Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er de mest alvorlige feilene du har opplevd med din Tesla?

Startet av Cowboystrekk, tirsdag 29. november 2016, klokken 09:03

« forrige - neste »

Diravi

Denne undersøkelsen er interessant som en pekepinn på hva en del av de mer forum-aktive Tesla-eierne opplever, men som flere har påpekt, den kan ikke brukes til å generalisere om alle solgte Tesla.

For å gjøre det må du ha et randomisert utvalg av eiere, der de plukkes ut av undersøkelsen, og ikke en undersøkelse der folk velger selv om de vil svare.

På dette forumet har du allerede en seleksjon av Tesla-eiere som er mer opptatt av bilen sin enn andre. Dernest får du en seleksjon mht. hvem som går inn og leser, og deretter gir sin stemme, i denne tråden. Disse er sannsynligvis både mer opptatt av om bilen deres har feil, de kan i større grad enn snittet ha opplevd feil, og de er muligens også mer "drevne" i å se etter feil.

Motsatt kan det godt være at "gjennomsnitts-Teslisten" lever lykkelig uvitende om dårlige interiør- og eksteriørtilpasninger, DU-lyder og skjevslitte dekk - som en del personer her inne ville spottet ganske kjapt. Så det betyr ikke at de andre bilene er uten feil, det betyr bare at du kan ikke generalisere fra denne undersøkelsen til resten. Den gir ikke statistisk representativitet.

Enkelterfaringene er selvsagt interessante, fordi de viser at det fortsatt leveres ut noen biler med til dels alvorlige eller mange feil. Det er bekymringsfullt, og samtidig er det de store tall Tesla må vurderes ut fra totalt sett.

Min egen erfaring, fullstendig uten statistisk relevans, men like relevant som andre erfaringer:

2013-modell Volvo V40, vår forrige bil: En fjær i giroverføringen hoppet av etter to mnd, slik at girspaken kun gikk i første, andre og revers, og jeg var 25 mil hjemmefra. Bilen måtte på planet til Viking inn til nærmeste Volvo-verksted og jeg måtte humpe rundt i en tresylindret Polo i fire dager. Innen bilen var to år hadde de byttet tre av de automatiske dørlåsene, en av dem to ganger, med ditto verkstedbesøk, dører som måtte åpnes fra motsatt side av bilen mv. I tillegg begynte paneler i midtkonsollen å knirke etter ca ett år. Flott service fra Volvo-verkstedet, men som sagt en del til og fra med bilen.

2016-modell S70D, kjørt 13 000 så langt: Knirk i høyre dørhåndtak bak, fikset nå i november. Da lakket de også om bakfangeren fordi det var en lakkfeil på terskelen inn til bagasjerommet. Vi får også dekket rebehandling med Cosmic lakkbeskyttelse, tas rett før jul når lakken har luftet seg. Lånebil begge ganger (sist en S70D med "alt"). Litt sloppy klargjøring av bilen ved utlevering i april, men ellers veldig fin service.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Nasatech

Jeg hadde en Model S i 2 år. Bruker bil hver dag og den var aldri inne hos Tesla for noe viktig. Det var en dame som rygget inn i meg og jeg måtte bytte en skjerm. Da sa Drammen Karosseri ifra til Tesla og de byttet en del ting på bilen som jeg ikke var klar over at ikke var i orden.

Nå har jeg Model X og har hatt den i noen måneder. Har en "bølge" i skinnsetet som de skal se på, men ellers ingenting.

Til sammenligning så var min bil før Model S en helt ny BMW X5. Der løsnet bremsene, spylevesken frøys (ja, jeg brukte riktig - og den frøys selv med BMW sin egen veske) og jeg fikk problemer med vinduet. Tror ikke dette er normen for BMW heller. Var nok bare uflaks. Var på verksted 5-6 ganger eller kanskje mer. Husker ikke helt. Fikk aldri lånebil.

DagfinnN

Herregud Tesla svein. Du skriver jo som et nett-troll.
Jeg skriver ikke tekst her og etterpå finleser det som om det skulle være en doktrogradsavhandling. så det kan godt hende at jeg skriver noe feil. Hvis du er så opptatt av at jeg skriver noe feil så får du rapportere meg til moderator slik at du får meg utestengt fra forumet.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022


alda

Sitat fra: Luftventil på søndag 04. desember 2016, klokken 23:21
Viktig å huske på at en Model S fra 2016 er en helt annen bil enn en Model S fra 2013. I følge boka til Elon Musk slet de mye med småfeil i starten av produksjonen, men ting er mye bedre nå. Dette har også undersøkelser rundt driftsikkerhet bekreftet.
Har kört en facelift S siden 20. sep ca. 5000 km, och kan bekräfta upåklagelig kvalitet. Fins absolut ingenting att sätta fingret på för min del - bank i bordet 8)
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

DagfinnN

Sitat fra: Sven-E på mandag 05. desember 2016, klokken 21:07
Sitat fra: DagfinnN på mandag 05. desember 2016, klokken 14:27
Herregud Tesla svein. Du skriver jo som et nett-troll.
Jeg skriver ikke tekst her og etterpå finleser det som om det skulle være en doktrogradsavhandling. så det kan godt hende at jeg skriver noe feil. Hvis du er så opptatt av at jeg skriver noe feil så får du rapportere meg til moderator slik at du får meg utestengt fra forumet.
OMG.  :o

Hvem er det du skriver svar til egentlig?

Sven-E eller TeslaSvein63 ?

Og selv om du ikke gidder, så burde du absolutt lese gjennom hva du har skrevet.
Du skriver jo ting som er helt motsatt av hva du selv mener.

----------------------
@Muffinman
Ja jeg vet, men jeg klarer ikke la være når det blir alt for galt.  :D
Pass på at du ikke skriver noe galt da siden du er så perfekt.
Det er slik du ønsker å fremme debatt her ja.
Herregud for en type. Nesten som jeg mister entusiasmen for elbilforum nå ja.
Det er kanskje det du vil?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

ChrML

Blir vel feil statistikk når de 0.01% av Tesla eiere spurt er:
- Medlem av Tesla forum
- Har klikket seg inn på en post som omhandler feil og mangler


Men Musken har jo sagt selv at det har vært mye feil i 2012/2013, som har blitt halvert ca hvert produksjonsår.

morpheos

#67
Sitat fra: Diravi på fredag 02. desember 2016, klokken 09:59
Sitat fra: morpheos på torsdag 01. desember 2016, klokken 15:02
Vi kjører nå en relativt bra utstyrt og grei V50 (2016-modell), og jeg hater det.


Fryktelig OT, men likevel: 2016-modell av V50 eksisterer ikke.  8) V50 forsvant da V40 ble lansert.

(Dette ER tross alt et nerdeforum....)  ;D

Haha; pent. My bad; det viste seg forøvrig at det var en V60, ikke en V50 (eller V40). Drittbil okke som :)

Sitat fra: Sven-E på fredag 02. desember 2016, klokken 19:33
Sitat fra: morpheos på torsdag 01. desember 2016, klokken 15:02
Har eid min 2014 P85+ i litt over 7 måneder nå, og totalt så har den tilbrakt snart 5 kalenderuker på SS Kokstad. Rundt regnet 15-16 % av tiden mao. I perioden har den hatt to alvorlige feil, begge knyttet til batteri - i det ene tilfellet hadde de bilen i nesten 4 uker, i det andre har den nå stått i snart en uke. I tillegg har det vært småfeil der de har hatt bilen noen dager.
Kjøpte du denne bilen av Tesla, eller av et annet firma, eller en privatperson?

Jeg kjøpte av privatperson. Alt har vært dekket av Tesla på garanti, så har ikke hatt noen utlegg enda, men synes det er mye verkstedstid.

RaBalder

Sitat fra: JO på mandag 05. desember 2016, klokken 09:09
:
Håper de kan få skikkelig orden på kvalitet på litt sikt slik at jeg engang kanskje kan kjøpe en ny. Per i dag er det uaktuelt, stoler rett å slett ikke på Tesla.

Meget god oppsummering.
Akkurat der jeg har satt meg angående Tesla.

Nasatech

Sitat fra: RaBalder på tirsdag 06. desember 2016, klokken 21:07
Sitat fra: JO på mandag 05. desember 2016, klokken 09:09
:
Håper de kan få skikkelig orden på kvalitet på litt sikt slik at jeg engang kanskje kan kjøpe en ny. Per i dag er det uaktuelt, stoler rett å slett ikke på Tesla.

Meget god oppsummering.
Akkurat der jeg har satt meg angående Tesla.

Igjen, kjøpte helt ny BMW 1 år før jeg kjøpte Tesla. Var MANGE ganger på verksted og de klarte ikke å løse det. Har hatt Tesla i 3 år uten problemer.

Så da må du fjerne BMW fra listen din også. Se forresten på BMW i3 forumet på FB så kan du se frosne ladeporter, dugg, kamera som ikke fungerer osv.

Må sikkert huke bort Volvo, Mazda, Toyota, Audi, Hyundai og Opel hvis du er innom de forumene også!

Lykke til da ;)

Muffinman


Øyvind.h

Sitat fra: RaBalder på tirsdag 06. desember 2016, klokken 21:07
Sitat fra: JO på mandag 05. desember 2016, klokken 09:09
:
Håper de kan få skikkelig orden på kvalitet på litt sikt slik at jeg engang kanskje kan kjøpe en ny. Per i dag er det uaktuelt, stoler rett å slett ikke på Tesla.

Meget god oppsummering.
Akkurat der jeg har satt meg angående Tesla.

Og statistisk sett har utviklingen vært meget god fra 2013-2016 hvor Model S er løftet til middels pålitelighet. Forventer man Lexus-standard tror jeg man kan vente til man blir blå. Men da blir det individuelt om man som alternativ vil påføre seg den lidelsen det er å kjøre fossilbil. Hver sin lyst....

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kanutten

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 07. desember 2016, klokken 09:09
...Men da blir det individuelt om man som alternativ vil påføre seg den lidelsen det er å kjøre fossilbil. Hver sin lyst....

For noen er nok dette en vesentlig mindre lidelse enn å ikke kunne kjøre i det hele tatt fordi bilen ikke virker :)

Øyvind.h

Sitat fra: Kanutten på onsdag 07. desember 2016, klokken 10:13
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 07. desember 2016, klokken 09:09
...Men da blir det individuelt om man som alternativ vil påføre seg den lidelsen det er å kjøre fossilbil. Hver sin lyst....

For noen er nok dette en vesentlig mindre lidelse enn å ikke kunne kjøre i det hele tatt fordi bilen ikke virker :)

Og heldigvis er Model S`pålitelighet nå gjennomsnittlig slik at det ikke lenger er et argument mot Model S i favør fossilbil :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kanutten

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 07. desember 2016, klokken 10:16
Og heldigvis er Model S`pålitelighet nå gjennomsnittlig slik at det ikke lenger er et argument mot Model S i favør fossilbil :)

Det finnes det antagelig et par stykker her inne som er litt uenige i dette

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA