Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vindusviskere som ikke fungerer optimalt

Startet av rumi, mandag 28. november 2016, klokken 11:51

« forrige - neste »

rumi

Opplever på vår Model X 75D at vindusviskerne ikke klarer å viske skikkelig. Over 1/3 av synsfeltet er tildekket av trafikkfilm/smuss som visker bladene rett og slett ikke klarer å fjerne. Virker nesten som om det er en kombinasjon av dårlige blader og at spylervæsken ikke blir fordelt optimalt. Noen andre som opplever det samme? Tesla kan ikke bytte viskerne heller da disse ikke finnes på lager og de kan heller ikke gi noe tidspunkt for når det vil skje.


Parabuthus

Seriøst, har ikke Tesla vindusviskere til egne biler på lager?  ::)
6-seters rød X 75D mottatt 30.12.16. Reservert TM3 29.07.17, men avbestilt i mai 2019. Svart TM3 SR+ U/HF (VIN 372XXX) bestilt 22.06.19 og utlevert i Trondheim 23.08.19. Oktober 2020: Bestilt blå modell Y LR. 09.09.21: Mottatt blå MIC Model Y LR.

prophan

Tidligere snakket om i denne tråden.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,30708.msg525041.html#msg525041

Men er enig, det er faktisk for dårlig, idag spylte jeg som en helt gjennom hele turen til jobben, men det er knusktørt akkurat ved synsfeltet, og viskeren gnir bare skiten utover. Dette må da slite mye på ruta også. Det er irriterende og skal ikke være slik, og det er desidert ikke "normalt" som SC sier. Jeg har klaget igjen.
Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

jlan

Som diskutert før, det er rett og slett for liten kapasitet på pumpen i forhold til antall dyser. Fordi sentrifugalkraften presser vannet utover går det mest ut over den innerste delen av den lengste viskeren. Og der er synsfeltet.  Jeg satte en klesklype på høyre slange, da ble det mye bedre på venstre. 
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

prophan

Takk for tips, men å fikse med en klesklype på bil til rundt millionen for at visker/spylerfunksjonen skal fungere er ikke akseptabelt i min bok.
Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

jlan

 :) Nei, altså det var bare for å demonstrere at ekstra flow løser problemet. Jeg tror faktisk at hvis ikke Tesla gjør noe så vil jeg  se om jeg kan få satt inn en ekstra pumpe.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

nie

Sitat fra: rumi på mandag 28. november 2016, klokken 11:51
Opplever på vår Model X 75D at vindusviskerne ikke klarer å viske skikkelig. Over 1/3 av synsfeltet er tildekket av trafikkfilm/smuss som visker bladene rett og slett ikke klarer å fjerne. Virker nesten som om det er en kombinasjon av dårlige blader og at spylervæsken ikke blir fordelt optimalt. Noen andre som opplever det samme? Tesla kan ikke bytte viskerne heller da disse ikke finnes på lager og de kan heller ikke gi noe tidspunkt for når det vil skje.
Dette er vel samme problemet som vi har hatt på Model S i alle år.
Jeg håpte og trodde at dette var løst på Model X. Mener jeg leste noe slikt tidligere i høst men det var nok før vinteren med salt og dritt slo inn for fullt. Ser ut for at problemet er akkurat likt på Model X og S.
Mine Model S-viskere/spylere fungerer iallfall helt fint utenom salt/piggdekk-sesongen.

jlan

#7
Sitat fra: nie på mandag 28. november 2016, klokken 14:37
Dette er vel samme problemet som vi har hatt på Model S i alle år.
Ikke helt samme problem, Model X har en litt "over engineered" løsning med dyser på selve bladene.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/model-x-windshield-wipers-in-action.63082/

På Citroen Cactus er dysene rettet nedover, der fungerer det faktisk:
youtube.com/watch?v=PGm6KlaR1WA
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Hodetelefoner

Blåtinn spylerveske.. Vask ruten skikkelig ren for annet fjas

rumi

Jeg merker at jeg er ganske lei at det er dårlig sikt. Etter min mening burde dette være prioritert å få løst snarest! Er på min 3 Tesla, så jeg liker bilene ganske godt. Men det er helt utrolig at de ikke klarer luke ut slike feil under utviklingsfasen.

Helidoc

Sitat fra: prophan på mandag 28. november 2016, klokken 13:28
Takk for tips, men å fikse med en klesklype på bil til rundt millionen for at visker/spylerfunksjonen skal fungere er ikke akseptabelt i min bok.
Honnør for kreativ løsning. Det har skjedd mer enn én gang at romskip er fikset underveis med duct tape  ;D
Ellers er det flere biler som har dysene i viskerne.
VW e-Golf 2015
VW e-Golf 2017
Audi e-tron 55 quattro 2019 (kommer i mai)
TMX 90D 2016 solgt :-)
VW Alltrack med juksediesel 2012 - backupbilen

Gurba

Er det ikke mulig å justere på selve dysen så den spruter annerledes?

jlan

Sitat fra: Gurba på mandag 28. november 2016, klokken 20:50
Er det ikke mulig å justere på selve dysen så den spruter annerledes?
Nei, du har kanskje ikke studert  løsningen i detalj,  det er bare en rekke små hull langs viskeren. Jeg ser nå at Mercedes SL har noe lignende, men de spyler på undersiden også.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

nie

Sitat fra: rumi på mandag 28. november 2016, klokken 18:56
Jeg merker at jeg er ganske lei at det er dårlig sikt. Etter min mening burde dette være prioritert å få løst snarest! Er på min 3 Tesla, så jeg liker bilene ganske godt. Men det er helt utrolig at de ikke klarer luke ut slike feil under utviklingsfasen.
Problemet er at viskerne/spylerne fungerer helt fint i den varme årstiden slik de har det i California året rundt. For Tesla sentralt er det derfor et ikke-problem. Det er vær- og føreforhold i Norge som er feil....ingenting galt med bilen :-)
Eneste "gode" forklaring på hvorfor dette ikke er fikset på Model X.

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA