Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2 dager med Ioniq - hot or not

Startet av rolandvg99, lørdag 26. november 2016, klokken 18:12

« forrige - neste »

rolandvg99

Sitat fra: Jorgen86 på søndag 27. november 2016, klokken 16:49
Har ikke funnet noe justeringsknapp i min bil heller.

Alle biler med teknikkpakke + + har automatisk lastjustering av hovedlys grunnet LED.
"I like soul with a capital S"

Crown

Sitat fra: rolandvg99 på søndag 27. november 2016, klokken 10:24
Sammenliknet med Scenicen min fra 2007 lyser fjernlysa omtrent 1/3 av distansen og har et meget ujevnt lysbilde. Har ikke gjort direkte sammenligning, men på kjent veg under samme forhold lyser Scenicen til enden av en 600 meter lang slette mens Ioniqen knapt rekker 200 meter. I tillegg lyssetter Scenicen hele veien og godt ut på jordet på begge sider der Ioniqen lyser ujevnt midt i veibanen og nesten uten spredning. Kjørte nesten på et rådyr jeg glatt hadde oppdaget i Renaulten. I tilleg har Renault klart å gi Xenon nærlys og halogen fjernlys tilnærmet lik fargetemperatur.

Finnes det noen elbiler med skikkelig fjernlys da, kanskje B-electric med en eller annen pakke, for den har vel kanskje Xenon? Leafen min med LED har godt  nærlys synes jeg, mens fjernlyset "drukner" i nærlyset. Likevel er det helt fantastisk sammenlignet med Yaris hybriden vi hadde før, for der snakker vi elendig lys :-D Sammenlignet med Subaru Outbacken derimot er det ikke så bra.

Har inntrykk av at nye små/mindre middelklasse ikke har så veldig bra lys generelt, og det tror jeg er fordi reflektorstørrelsen lider til fordel for design. Min veteranbil, en 75-modell Toyota Crown, gruser alt jeg jeg har forsøkt av nyere små-/mellomklassebiler f.eks.

Scenicen har store reflektorer, og nymotens LED- og reflektorteknologi eller ikke, etter IMHO er det det som teller til slutt.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Jorgen86

Jeg har beholdt sharan til kona, så vi har en bil i grand scenic klassen sånn at vi har noe og dra vogna med.
Første Elbil bestillt 26.09.16 Hyundai Ioniq polar white med teknikk og skinn, levert 15.11.16
Bosted Jevnaker, Pendler til Oslo.

Elmo

Sitat fra: rolandvg99 på søndag 27. november 2016, klokken 16:42
Rulleregulering skissert på side 3-82 i manualen var ikke tilgjengelig på DEMO-bil da denne hadde LED nærlys (samme regler som Xenon - kun automatisk nivå-kontroll)

OK, jeg stolte på den engelske manualen jeg :-[
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

larsk

Sitat fra: rolandvg99 på lørdag 26. november 2016, klokken 18:12
Etter to turer på 150 km + har jeg dannet meg et foreløpig bilde av denne doningen.



Not

- Ikke fjernbetjening av oppvarming/lading


??

Seriøst?? Den har ikke mulighet for å starte forvarming via fjernkontroll, app, eller tilsvarende ??

Det er seriøs no-go for meg i tilfelle  :'(
2015 Mitsubishi i-Miev (solgt via Nettbil)
2017 BMW i3
2023 Polestar 2
Elektrisk motorsag
Elektrisk gressklipper
Elektrisk tannbørste

Jorgen86

Du kan programere forvarming, men ingen annen mulighet nei.
Første Elbil bestillt 26.09.16 Hyundai Ioniq polar white med teknikk og skinn, levert 15.11.16
Bosted Jevnaker, Pendler til Oslo.

zbk

På "not"-siden. Har vært innom og prøvesittet en Ioniq ved et par anledninger og selv om plassen i førersetet var glimrende, så var takhøyden i baksetet fryktelig lav, selv for meg som bare er 180cm.

Taket skrånte så fort ned bakover at om jeg ikke fikk plass til hodet uten å sige langt ned og framover i setet. Jeg klarte ikke å finne en komfortabel sittestilling der bak. Er det jeg som sitter rart eller er Ioniqen ubrukelig for normale voksne i baksetet?
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Crown

Sitat fra: zbk på onsdag 30. november 2016, klokken 13:17
På "not"-siden. Har vært innom og prøvesittet en Ioniq ved et par anledninger og selv om plassen i førersetet var glimrende, så var takhøyden i baksetet fryktelig lav, selv for meg som bare er 180cm.

Taket skrånte så fort ned bakover at om jeg ikke fikk plass til hodet uten å sige langt ned og framover i setet. Jeg klarte ikke å finne en komfortabel sittestilling der bak. Er det jeg som sitter rart eller er Ioniqen ubrukelig for normale voksne i baksetet?

Det var vel soltak på den, har inntrykk av at alle forhandlerbiler er med soltak. Uten soltak er det bedre, hvor mye bedre får jeg snart vite når jeg får min :-D
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

rolandvg99

Det var ikke soltak på demovogna jeg hadde. Allikevel var takhøyden bak i snaueste laget. Ikke det at jeg skal oppholde meg mye der, men det kan hende en og annen pasasjer vil reagere. Bakhodet treffer taket før nakkestøtta. Kan umulig være behagelig ved påkjørsel bakfra...
"I like soul with a capital S"

moby666

Jeg er 190 og sitter greit i baksetet. Ikke like høyt og luftig som i Soul, men adskillig bedre enn feks tesla. Fikk ikke plass bak i ioniq med soltak, ikke foran heller.

BEVeRage

Hur är ljudisoleringen, är det mer eller mindre buller/støy jämfört med Leaf/e-Golf/Zoe/i3 eller vilken elbil ni nu körde innan?

moby666

Jeg vil påstå at den er bedre enn alle bortsett fra mb electric. Har ikke testet tesla model x.

eivhelle

#28
Sitat fra: moby666 på onsdag 30. november 2016, klokken 16:05
Jeg er 190 og sitter greit i baksetet. Ikke like høyt og luftig som i Soul, men adskillig bedre enn feks tesla. Fikk ikke plass bak i ioniq med soltak, ikke foran heller.
Jeg er også 190 og testet Ionic i dag. Men jeg hadde hodet solid plantet i taket når jeg satte meg i baksetet. Og testbilen hadde ikke soltak.

Etter ca. to år i e-golf merket jeg meg følgende ting som var positivt med Ionic.

1. Lang akselavstand gjør at Ionic er komfortabel å kjøre. Den forserer fartsdumper langt mer behagelig enn e-golfen.
2. Veldig praktisk med hendler på rattet for å justere regen.
3. I likhet med e-golfen kan Ionic seile, og min følelse er at den seiler enda lettere en e-golfen. Muligens på grunn av noe laver vekt.

Men jeg fant også noe å pirke på.

1. Dårlig sikt bakover på grunn av små vinduer.
2. Dårlig takhøyde og lite bagasjerom. Hadde håpet på mer plass i og med at den er 20cm lengre en e-golfen.
3. Virker litt treg i responsen når en trykker på effektpedalen. e-golfen virker sprekere fra 0-50.
4. Litt uoversiktelig multifunksjonsratt. Veldig mange knapper og vanskelig å sortere. Lykkes mellom annet ikke med å få satt på cruise control fordi jeg ikke fant set knappen. For så vidt ikke noe stort problem siden man etter hvert lærer seg hvordan ting fungerer. Rattet var forøvrig ypperlig å holde i så det igjen var positivt.
5. Setene hadde litt dårlig sidestøtte, men var ellers komfortable.
6. Baksetene hadde dårlig takhøyde og litt dårligere beinplass enn for e-golfen. I tillegg savner jeg muligheten for å vippe ned den midtre ryggdelen slik at en for eksempel kan frakte ski i bilen uten å ofre et av setene bak.

Utvilsomt et positivt inntrykk, men jeg tror nok jeg heller mot en oppgradert e-golf med mindre de priser den totalt bort.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Gibblay

Sitat fra: eivhelle på fredag 02. desember 2016, klokken 19:02
Sitat fra: moby666 på onsdag 30. november 2016, klokken 16:05
Jeg er 190 og sitter greit i baksetet. Ikke like høyt og luftig som i Soul, men adskillig bedre enn feks tesla. Fikk ikke plass bak i ioniq med soltak, ikke foran heller.
Jeg er også 190 og testet Ionic i dag. Men jeg hadde hodet solid plantet i taket når jeg satte meg i baksetet. Og testbilen hadde ikke soltak.

Etter ca. to år i e-golf merket jeg meg følgende ting som var positivt med Ionic.

1. Lang akselavstand gjør at Ionic er komfortabel å kjøre. Den forserer fartsdumper langt mer behagelig enn e-golfen.
2. Veldig praktisk med hendler på rattet for å justere regen.
3. I likhet med e-golfen kan Ionic seile, og min følelse er at den seiler enda lettere en e-golfen. Muligens på grunn av noe laver vekt.

Men jeg fant også noe å pirke på.

1. Dårlig sikt bakover på grunn av små vinduer.
2. Dårlig takhøyde og lite bagasjerom. Hadde håpet på mer plass i og med at den er 20cm lengre en e-golfen.
3. Virker litt treg i responsen når en trykker på effektpedalen. e-golfen virker sprekere fra 0-50.
4. Litt uoversiktelig multifunksjonsratt. Veldig mange knapper og vanskelig å sortere. Lykkes mellom annet ikke med å få satt på cruise control fordi jeg ikke fant set knappen. For så vidt ikke noe stort problem siden man etter hvert lærer seg hvordan ting fungerer. Rattet var forøvrig ypperlig å holde i så det igjen var positivt.
5. Setene hadde litt dårlig sidestøtte, men var ellers komfortable.
6. Baksetene hadde dårlig takhøyde og litt dårligere beinplass enn for e-golfen. I tillegg savner jeg muligheten for å vippe ned den midtre ryggdelen slik at en for eksempel kan frakte ski i bilen uten å ofre et av setene bak.

Utvilsomt et positivt inntrykk, men jeg tror nok jeg heller mot en oppgradert e-golf med mindre de priser den totalt bort.

Du prøvde ikke sportmode? Er natt og dag i respons i akselerasjon med den aktivert. 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA