldri hatt noen el-bil før, så det er jo mulig ting hadde vært litt klarere etter at man hadde fått bilen.... (Selgeren sier forøvrig at dette med lading er det han kommer til å bruke mest tid på ved levering.)

Det er bare det at jeg gjerne vil ha det elektriske opplegget klart på forhånd, og når jeg nå skjønner litt mer av disse tingene, bla. gjennom nyttig info her på forumet, så blir det også enklere å kommunisere med elektrikeren! :)

En ting som har vært veldig forvirrende er dette med forskjellige "moder" for lading (1, 2, 3, 4), men der fant jeg en ganske bra oversikt på https://www.ladestasjoner.no/ladehjelpen/teknologi/37-kodemode.

elektrolux

Sitat fra: zyp på torsdag 01. desember 2016, klokken 23:20
Hovedoppgaven er definitivt sikkerhet. Hvis ikke sikkerhet hadde vært et poeng så hadde heller ikke mode-2-lading vært et poeng; der mode-3 ikke er tilgjengelig kunne man brukt mode-1.

Absolutt ikke!

Hovedoppgaven må være muligheten mode 3 lading gir på lastfordeling. Sikkerhet er bare et biprodukt, og for den enkelte betyr det lite. Rent sikkerhetsmessig går en fra sikkert til meget sikkert, mens når det kommer til lastfordeling går en fra null kontroll til full kontroll, i alle fall om en er koblet til supersmarte Zapcharger lignende mode 3 ladestasjoner.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rio

elektrolux: Det er fint med lastfordeling, men det er rundt 0% av installasjoner som har det, og dersom lastfordeling var poenget, ville jo Type 2 falle bort dersom det ikke var behov for lastfordeling. De aller fleste hjem, for eksempel.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rav4_EV

Funksjonaliteten er i hvertfall et glimrende poeng.
Bare å plugge i og glemme resten.
(Som instillinger av ladestrøm og vurderingen om i det hele tatt kontakt og kurs er egnet til langvarig belastning.)
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Ingeniøren

#10
De fleste klarer seg meget bra med den 16A laderen du nevner, faktisk vil jeg tro at flere enn 50% bruker kun den kladden som følger bilen. Det finnes flere typer som gjør jobben. Det du må vurdere er om det holder for deg og hva behovet ditt er.

La oss si at du har lang vei til jobb og kommer hjem med nesten tom bil, samtidig som du skal ut med unger eller liknende på trening senere på kvelden. Da trenger du kanskje 32A og mulig trefas lading for å etter-lade nok mens du spiser middag.

Har du ofte besøk av folk som og har elbil trenger de kanskje å låne litt strøm hos deg. Da er det kanskje bedre å skaffe en lader men type 2 kontakt slik at de kan plugge sin kabel. Denne kabelen følger bilen din i tillegg til kladden.


2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

ggranvik

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 02. desember 2016, klokken 10:36De fleste klarer seg meget bra med den 16A laderen du nevner, faktisk vil jeg tro at flere enn 50% bruker kun den kladden som følger bilen. Det finnes flere typer som gjør jobben. Det du må vurdere er om det holder for deg og hva behovet ditt er.
Ja, det blir nok en 3,6W ladestasjon på eksisterende 16A kurs. Skal jeg oppgradere kursen til 20 eller 32A må jeg nemlig grave ned ny kabel ut til garasjen for hånd (for trangt selv for minigraver), og det er jo et ganske håpløst prosjekt nå når telen har satt seg i bakken...  :)
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 02. desember 2016, klokken 10:36Har du ofte besøk av folk som og har elbil trenger de kanskje å låne litt strøm hos deg. Da er det kanskje bedre å skaffe en lader men type 2 kontakt slik at de kan plugge sin kabel. Denne kabelen følger bilen din i tillegg til kladden.
Det har jeg også tenkt, ikke bare for gjester, men også om man en dag har en el-bil med en annen kontakt!

Trekkoppbil

Dersom du har likeretter på 11kw, så betyr vel det at den kan trekke 16A på 400V 3-fasekurs, og det spørs om den har kapasitet til å trekke mer enn 16A hvis du lader på bare en fase. Det bør du undersøke om du tenker på å lade med mer enn 16A.
Det er 2 typer biler:
-3-fasebiler som kan lades valgfritt på 3 faser 400V, eller en fase 230V.
-Enfasebiler som kun kan lade på 1 fase, 230V.
Jeg veit ikke omdet er vanlig at 3-fasebiler kan lades på mer enn 16A, med unntak av Renault og noen eldre utgaver av Tesla model S.

Har du 400V-anlegg i garasjen, så kan du sette opp 3-fasekontakt.
Har du 230V-anlegg, kan du bare lade med en fase.

Type2-kontakt brukes mellom EVSE og bilen. Det er ikke så mange biler hvor du kan stille inn ladestrøm. EVSE forteller bilen hvor mange A den kan trekke, og du stiller inn på EVSE, maks ladestrøm.
Jeg forstår ikke helt poenget med dyre fastmonterte EVSEr i garasjen. Mobile EVSE'er er gjerne mye billigere, og de tar mindre plass, og man kan også feste eller henge dem på veggen på en eller annen grei måte. En annen sak er hvis man ønsker en fancy EVSE med datakommunikasjon og strømmålere osv.

KjellG

Dersom Tesla er aktuell, så kan denne også lade over tre faseledere i V-lademodus  i et 230V IT-nett. Gir litt mer enn 1-faselading.

jkirkebo

Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 02. desember 2016, klokken 20:55
Dersom du har likeretter på 11kw, så betyr vel det at den kan trekke 16A på 400V 3-fasekurs, og det spørs om den har kapasitet til å trekke mer enn 16A hvis du lader på bare en fase. Det bør du undersøke om du tenker på å lade med mer enn 16A.
Det er 2 typer biler:
-3-fasebiler som kan lades valgfritt på 3 faser 400V, eller en fase 230V.
-Enfasebiler som kun kan lade på 1 fase, 230V.
Jeg veit ikke omdet er vanlig at 3-fasebiler kan lades på mer enn 16A, med unntak av Renault og noen eldre utgaver av Tesla model S.

ALLE Teslaer kan lade på 32A 1-fase. Det gjelder også nye i3 med 3-fase lader. MB B-klasse kan også lade på 32A 1-fase om man lasker ladestasjonen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA