Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trenger større bil, selge E-golf eller ha 2 biler?

Startet av gamer73, mandag 21. november 2016, klokken 12:45

« forrige - neste »

gamer73

Er nå kommet i en situasjon hvor ungene begynner å trenge mer plass og merker at E-golfen begynner å bli knapp.

Så er spørsmålet. Hva gjør man?

Bor I bergen så det er absolutt fordel å ha EL-bil til kjøring i byen, og til og fra jobb ca 20-50% av årets arbeidsdager.

Det er ikke aktuelt å ha 2 "nye" biler, så det blir enten å selge E-golfen og kjøpe ny bil (2 år gammel ) eller å beholde golfen og kjøpe en relativt billig stor bensinbil til å bruke når man må frakte alle barna rundt, og til å bruke på ferien til øslandet.

Nå koster det jo ikke akkurat mye å eie en E-golf. Det er jo omtrent ingen driftsutgifter, så det blir kun verditap. OG Billån har jeg, men jeg betaler ingen renter. Bilen er 1.5 år gammel. Den kommer jo også til å bli brukt omtrent hver eneste dag om vi fremdeles eier den.

Så mitt dilemma er. Er det dumt av meg å selge E-golfen? For så å kjøpe en ny bil som IKKE kommer til å være helelektrisk. Eller burde jeg prøve å få tak i en gammel svær stasjonsvogn som kan brukes til ferier og når vi kjører alle sammen i bilen.

Det er ganske dyrt å hele tiden måtte ha leiebil i ferier. 10k for 2 uker etc...og i tillegg kommr jo flybilletter. Med egen bil kommer man jo mye billigere fra det.

krister461

Har du vurdert Tesla? Kan nok få en pent brukt en til 450K nå...

Gurba

Den dagen jeg får råd så blir det en elbil til hverdagskjøring (Opel Ampera e) og en stor SUV når jeg trenger det den har å tilby utover det elbilen klarer (Chevrolet Tahoe, Hummer H2 eller noe liknende).

gamer73

Sitat fra: krister461 på mandag 21. november 2016, klokken 15:07
Har du vurdert Tesla? Kan nok få en pent brukt en til 450K nå...

hmm ja men den kan vel fremdeles ikke ta oss til østlandet uten noe særlig lading ikke sant? en pent brukt til 450 er vel den dårligste batteripakken ikke sant?

gamer73

Sitat fra: Gurba på mandag 21. november 2016, klokken 15:21
Den dagen jeg får råd så blir det en elbil til hverdagskjøring (Opel Ampera e) og en stor SUV når jeg trenger det den har å tilby utover det elbilen klarer (Chevrolet Tahoe, Hummer H2 eller noe liknende).

ja derfotr jeg tenkte på å ha E-golfen til "daglig" bruk, også en gammel svær stasjonsvogn volvo V70 til ferier og bruk når alle barna skal inn i bilen etc. Dvs golfen blir brukt omtrent hver dag, mens stasjonsvognen 1 til 2 ganger uken. Men det er da viktig for meg at verditapet av "bensinbilen" er ubetydelig...siden den blir brukt lite.

krister461

Sitat fra: gamer73 på mandag 21. november 2016, klokken 15:31
Sitat fra: krister461 på mandag 21. november 2016, klokken 15:07
Har du vurdert Tesla? Kan nok få en pent brukt en til 450K nå...

hmm ja men den kan vel fremdeles ikke ta oss til østlandet uten noe særlig lading ikke sant? en pent brukt til 450 er vel den dårligste batteripakken ikke sant?
Tja, selv med minste batteripakken klarer man vel turen over fjellet med bare ett ladestopp. Går du for 85kWh-batteriet blir riktignok ladestoppet en del kortere. Eksempel her:
http://www.finn.no/83421464

gamer73

Sitat fra: krister461 på mandag 21. november 2016, klokken 15:38
Sitat fra: gamer73 på mandag 21. november 2016, klokken 15:31
Sitat fra: krister461 på mandag 21. november 2016, klokken 15:07
Har du vurdert Tesla? Kan nok få en pent brukt en til 450K nå...

hmm ja men den kan vel fremdeles ikke ta oss til østlandet uten noe særlig lading ikke sant? en pent brukt til 450 er vel den dårligste batteripakken ikke sant?
Tja, selv med minste batteripakken klarer man vel turen over fjellet med bare ett ladestopp. Går du for 85kWh-batteriet blir riktignok ladestoppet en del kortere. Eksempel her:
http://www.finn.no/83421464

ja nei jeg tror ikke jeg klarer å forsvare å legge ut 450tusen på en bil som ikke klarer turen til østlandet lett uten å lade, spes ikke mht at jeg allerede har E-golf og i teorien kan kjøpe en brukt bil til fra 70tusen til 120 tusen som lett klarer denne turen, og samtidig kjøre "gratis" med E-golfen lokalt.

krister461

Sitat fra: gamer73 på mandag 21. november 2016, klokken 15:42
ja nei jeg tror ikke jeg klarer å forsvare å legge ut 450tusen på en bil som ikke klarer turen til østlandet lett uten å lade, spes ikke mht at jeg allerede har E-golf og i teorien kan kjøpe en brukt bil til fra 70tusen til 120 tusen som lett klarer denne turen, og samtidig kjøre "gratis" med E-golfen lokalt.
Det er klart 450K er mye penger, så det må man absolutt vurdere selv. Men, jeg har aldri synes det har vært noe stress med lading når jeg har vært på langtur med min. Jeg tar alltid en pause på vei over fjellet uansett, og bilen er alltid ferdig å lade lenge før jeg er ferdig med pausen. Det er svært sjeldent kø på Tesla sine ladestasjoner og ikke noe stress med betaling etc. - bare å plugge i.

Når det gjelder prisen er jo det lurt å se på totalregnestykket. Om du selger golfen må du kanskje ut med 200k i mellomlegg for en Tesla. Sammenlignet med en ekstra fossilbil til 120k så er differansen 80k. Om man regner med at bilene har en levetid på 8 år til så er det ca. 10k i året. En tredjedel av dette henter man jo inn bare på årsavgiften. Og så kommer besparelser i form av bompenger, parkering og drivstoff de gangene man ellers ville ha brukt fossilen.

Om du ikke har prøvekjørt en Tesla kan jeg anbefale det forøvrig. Jeg synes den ligger noen hakk over e-golfen på mange områder selv om jeg trives godt i den også. :)

gamer73

Sitat fra: krister461 på mandag 21. november 2016, klokken 17:59
Sitat fra: gamer73 på mandag 21. november 2016, klokken 15:42
ja nei jeg tror ikke jeg klarer å forsvare å legge ut 450tusen på en bil som ikke klarer turen til østlandet lett uten å lade, spes ikke mht at jeg allerede har E-golf og i teorien kan kjøpe en brukt bil til fra 70tusen til 120 tusen som lett klarer denne turen, og samtidig kjøre "gratis" med E-golfen lokalt.
Det er klart 450K er mye penger, så det må man absolutt vurdere selv. Men, jeg har aldri synes det har vært noe stress med lading når jeg har vært på langtur med min. Jeg tar alltid en pause på vei over fjellet uansett, og bilen er alltid ferdig å lade lenge før jeg er ferdig med pausen. Det er svært sjeldent kø på Tesla sine ladestasjoner og ikke noe stress med betaling etc. - bare å plugge i.

Når det gjelder prisen er jo det lurt å se på totalregnestykket. Om du selger golfen må du kanskje ut med 200k i mellomlegg for en Tesla. Sammenlignet med en ekstra fossilbil til 120k så er differansen 80k. Om man regner med at bilene har en levetid på 8 år til så er det ca. 10k i året. En tredjedel av dette henter man jo inn bare på årsavgiften. Og så kommer besparelser i form av bompenger, parkering og drivstoff de gangene man ellers ville ha brukt fossilen.

Om du ikke har prøvekjørt en Tesla kan jeg anbefale det forøvrig. Jeg synes den ligger noen hakk over e-golfen på mange områder selv om jeg trives godt i den også. :)

ja joa jeg ser den. Det er noe å tenke på ihvertfall :)

Kakemoms

Sitat fra: gamer73 på mandag 21. november 2016, klokken 15:34
Sitat fra: Gurba på mandag 21. november 2016, klokken 15:21
Den dagen jeg får råd så blir det en elbil til hverdagskjøring (Opel Ampera e) og en stor SUV når jeg trenger det den har å tilby utover det elbilen klarer (Chevrolet Tahoe, Hummer H2 eller noe liknende).

ja derfotr jeg tenkte på å ha E-golfen til "daglig" bruk, også en gammel svær stasjonsvogn volvo V70 til ferier og bruk når alle barna skal inn i bilen etc. Dvs golfen blir brukt omtrent hver dag, mens stasjonsvognen 1 til 2 ganger uken. Men det er da viktig for meg at verditapet av "bensinbilen" er ubetydelig...siden den blir brukt lite.

Vi er to voksne og tre barn og klarer oss fint med eGolf. Løsningen er leiebil på de få ferieukene vi har til rådighet. Fordelen er at man slipper styret med to biler, en kan fly dit man vil (og ha bil der), samt at jeg synes bendisel biler lukter vondt og ser stygge ut med rør i ru**a.
Tesla MYLR, Midnight Cherry Red, 19", 2023 (Bestilt 23 Mars, Levering: J̶u̶l̶y̶-̶S̶e̶p̶t̶e̶m̶b̶e̶r̶,̶ ̶4̶ ̶J̶u̶l̶y̶-̶1̶3̶ ̶A̶u̶g̶u̶s̶t̶, ̶ ̶2̶2̶-̶3̶0̶ ̶J̶u̶n̶i̶,̶ ̶A̶u̶g̶u̶s̶t̶-̶S̶e̶p̶t̶e̶m̶b̶e̶r̶, 3̶-̶1̶8 ̶J̶u̶l̶y̶,
 Levert 29 Juni!)
KIA e-Niro 2020
VW E-Golf 2015

gamer73

#10
Sitat fra: Kakemoms på fredag 25. november 2016, klokken 08:22
Sitat fra: gamer73 på mandag 21. november 2016, klokken 15:34
Sitat fra: Gurba på mandag 21. november 2016, klokken 15:21
Den dagen jeg får råd så blir det en elbil til hverdagskjøring (Opel Ampera e) og en stor SUV når jeg trenger det den har å tilby utover det elbilen klarer (Chevrolet Tahoe, Hummer H2 eller noe liknende).

ja derfotr jeg tenkte på å ha E-golfen til "daglig" bruk, også en gammel svær stasjonsvogn volvo V70 til ferier og bruk når alle barna skal inn i bilen etc. Dvs golfen blir brukt omtrent hver dag, mens stasjonsvognen 1 til 2 ganger uken. Men det er da viktig for meg at verditapet av "bensinbilen" er ubetydelig...siden den blir brukt lite.

Vi er to voksne og tre barn og klarer oss fint med eGolf. Løsningen er leiebil på de få ferieukene vi har til rådighet. Fordelen er at man slipper styret med to biler, en kan fly dit man vil (og ha bil der), samt at jeg synes bendisel biler lukter vondt og ser stygge ut med rør i ru**a.

Ja det er akkurat det vi gjør nå, men ungene våre sitter begge i bakovervendte seter, og nå begynner minstemann å snart trenge et større bakovervendt sete, og jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal klare det i golfen hehe. Kanskje det finnes små bakovervendte seter, men er dem sikre liksom...

Ja vi også benytter oss av fly og leiebil på våre ferier. OG det er jo kun snakk om I norge....syden tørr jeg ikke tenke på engang og prøver å skremme vettet av dama med at terrorister herjer der nede slik at vi aldri tar med barn der. Frankrike ferie ble avlyst pga moren hennes fikk angst for terrorister der. Men...det er dyrt med leiebil og fly 2 ganger per år og leiebil i 3-5 uker.

Men men vi får se...forrige gang vi hadde leiebil vardet en scoda superb. Den hadde ENORM plass i baksetelengden så i den bilen kan man ha det barnesete man vil uten at fører trenger å sitte med rattet 1 cm fra brystet. Og scoda superb er vel å regne som en billig bil så kanskje en slik en brukt...




eivhelle

Hvis du kan klare deg med e-golfen til daglig bruk, selv om større barneseter gjør tilværelsen trang, kan det hende at det mest økonomiske er å leie for å dekke feriebehovet.

Avis har brukbare priser for langtidsleie. Hvis du for eksempel vet en stund på forhånd når ferien på østlandet skal foregå, kan du bestille en Tesla S for 20484,- for en måned. Da kan du kjøre Tesla hele sommerferien. På tilsvarende avtale kan du også få en Skoda Superb til 10450-11650 (avhengig av kjørelengde) eller en VW Passat til 8990-10290.

En bil nr. 2 vil fort koste 40-50000 i året når man regner med verditap, forsikring og vedlikehold, selv om man velger en rimelig bruktbil. Så det lønner seg kun om man har jevnt behov for å bruke begge bilene.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Kristian O

Sitat fra: gamer73 på fredag 25. november 2016, klokken 09:36
Sitat fra: Kakemoms på fredag 25. november 2016, klokken 08:22
Sitat fra: gamer73 på mandag 21. november 2016, klokken 15:34
Sitat fra: Gurba på mandag 21. november 2016, klokken 15:21
Den dagen jeg får råd så blir det en elbil til hverdagskjøring (Opel Ampera e) og en stor SUV når jeg trenger det den har å tilby utover det elbilen klarer (Chevrolet Tahoe, Hummer H2 eller noe liknende).



Men men vi får se...forrige gang vi hadde leiebil vardet en scoda superb. Den hadde ENORM plass i baksetelengden så i den bilen kan man ha det barnesete man vil uten at fører trenger å sitte med rattet 1 cm fra brystet. Og scoda superb er vel å regne som en billig bil så kanskje en slik en brukt...

En ting du bør være obs på med superb er at det er kun lengden som er suveren, ikkje bredde. Prøv å sitt i midten mellom to bilstoler før du evt kjøper den.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

gamer73

Sitat fra: Kristian O på fredag 25. november 2016, klokken 14:35
Sitat fra: gamer73 på fredag 25. november 2016, klokken 09:36
Sitat fra: Kakemoms på fredag 25. november 2016, klokken 08:22
Sitat fra: gamer73 på mandag 21. november 2016, klokken 15:34
Sitat fra: Gurba på mandag 21. november 2016, klokken 15:21
Den dagen jeg får råd så blir det en elbil til hverdagskjøring (Opel Ampera e) og en stor SUV når jeg trenger det den har å tilby utover det elbilen klarer (Chevrolet Tahoe, Hummer H2 eller noe liknende).



Men men vi får se...forrige gang vi hadde leiebil vardet en scoda superb. Den hadde ENORM plass i baksetelengden så i den bilen kan man ha det barnesete man vil uten at fører trenger å sitte med rattet 1 cm fra brystet. Og scoda superb er vel å regne som en billig bil så kanskje en slik en brukt...

En ting du bør være obs på med superb er at det er kun lengden som er suveren, ikkje bredde. Prøv å sitt i midten mellom to bilstoler før du evt kjøper den.

ja dette vet jeg. Så lenge lengden er ok så er det greit for meg i grunnen. Dama er vant til å sitte skvist baki;) men hun er også ganske liten.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA