Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Krav til min neste elbil

Startet av kodalse, tirsdag 29. november 2016, klokken 09:23

« forrige - neste »

kodalse

Etter noen års erfaring med elbil ser jeg frem til neste utgave.
Hva tenker dere andre om krav til vår neste bil?
Vil gjerne ha tips for å fylle listen med både kjekt å ha og absolutt nødvendig

Absolutt nødvendig:
- Energieffektiv oppvarming (varmepumpe)
- Rask hurtiglading selv på vinter (innebærer temperaturkontroll av batterier. 10kWh vinter fra Chademo er for dårlig)
- Hengerfeste (trekker ikke campingvogn, men har av og til behov for å kjøre 5-12 mil med tilhenger)
- Minimum 30 mils rekkevidde (til tross for utvikling på aerodynamikk osv anser jeg 60kWh som minimum)
- 5 seter (minimum)
- Pris - Absolutt maksimalpris for en grunnutgave med ovenstående kr 350.000

Kjekt å ha:
- Adaptiv cruise control eller Autopilotfunksjon
- 360 graders kamera
- Varme i rattet (har det i dag og lurer på om det skal på absolutt nødvendig liste)
- Panoramatak
- 4hjulstrekk
- Absolutt øverste grense totalt kr 399.000,-
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

cra

Lista di er nesten kliss lik det jeg ville satt opp, men hadde kanskje flytta hengerfeste ned på (veldig) kjekt å ha, og rattvarme opp på absolutt nødvendig.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Navl1

VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

tutti

Trenger man VP når batteriene passerer en viss størrelse?

Electrix

Jeg er enig i det meste, men når det er snakk om så stor rekkevidde og batteri med kjøle og varmesystem ville jeg satt varmepumpa på kjekt å ha. Man trenger gjerne et direkte varmeelement uansett for å få opp tempen i bilen raskt så på korte turer hjelper den lite, og på de lange turene vil man kunne hente ut en del varme av batteri/motor/inverter så da er også behovet mindre. Varmepumpe har mest nytteverdi for kortrekkeviddebiler med luftkjølte batterier.

Varme i rattet derimot er en billig og veldig nyttig løsning så jeg ville byttet plass på varmepumpe og rattvarme.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

kodalse

Slett ikke uenig i noen av kommentarene, men hva vil vi ha ellers utenom det som allerede er nevnt?
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

tomrh

I tillegg:

Absolutt nødvendig:
- 500+ liter bagasjeromsplass
- Timerinnstilling av forvarming
- Mulighet for takstativ
- Vampire drain = ~0 (må kunne parkere uten netttilkobling i lengre perioder).

Kjekt å ha:
Karosseri som ikke ruster
Starte forvarming via app
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

cra

Forvarming er et must, ja. Personlig ville jeg hatt sporadisk start fra app som viktigere enn timer (de aller fleste turene mine er ad-hoc), men har man den ene burde den andre være enkel å implementere (Hører dere, @Tesla? ;)).

God tilgang på superlading er forsåvidt også et must, men jeg trenger det ikke i mitt eget nærområde. Men mitt nærområde er jo mellomstopp for noen andre, så jeg er ikke imot lader lokalt. Jeg kommer bar eikke til å bruke det.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Mazzbot

Krav for min neste elbil :

- type 2 med støtte for 11kw ac lading og Sc og CCS dc.
- adapter fra original lader til 16A cee
- forvarming via app !!
- awd
- flatt bagasjerom når man legger ned setene .





Autopilot er ikke så farlig for min del da det ikke er så mange steder å bruke det her på Vestlandet .


Kommer til å kjøre mye vest - øst så sc lading er viktig for meg .


Tesla model 3 reservert 31/3 .

gigafactory

Rattvarme viktigere enn hengerfeste? Folk er forskjellig..  ;D

Jeg er enig med Kodalse, men hadde flyttet ACC opp på "må ha det, bare må ha det".

DagfinnN

Ønskelista kan bli lang:
200 kwh batteri som kan lades til 100% hver gang uten problem på mindre enn en time.
4 hjulstrekk (har det nå og vil egentlig ikke ha noe annet - men har bestilt ampera ;))
Heve/senke bilen minimum 7 cm
Tilhengerfeste - elektrisk avtagbart/skjules
App som styret alt inkludert klima og lading.
AP level 4
Lydløs (nesten) innvendig i opp til 90 km/t
0-100 mindre enn 5 sek.
Pris under 500K
Alt som kan ruste erstattes med karbon og lignende.
OTA selvsagt.
4 eller 5 G i bilen

Ja - de gærne kan drømme :)
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Speeder

Bil i Passat-størrelse.
Mulighet for å kjøre 50 mil i strekk
Maks pris 450k.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

S4e

Ampera-e pluss:

  • Større bagasjerom, men samme rekkevidde (litt større batteri?)
  • Tilhengerfeste
  • AWD
  • ACC
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Ebe

- 7-seter
- God plass til to barn i bilsete og en voksen på 2. seterad. Ingen elbiler har dette pr i dag. Bagasjeplass i tillegg. (Les: Flerbruksbil)
- 200 km rekkevidde vinterstid
- Mulighet for 70kg takstativ
- Under 400.000-ish

Første bilen som kommer med dette kjøper jeg.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Kavorka

Burde være mulig å produsere enn sånn bil som du beskriver Ebe, med en startpris under 400'. Nissan env200 med dobbel batterikapasitet ville vært i nærheten av å dekke ønskene. Håper det kommer litt mer utvalg etterhvert!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA